Hopp til innhold


Bilde

RS285 Trimming av Ford V6.


  • Please log in to reply
48 svar i denne tråden

#41 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 02. April 2012 - 00:05

Har tenkt litt på en ting... Er det noen som har noen ideer omkring mc-forgassere på V6?

Kom tilfeldigvis over Kawa Z1300 forgassere på finn.no. Dette er jo en berømt 6 syl mc med 120hk på 8000 o/min. Hva med to sånne forgasserrekker på en 2,9? Selvfølgelig litt pes å lage et skikkelig innsug, og litt av en jobb å synkronisere, men sånn teoretisk. Ville dette fungert bra Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke? :lol:

På disse forgasserne er det jo to stempler pr forgasser. Min teori er at dette kanskje vil gi en fornuftig gasshastighet og en grei forstøving av blandingen.

Alternativt, hva med 2 forgasserrekker fra 4. syl mc, der det fjernes en forgasser på hver rekke? Tenker da at det muligens vil gi litt problemer på tomgang/delbelastning da de fleste 4 syl mc har både dreiemomentstoppen og topp effekt langt over ventilflytgrensa for en Ford V6 ^_^

Noen andre som har tenkt det samme? Kunne blitt et skikkelig porno motorrom med 6 sånn gassere (3 over hvert ventildeksel) med trakter :)

2,9 manifolden er så dårlig at alle endringer er positive. MC forgassere er en god idé, men jeg ser ingen fordeler med å bruke de spesiell og gamle Z1300 forgasserene.
Jeg har begynt å modifisere ett 2,9 innsug på samme måte som dette:
Postet bilde
Målet er å få montert på 6 skrå og runde rør og så evt. få på 2 rekker med MC forgassere evt. MC EFI gasspjeld og datasprut. Ikke se så mye på turtall, se heller på effekt og ergo luftfløde pr. sylinder.
Vi vet at hayabusa er gode greier og her ser man over 50 hk pr. sylinder etter en lett chipping.
Med noe kaliberingsinnsats kan ikke resultatet bli noe annet enn ubetinget suksess på en 2,9 motor. ^_^

Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 02. April 2012 - 00:11

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#42 BR Racing V6

BR Racing V6

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2386 innlegg
  • Bosted:oppland. Gjøvik

Postet 23. October 2012 - 10:51

Noe nytt her:)
83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015
85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014
85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)
88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013
88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

#43 Cobra2

Cobra2

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 28 innlegg
  • Bosted:Stavanger

Postet 25. September 2013 - 08:54

2,9 manifolden er så dårlig at alle endringer er positive. MC forgassere er en god idé, men jeg ser ingen fordeler med å bruke de spesiell og gamle Z1300 forgasserene.
Jeg har begynt å modifisere ett 2,9 innsug på samme måte som dette:
insug01.jpg
Målet er å få montert på 6 skrå og runde rør og så evt. få på 2 rekker med MC forgassere evt. MC EFI gasspjeld og datasprut. Ikke se så mye på turtall, se heller på effekt og ergo luftfløde pr. sylinder.
Vi vet at hayabusa er gode greier og her ser man over 50 hk pr. sylinder etter en lett chipping.
Med noe kaliberingsinnsats kan ikke resultatet bli noe annet enn ubetinget suksess på en 2,9 motor. happy.gif

Hadde det ikke vært en fordel med et V6 innsug..? (og ikke det avbildede fra V4?)



#44 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 01. April 2017 - 15:30

Forgasser til 2,8 innsug?

 

Vedlagte filer


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#45 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 01. April 2017 - 19:33

Dette ser bra ut. :) 


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#46 trøndern

trøndern

    Bil

  • Gjest
  • PipPipPipPip
  • 91 innlegg
  • Bosted:skaun

Postet 25. April 2017 - 21:30

skal du først bruke singelgassere,så er flatslide gassere til snøscooter tingen.kortere å med mye bedre respons enn stempelgassere.det er en grunn til at de brukes i scooter,prøv å ta en i aksen.



#47 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 26. April 2017 - 12:40

Snøscootere er ofte 2 taktere og forgassere til 2 taktere har vanligvis helt andre e-rør og luft dyser enn det samme forgasseren bestykket til en 4 takts motor har. Nå har jeg selv, ganske nylig, kjøpt 4 stk. Mikuni VM42 mm forgassere fra noen 700 ccm snøscootere. Disse er tiltenkt en 4 syl. bilmotor, men vi får nå kanskje se.... Det blir i tilfellet garantert enormt nok mye knoting med bestykningen.


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 26. April 2017 - 12:42

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#48 Benski

Benski

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 19 innlegg
  • Bosted:buskerud

Postet 15. April 2018 - 12:19

Må bare spørre litt jeg og for å se om jeg forstår rett, jeg skal trimme litt på 2.8 motoren som sitter i xr4 snart, motoren er per i dag helt orginal, har jobbet med å sveise rust på den i ett år nå, og det begynner å bli klart for den morsome jobben.

Har tidligere lest at man kan borre opp sylinderne 1mm uten problem, så tenker å prøve å finne ett sted som gjør dette. Ut fra det dere sier her, så kan man sette inn en 2.9 veiv for bedre slag lengde, men den må modifiseres til drev isteden for kjede drift. Er dette noe som kan by på utfordringer, eller er det en grei jobb? Motoren vil da bli ca 3.1 liter?
Ser at burton selger stage 1, 2 og 3 topper til den, er det noen som har noe erfaring med disse? Ser for meg at stage 2 topp og kam hadde blitt bra. Grenrør og eksos fra ashly.
Men jeg lurer på, innsuget, hva er anbefalt å gjøre med det? Og letting av svinghjul, er det noe man kan merke noe til? Hvilke råder burde jeg bruke og hvordan bolter?
Det er nok flere ting jeg ikke har tenkt på ennå, men lurer litt på om det hadde blitt noe effekt ut av det der, eller om det er håpløst å få suge krefter ut av 2.8..

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

Ford sierra CLX 2.0l stv
Ford sierra XR4i 1983


#49 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 15. April 2018 - 16:21

Det er en god plan og 94 x 72 x 6 blir 2997 ccm. 

 

Modifisering av veiven er en enkel dreiejobb som de som borrer sylindrene ordner med enkelhet. 

Det i särklasse viktigste for 2,8 motorene er å få fjernet de grusomme eksosoppsamlerene og montert grenrör. 

2,8 EFI manifolden er direkte god slik jeg ser det, men plenumet på toppen kan med fordel erstattes med en flat plate med 6 fine trakter i en åpen kasse ala det man ser folket gjör med alle andre motorer. 

Vekten på 2,8 svinghjulet er helt ok. 

 

Rådene er ok, men rådeboltene må oppgraderes til ARP. Rådelagene må oppgraderes og Clevite77 er alltid ett godt valg. Meling höytrykk oljepumpe og forsterket ARP drivaksling til oljepumpen må anbefales på det sterkeste. 

Ellers er behovet for aludrev til kammen stort da det originale bakelittdillet ikke trives med trimkam.  

Med litt oppmerksomhet tar man lett ut 200 hk av disse motorene og de går overraskende godt hvis du velger 3.64:1 diff.


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere