Hopp til innhold


Bilde

Trimtips Ford V6 TURBO.


  • Please log in to reply
258 svar i denne tråden

#21 xr4ti

xr4ti

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3993 innlegg
  • Bosted:Sandefjord

Postet 08. January 2011 - 09:27

Foreslår at du lager ett lite adapter og monterer en 2 ports Holly 350 CFM eller helst 500 CFM forgasser fra f.eks Summitracing.
Evt: http://www.finn.no/f...nnkode=25943608

Vet ikke om disse "moderne" Holly-gasserne er men hvordan er disse å "trykke" igjennom da. Vi bygde med en Holly 500 en gang og den holdt ikke med trykk. Spjeldakslen var ikke tett så måtte lage nye bussninger med O-ring og endte med å bygge tett pleniumkammer rundt hele gasseren. Var også meget vanskelig å justere bensintrykket til den gasseren. Vi fant ut(om jeg husker riktig da det er 20 år siden dette :) )at 0,2 bar bensintrykk over ladetrykk var det den funka best med. Byttet også dyser fler ganger. Brukte en Malpassiregulator og to 2,8 pumper. Dette var på en Rover 3500 motor. Ga opp og brukte K-jet til MB 450. Det funka bra.

Hadde en 2.8twinturbo gasser motor før som jeg kjørte hardt 1.4 bar med og den lever enda etter hva jeg har hørt ;) den hadde kun hjemme laga dyser og justerbart bensintrykk :) 2 audi turbor og audi coolere

Hvorfor ikke bygge likt om denne motoren forsatt funker bra? Billige deler som det ligger "haugevis" av til salgs rundt om.

#22 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 08. January 2011 - 12:03

Hvis du skal ha trykkforgasser , så har Frofix Frode en til V6 til salgs nå.
Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#23 Kverna

Kverna

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9992 innlegg
  • Bosted:Drammen

Postet 08. January 2011 - 12:28

Da går kronene hvertfall, enten man vil eller ikke.

#24 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 08. January 2011 - 15:38

:blink:

Vet ikke om disse "moderne" Holly-gasserne er men hvordan er disse å "trykke" igjennom da. Vi bygde med en Holly 500 en gang og den holdt ikke med trykk. Spjeldakslen var ikke tett så måtte lage nye bussninger med O-ring og endte med å bygge tett pleniumkammer rundt hele gasseren. Var også meget vanskelig å justere bensintrykket til den gasseren. Vi fant ut(om jeg husker riktig da det er 20 år siden dette :) )at 0,2 bar bensintrykk over ladetrykk var det den funka best med. Byttet også dyser fler ganger. Brukte en Malpassiregulator og to 2,8 pumper. Dette var på en Rover 3500 motor. Ga opp og brukte K-jet til MB 450. Det funka bra.


Hvorfor ikke bygge likt om denne motoren forsatt funker bra? Billige deler som det ligger "haugevis" av til salgs rundt om.

De færreste forgassere, inkl. Strømberg som i stor grad brukes på Volvo, er langt fra helt tette når man turbolader dem. De trenger endel oppmerksomhet uansett ja, det er jeg helt enig i. De originale turboforgasserene til Volvo er de beste, men lekker endel likevel.

Jeg mener at løsningen som Rover valgte er med 2 stk. Strømbergforgassere er svært god.
Hvorfor beholdt dere ikke denne?
To stk. Strømberg Volvo turboforgassere med modifisert nål og vips, minst 270 hk.

Her sees effektpotensialet til disse forgasserene.

En lett trimmet Volvo B23AT, fremdeles med 1 stk. Strømbergforgasser, T3 turbo og de originale manifoldene presterte 210 hk ved 4000 o/min og ca. 250 hk ved 1,35 BAR ladetrykk:
Postet bilde
Ett egetprodusert adapter som gjør det mulig å sette 2 stk. slike forgassere på en Ford V6 er en god løsning med stort effektpotensiale.

Her en Volvo 2,3 med 2 stk modifiserte originalforgassere på ett hjemmelaget innsug. Ford V6 er mer gunstig enn dette så man kan forvente ett mye bedre resultat:
Postet bilde

Hvis man skal sette twin turbo på en Ford V6 så må man huske at hver av turboene kun drives av 1,4 L motorvolum. Man bør derfor ikke velge større turboer enn det man ville gjort til en Escort RST.
Vi VET f.eks at Cosworth turboer fungerer GODT på RST og rekker til minst 250 hk. Det er liten grunn til å velge noe større da 2 stk. rekker til ca. 500 hk ved 1,6 BAR ladetrykk.

Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 08. January 2011 - 16:54

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#25 po0key

po0key

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 innlegg
  • Bosted:lillesand

Postet 11. January 2011 - 19:45

rs 1000 åssen størelse mener du jeg burde bruke på efi innsuget?

specs

2,9l stempler og råder
2,8l blokk
t4 turbo

#26 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 15. January 2011 - 18:17

rs 1000 åssen størrelse mener du jeg burde bruke på efi innsuget?

specs

2,9l stempler og råder
2,8l blokk
t4 turbo

Hva mener du?
Størrelse på hva?
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#27 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 15. January 2011 - 19:52

Driver og vurderer denne:

http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories

for å lade en 2,9 med 1stk turbo.
Noen som har noen formening om det vil gi et "greit" resultat?

Har flere alt. , men er usikker på hva jeg skal se etter.

http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories

Dette innlegget har blitt redigert av Slåstad RS: 15. January 2011 - 20:11

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#28 po0key

po0key

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 innlegg
  • Bosted:lillesand

Postet 15. January 2011 - 20:18

Hva mener du?
Størrelse på hva?



tenkte på dyse størrelse. hode tengte det men klarte ikke og skrive det:P

#29 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 16. January 2011 - 17:14

Driver og vurderer denne:

http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories

for å lade en 2,9 med 1stk turbo.
Noen som har noen formening om det vil gi et "greit" resultat?

Har flere alt. , men er usikker på hva jeg skal se etter.

http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories

Som du vet har Subaru tidenes mest idiotiske grenrør. De trenger derfor en "ekstra god" turbo for delvis å kompensere for feilen. Av disse to ville jeg derfor valgt den siste som jeg mener vil gi deg ett "greit" resultat. :)

Tenkte på dyse størrelse. Hodet tenkte det, men klarte ikke og skrive det:P

Det vil avhenge at oppsettet forøvrig.
Hvis du går for datasprut så er det ingen problem å velge seg 6 stk. dyser mellom 580 og 630 ccm.
Hvis det er 2 stk dyser som skal styres av ett tilleggsinnsput, da trenger du noen som forstøver fint og som er en god del større enn dette.
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#30 po0key

po0key

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 innlegg
  • Bosted:lillesand

Postet 16. January 2011 - 17:20

Det vil avhenge at oppsettet forøvrig.
Hvis du går for datasprut så er det ingen problem å velge seg 6 stk. dyser mellom 580 og 630 ccm.
Hvis det er 2 stk dyser som skal styres av ett tilleggsinnsput, da trenger du noen som forstøver fint og som er en god del større enn dette.



har et haltech data sprut jeg har tenkt og bruke må bare bygge litt om på ledningsnettet da dette er bare beregnet for 4syl

#31 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 16. January 2011 - 18:40

har et haltech data sprut jeg har tenkt og bruke må bare bygge litt om på ledningsnettet da dette er bare beregnet for 4syl

Bra for deg!
Da kan du velge akkurat det som måtte passe deg. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bytte bensinpumpe til en original Bosch Cosworth eller lignende og oppgradere til en 3 BAR bensintrykksregulator.
6. stk. originale Cosworth eller Volvo B230 turbo dyser rekker til 300 hk.
6. stk Cosworth grønndyser rekker til ca. 400 hk.
Siemens 580, 599 og 630 ccm rekker til allverden uten å gi noen ulemper på tomgang og cruise.
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#32 po0key

po0key

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 innlegg
  • Bosted:lillesand

Postet 16. January 2011 - 18:42

har en 044 bensin pumpe liggende da det står en forgasser motor i bilen nå har 4 grønndyser liggende så må bare skaffe meg 2 til da:P

#33 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 16. January 2011 - 18:47

har en 044 bensin pumpe liggende da det står en forgasser motor i bilen nå har 4 grønndyser liggende så må bare skaffe meg 2 til da:P

Ser man det. Dette høres lovende ut. :)
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#34 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 17. January 2011 - 20:01

Som noen kansje har observert, driver jeg med 2 motorprosjekter samtidig , så de fleste spørsmål heretter vil dreie seg om turbomotoren.

Jeg sitter og vurderer turboalternativer , og lurer på om man må ha seperate intercoolere hvis man velger twinturbo?

Har funnet denne :



http://shop.klracing...=Beskr&Visn=Std

Denne passer så perfekt inn i frontkassa på Taunus som det er mulig å få til, så det hadde vært synd å ikke kunne bruke den!

Dette innlegget har blitt redigert av Slåstad RS: 17. January 2011 - 20:02

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#35 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 17. January 2011 - 20:13

Som noen kansje har observert, driver jeg med 2 motorprosjekter samtidig , så de fleste spørsmål heretter vil dreie seg om turbomotoren.

Jeg sitter og vurderer turboalternativer , og lurer på om man må ha separate intercoolere hvis man velger twinturbo?

Har funnet denne :
http://shop.klracing...=Beskr&Visn=Std

Denne passer så perfekt inn i frontkassa på Taunus som det er mulig å få til, så det hadde vært synd å ikke kunne bruke den!

Nei det er ikke nødvendig. Du kan fint bruke den intercooleren der helt uavhengig av antall og type turbo(er).
Det viktigste er at den har tilstrekkelig kjøle og flødekapasitet og at den fysisk passer i bilen. Du har funnet ett bra alternativ nå.
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#36 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 17. January 2011 - 20:23

Bra!
Da kan en begynne å se på alternativer vedr.turbovalg.

Lurer litt på 2stk Volvo 13c (er gammel Volvomekanikker) , da disse snurrer lett i gang , og er store nok til å klare 180hk / stk på 8 vent 2,3 940.

Dette innlegget har blitt redigert av Slåstad RS: 17. January 2011 - 20:37

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#37 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 17. January 2011 - 22:13

Bra!
Da kan en begynne å se på alternativer vedr.turbovalg.

Lurer litt på 2stk Volvo 13c (er gammel Volvomekanikker) , da disse snurrer lett i gang , og er store nok til å klare 180hk / stk på 8 vent 2,3 940.

Kan ikke se at det er noe galt med den planen. ;)
Kjenner en som monterte nøyaktig en slik turbo på en 1,6 L Toyota med godt resultat. Videre er 3 stk ca. 460 ccm sylindre mye mer gunstig enn 4 stk ca. 390 ccm sylindre når det gjelder driving av en turbo.
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#38 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 25. January 2011 - 17:42

Jeg har et tenningsmap til 2,9 turbo jeg ønsker kommentar på , men vet ikke hvordan jeg fikser skjermbilde?
Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#39 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 26. January 2011 - 08:48

Jeg har et tenningsmap til 2,9 turbo jeg ønsker kommentar på , men vet ikke hvordan jeg fikser skjermbilde?

Ikke gi deg før du får du har fått lagt det ut iallefall. :)
Er det en orignal 2,9 eller er det gjort noe med stempler, veiv og topp?
En original 2,9 har høy forbrenningshastighet og trenger lav tenning med turbo for ikke å tenningsbanke.
Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#40 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 26. January 2011 - 08:54

Er vel til en original motor med kent 46 kam.
Kommer i fra en ikke ukjent Svensk Capri.

Tenkte på å bruke det som et trygt basemap på en dekompet motor.
Aldri noe godt uten at det er galt for noe.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere