Hopp til innhold

Bilde

Olje til gammel V6'er

• Please log in to reply
74 svar i denne tråden

#61 jab

jab

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 131 innlegg

Postet 03. June 2013 - 15:29

da går jeg for biltema sin utenbordsotorolje 4t på 2,8 maskina mi
hvis ingen plutselig sier noe annet

#62 2.3 GL

2.3 GL

Ford RS

• Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3639 innlegg

Postet 03. June 2013 - 15:45

Jeg pleier å blande den med biltemas mc olje. 15/40 mineral. Spesielt nå på sommeren da jeg føler 10/30 blir tynn ved hardkjøring.
Sideways is the new forward

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)
Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

#63 jab

jab

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 131 innlegg

Postet 03. June 2013 - 16:33

er denne god nok da??
biltema classic

#64 RS 1000

RS 1000

Ford RS

• Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg

Postet 03. June 2013 - 20:29

er denne god nok da??
biltema classic

Legg merke til at det står API SJ. SJ er alltid gode greier så her er det bare å slå til.

Man skal imidlertid tenke på at bilmotorer er lavt belastet i forhold til MC og ikk minst båtmotorer. De oljene som er for dårlige til å brukes på båt og MC motorer blir brukt til bilmotorolje, men SJ er SJ så det går nok helt fint i praksis.

Skal nevnes at dette er på OHC så ingen støtstenger på denne. Men jeg har nå kjørt denne oljeblandingen i ca 25000km uten å behøve å justere ventiler en eneste gang :) Noe som jeg før med andre billigere oljer følte nødvendig hver 5000 omtrent. Så dette funker å det er billig :)

Jeg har jo byttet topp en gang på den i forbindelse med bytte av ventiltetninger å klargjøring for innsprut men jeg benyttet samme kam.
Toppen var meget ren å pen innvendig når jeg tok den opp for demontering. Ingen avleiringer eller tegn til fastgrodd tjafs noe sted. Hadde nok kjørt i rett i underkant av 20000 km når dette ble gjort. Jeg har selvfølgelig skiftet olje hver 10000km som normalt.

Ingen spesielle problemer med start i kaldt vær heller. Kun en gang det var under 30 minus måtte jeg bruke motorvarmer for å få liv iden.

Det tror jeg på.

Takk for nyttig tilbakemelding. :) Alt for mange gidder ikke å bry seg med dette. :(
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#65 jab

jab

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 131 innlegg

Postet 03. June 2013 - 20:41

flotters
da er oljefilter og motorens i hus og da blir det biltema tur og innkjøp av classic olja :D

#66 2.3 GL

2.3 GL

Ford RS

• Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3639 innlegg

Postet 03. June 2013 - 21:51

Legg merke til at det står API SJ. SJ er alltid gode greier så her er det bare å slå til.

Man skal imidlertid tenke på at bilmotorer er lavt belastet i forhold til MC og ikk minst båtmotorer. De oljene som er for dårlige til å brukes på båt og MC motorer blir brukt til bilmotorolje, men SJ er SJ så det går nok helt fint i praksis.

Det tror jeg på.

Takk for nyttig tilbakemelding. :) Alt for mange gidder ikke å bry seg med dette. :(

Forum er til for å dele erfaringer og tips så da velger jeg å dele av meg som best jeg kan i håp om å bidra til å gjøre dette til ett innholdsrikt og attraktivt forum med nyttig innhold.

#67 Truckdriver

Truckdriver

Focus RS

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg

Postet 03. June 2013 - 23:44

Hvor mye bruker du å ha av hver sort i blandingen din?
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#68 2.3 GL

2.3 GL

Ford RS

• Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3639 innlegg

Postet 04. June 2013 - 00:40

Det er litt sånn ettersom. På vinteren har jeg brukt å ha rein båtolje også etterfylt med annenhver flaske båt/mc. På sommeren har jeg ca 50-50 som utgangspunkt å fyller kun etter båtolje sånn av og til når jeg føler for det. Så det er ikke no eksakt vitenskap for å si det sånn.
Forbruket mitt er ikke kjempehøyt så er ikke ofte jeg fyller. Kjører sikkert 2-3000km mellom hver gang jeg har på ca en liter.

Dette innlegget har blitt redigert av 2.3 GL: 04. June 2013 - 00:41

#69 jab

jab

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 131 innlegg

Postet 06. June 2013 - 21:58

jeg skal bruke doningen bare på sommern og den classic oljen gikk den jammen meg fint på gett

#70 RS 1000

RS 1000

Ford RS

• Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg

Postet 06. June 2013 - 22:33

Det gjorde den nok.
Rart med det, hvordan motorer oppfører seg når den får en olje som har de egenskapene som motorkonstruksjonen trenger.
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#71 jab

jab

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 131 innlegg

Postet 06. June 2013 - 22:38

ble vesentlig herligere lyd på alt sammen
prøvde meg på ett sett elektronisk tenning jeg kjøpte på ebay i håp om enda litt roligere gange men det gikk dritt
monterte sammen men den tøffet som ei gammal 2 syl snekke så jeg gikk tilbake til stiften igjen etter et par dagers frustrasjon
men det ble vertfall en lengre prøvetur i dag og 2,8 i taunus 26m 2 dr ht blei morro gett - dro mere en bra nok for og si det sånn

#72 Truckdriver

Truckdriver

Focus RS

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg

Postet 05. February 2016 - 22:56

Løfter denne opp igjen, da jeg kjøpte meg en 85 Sierra 2,3 GL tidilgere i uken.

Bør nok skifte olje på den snart. Har stående denne FK oljen jeg skal bruke på ohc Sierraen og Pajeroen. Den har API SJ. Vil den være god nok i seg selv? Har ståede av oljen jeg bruker på Mustangen, Royal Purple 10w-30 med tilsatt ekstra sink. Husker ikke API på den, eller om den har API. Tenkte på om det kunne være lurt å blande i litt av den RP oljen for å få ekstra sink?

Motor og bil skal ikke ha gått mer enn ca 122000km, og har nesten ingen mekanisk støy fra motor. Så jeg har ikke lyst å ødelegge motoren med for moderne og dårlig olje :)

Jeg hører riktignok litt dårlig, men når motor er varm er det faktisk vanskelig å høre at den går når jeg står på siden av bilen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.

#73 dohcboy

dohcboy

Ford RS

• Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4870 innlegg

Postet 05. February 2016 - 23:42

kan bekrefte dette å som truckdriver sier :P har vel ikke hørt en ford 6r som har vært så stille før :P

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo

#74 RS 1000

RS 1000

Ford RS

• Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg

Postet 06. February 2016 - 12:37

Løfter denne opp igjen, da jeg kjøpte meg en 85 Sierra 2,3 GL tidilgere i uken.

Bør nok skifte olje på den snart. Har stående denne FK oljen jeg skal bruke på ohc Sierraen og Pajeroen. Den har API SJ. Vil den være god nok i seg selv? Har ståede av oljen jeg bruker på Mustangen, Royal Purple 10w-30 med tilsatt ekstra sink. Husker ikke API på den, eller om den har API. Tenkte på om det kunne være lurt å blande i litt av den RP oljen for å få ekstra sink?

Motor og bil skal ikke ha gått mer enn ca 122000km, og har nesten ingen mekanisk støy fra motor. Så jeg har ikke lyst å ødelegge motoren med for moderne og dårlig olje :)

Jeg hører riktignok litt dårlig, men når motor er varm er det faktisk vanskelig å høre at den går når jeg står på siden av bilen.

Gratulerer. Kan vi håpe på planer om innmontering av 2,8 veiv i denne blokken? :D

Oljer med API rating SJ er designet for støtstangsmotorer så den ER solid nok til å klare denne utfordringen. Når man har tilstrekkelig så hjelper det i praksis ikke å tilføre mer av det samme, tvert i mot. Liqui Moly MOS2 derimot, det vil hjelpe og må anbefales vurdert på det aller sterkeste. Hadde ikke blitt forundret dersom forrige eier har har akkurat den oljen der og at han har byttet den hver 5000 km. Beskrivelsen din av motortilstanden indikerer iallefall i den retningen. 

kan bekrefte dette å som truckdriver sier :P har vel ikke hørt en ford 6r som har vært så stille før :P

Tviler ikke på det. En bekjent kjøpte seg en Granada 2,6 med fagmessig overhalt motor med fagmessig nyoverhalte topplokk hvor alle vippearmer m.v var flett nytt fra FORD. Den gikk sjokkerende stille. 

Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 06. February 2016 - 12:29

#75 Truckdriver

Truckdriver

Focus RS

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg

Postet 06. February 2016 - 17:00

Takker :) Jeg leste litt om trimming av 2.3 her i går kveld, og ja det frister veldig med 2.8 eller 2.9 veiv, portet 2.8 innsug og kanskje en mild momentkam.
Første prioritet er å bevare bil og motor, og la motor tilsynelatende se original ut.
Så om det blir mer enn tanken får tiden vise. Synest den drar greit, til tross for at det er noe rart med gassern. Blir nok en tråd om gassern om ikke lenge.

Da blir det rein traktorolje, og innkjøp av tilsetningsstoff :)
Bilen har vært på service på Fordverksted til og med 100000km, så det er sansynlig ikke mer enn de 4-6 siste skiftene som er gjort privat/annet verksted.
Om det ikke er skiftet olje mellom hovedintervallene privat da.

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere