Hopp til innhold


Bilde

Ford Scorpio - Verdiløs, uønsket luksusbil


  • Please log in to reply
43 svar i denne tråden

#21 Granada 2.8 Ghia

Granada 2.8 Ghia

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1987 innlegg

Postet 13. May 2012 - 20:19

ABS var ford først ute med, som standardutstyr, og jeg innbiller meg at alle hadde det i 1985.

Oppvarmet frontrute var vel Scorpioen en av de første med, om ikke den første.

Elektrisk justerbart baksete, , elektrisk rullgardin i bakruta, justerbar sidestøtte, lavt lasteinnsteg, 4-hjulsdrift i en stor "sedan", AC, el vinduer, 4 trinns automatkasse med lock-up, servostyring, elektrisk bagasjeromsåpner, Motorutvalg fra 2.0 8V 115hk til 2.9i 24V 220 hk(????) på bensinsiden, og 2.5 turbodiesel på dieselsiden.
En del av dette utstyret var jo uvanlig i det hele tatt, noe kanskje alene om, en bil som er så lettkjørt at bestemor kan kjøre den til sverige, og så komfortabel at kongen kunne ha en.

Tror nok Scorpioen var en seig konkurent for flere av de såkalte premiummerkene, og dette med ABS som standardutstyr tror jeg kanskje var den hardeste for MB å svelge, de hadde det, men standardutstyr ble det vel ikke før midten av 90-tallet.

Dessverre var den vel ikke like stor suksess som granadaen, mine teorier er vel at den ble litt simpel, litt for lik sierra, både mekanisk og utseendemessig, litt billig plastpreg(det var vel moten), og foruten 24V og 8V DOHC ett motorutvalg som var velprøvd men eldgammelt, ble vel litt mere moderne med 2.0/2.3 16V DOHC senere, og ikke minst tidene som kom har skylda for at det gikk nedover med Den store sedanen til ford, og Forsåvidt Opel også.


Den skulle ta over for en modell som konkurerte med premiummerkene, og Ford prøvde, men de datt kanskje av lasset når det gjaldt spesielt kvalitetsfølelse, spesielt utvendige og innvendige plastdetaljer, og litt for store likheter med mindre modeller.



Jeg tror at kjøperne av Scorpio fikk veldig mye bil og Komfort for pengene, men de som ville ha det var villig til å betale for en Mercedes eller Bayer, eller kanskje noe Engelsk også.
`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

#22 Tommen

Tommen

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2027 innlegg
  • Bosted:Telemark

Postet 14. May 2012 - 12:42

Husker godt den tida når de kom.. å far min hadde "bare" Sierra.. Scorpio var liksom ein dyr bil som firmaer å rikinger kjørte rundt i.. De fleste Scorpioene på brukt markedet var enten svin dyre eller hadde gått 250000.. å da kom jo problemene..
Ryktet som bestandig har florert er at:
2.0 er dau
2,4´n er like dau med ett høyere forbruk
2,8 og 2.9 var dyre å forsikre..
dette er nok til å knekke kjøpelysten til folk..

Såg ett klipp på Youtube her om dagen..
2,0 doch og Sierra Doch som kappkjørte, å de gikk jo nesten helt likt!!

Tanta mi er vell på sin tredje Scorpio trur eg, å ho mener bestemt at det ikkje finnes makan te gode biler!
Postet bilde
The Golden era.. 1986-1987-1988

#23 86Sierra

86Sierra

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 231 innlegg
  • Bosted:Akershus

Postet 14. May 2012 - 18:00

ABS var ford først ute med, som standardutstyr, og jeg innbiller meg at alle hadde det i 1985.


Mercedes var vel de første som var ute med ABS i Europa på S-klasse, men ikke som standard. BMW 7-serie var den første som hadde ABS som standard i 1982. (ikke drep meg om jeg tr feil, er ganske sikker på at jeg har leste dette et sted :P)

Dette innlegget har blitt redigert av 86Sierra: 14. May 2012 - 18:04

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 


#24 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 14. May 2012 - 18:05



Tror ikke denne forskjellen er så merkbar i det daglige..

Dette innlegget har blitt redigert av Slåstad RS: 14. May 2012 - 18:06

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#25 Tommen

Tommen

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2027 innlegg
  • Bosted:Telemark

Postet 14. May 2012 - 23:45



Tror ikke denne forskjellen er så merkbar i det daglige..

Absolutt ikkje! Har scorpioen annen utveksling eller er de ikkje så tunge som de føles/ser ut? :huh:
Postet bilde
The Golden era.. 1986-1987-1988

#26 2.3 GL

2.3 GL

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3639 innlegg
  • Bosted:Jevnaker

Postet 15. May 2012 - 06:54

Min scorpio stv med 2.0 doch motor hadde 3,91:1 utveksling. Å den føltes ganske pigg ut til å være så stor.
Veide den på vei hjem fra sverige med 2 voksne å ett barn å 20kg matvarer å da var vekta over 1500kg.

Gikk på 0,5 på mila opp å ned til trondheim med 4 voksne å full oppakning å så den var greit økonomisk syns jeg :)
Sideways is the new forward

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)
Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

#27 2.8 injection

2.8 injection

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2030 innlegg
  • Bosted:Røyken

Postet 15. May 2012 - 11:44

2.0 Dohc i scorpio går ikke så dårlig som man skal ha det til :)
satte 3:62 diff på min og holdt t.o.m da følge med en XR3i ;)
1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo
1979 Ford Escort mk2 1600GL

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

#28 capri sport

capri sport

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 238 innlegg
  • Bosted:voss

Postet 15. May 2012 - 13:55

Det menes vel at Scorpio hadde mye utstyr som standard, som mange andre biler kun hadde som ekstra, og knapt nok det.
Topputgavene hadde til og med ABS bremser allerede fra 85 mod. Og slikt noe var det vel til sammenligning kun de største BMW og Mercedes som hadde.

Standar på alle scorpio fra 1985.

#29 86Sierra

86Sierra

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 231 innlegg
  • Bosted:Akershus

Postet 18. May 2012 - 18:29

En del av dette utstyret var jo uvanlig i det hele tatt, noe kanskje alene om, en bil som er så lettkjørt at bestemor kan kjøre den til sverige, og så komfortabel at kongen kunne ha en.


Den scorpioen som kong Harald hadde en gang i tia lever enda. Det er en 2.8 ghia (sikkert med ALT utstyr) og står i Kongsberg i eie av Bærum kranservice :)

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 


#30 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 24. May 2012 - 09:33

Hadde servo og Abs originalt.

Prøv dette med en Sierra :


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#31 Granada 2.8 Ghia

Granada 2.8 Ghia

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1987 innlegg

Postet 28. May 2012 - 08:19

Vill nå ikke gjort det der i en Scorpio heller....
`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

#32 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 28. May 2012 - 11:25

Overskrift fra testreportasje i Vi Menn Bil fra `89:
"Scorpio med nydelig rumpe! Bilen som Granada elskerne har ventet på?"

Salget de første årene ble ikke som forventet, og trenden var at man byttet inn igjen den ett år gamle Scorpio`n og kjøpte i stedet en 1-3 år gammel Granada. Veldig mange Scorpio kunder var jo tidligere Granada eiere.
Dessuten hadde man allerede Sierra som både tre og femdørs kombi, men ikke som sedan, så at Ford prioriterte Scorpio som de gjorde er litt uforståelig, da markedet for en stor sedan tydeligvis var stort på siste halvdel av åttitallet. Men på denne tiden var det jo noen bilmerker som fikk det for seg at digre kombier var noe folket ville ha, men som ikke slo til i nevneverdig grad. Eneste unntaket som med litt godvilje kan kalles for en suksess, er Saab 9000.
Salget tok seg litt opp med Scorpio sedan, men den kom dessverre for seint til at Scorpio noengang ble en suksess, fordi Ford allerede hadde mistet for mange storbil-kunder til andre merker. Og slik ble Scorpio ganske raskt uinteressant som bruktbil også. Dessuten, på soliditet nådde ikke Scorpio opp til forgjengeren og suksessen Granada, og dette var også starten på nedturen til Ford.
En kan vel si at Ford helt mistet grepet om storbilmarkedet i løpet av Scorpio-perioden. Når siste modell rullet av samlebåndet i `98 kom det ikke engang en etterfølger....

Dette innlegget har blitt redigert av grandisjohn: 28. May 2012 - 13:04

Det er ikke en ting jeg kan.

#33 Count

Count

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3438 innlegg
  • Bosted:Stavanger

Postet 06. December 2012 - 15:48

Har du fortsatt denne Scorpioen med STOR S stående? Årsmodell?
Hvilekn farge er den...? Regner med at den ikke er tollet inn siden den ble slaktet for motor....

enig :)

av alle bilene jeg har hatt er det scorpio'ene jeg savner mest.

og er synd at så mange bra biler blir importert og slaktet for 24v motoren sin.
har en strøken med stor "S" stående utafor verkstedet, fins ikke rust eller bulker på den, og den gjennomgikk akkurat det å bli slaktet for sine bra biter :(

har en 90 mod sedan som jeg ikke tror jeg klarer å kvitte meg med, originalt med dohc motor, sammen så overrasket de meg, svære bilen holdt følge med det utrolig og kom fram over alt!
har i dag satt 2.0 cosworth i den bilen, angrer bitte litt på det en gang i blandt, men du verden så gøy det er med cosworth i slik bil også :D


12m Super
24v Cosworth
Prosjektet mitt

#34 2.8 injection

2.8 injection

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2030 innlegg
  • Bosted:Røyken

Postet 09. December 2012 - 17:14

Har du fortsatt denne Scorpioen med STOR S stående? Årsmodell?
Hvilekn farge er den...? Regner med at den ikke er tollet inn siden den ble slaktet for motor....



står fortsatt her den i påvente av å bli brukt til noe fornuftig.
er en 1991, mørk blå metallic. er kun momset inn i landet.
1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo
1979 Ford Escort mk2 1600GL

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

#35 Dolk

Dolk

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 733 innlegg
  • Bosted:Østfold

Postet 09. December 2012 - 18:57

JEg har hatt en Scorpio, og det er den verste møkka jeg har noen sinne eid, og det sier jeg ikke for å provosere, men det er mere faktafortelling, men klart, det er forskjell på folk, noen liker mora, andre dattra, og en liten gruppe liker far.

Dette innlegget har blitt redigert av Dolk: 09. December 2012 - 18:57

-Rs Cosworth-

#36 JChE

JChE

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 123 innlegg
  • Bosted:Søgne

Postet 11. December 2012 - 22:11

hadde chrysler det som standard da? Det var jo mange biler som kunne fås med abs fra 70-tallet eller der omkring, men Scorpio var først med abs som standardutstyr. Har jeg hørt da...

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente


#37 Torgeir B

Torgeir B

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1306 innlegg
  • Bosted:Sogn og Fjorane

Postet 29. December 2012 - 13:40

Har kjøpt min første scorpio nå, 96 sedan 2.3 16v for hele 5000kr.
Må bytte topp pakning, innsug og ordne noe elektrisk.

Kan ikke fatte hvor diger den skuta er ! kan jo gå deg bort i baksetet :P
Imponert over hvor langt Ford har strekt ut Sierra platformen fra 82, mye forsterkninger på kryss og tvers.

"mk3" scorpio solgte ikke 100 000 en gang.. Men så har den kanskje det styggeste utsenet Ford noen gang kom med ?

Skall uansett bli morro å få den på veien :)
86 3dr IS

#38 Ghia

Ghia

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 3 innlegg
  • Bosted:Oslo

Postet 01. December 2013 - 10:48

Min første post i det som ser ut til å vere eit svært bra forum.

 

Fin oppsummering av tingenes tilstand for Scorpio som "youngtimer" i åpningsinnlegget i denne tråden.

 

Eg har nettopp kjøpt ein 4-dørs 1990 2.4i Ghia - opprinneleg fransk bil.

Rein impuls, eg er ikkje Ford-mann og skulle berre ha ein billeg vinterbil til og frå jobb for dei dagane eg ikkje køyrer Renault Twizy. Det vart Scorpio fordi akkurat denne bilen var den mest interessante eg fann i pris-segmentet eg jakta i. Eg skal ikkje køyre mykje - så bensinforbruk var eit "ikkje-tema". Smått legendarisk må eg jo vedgå at denne modellen er - som gav ABS til folket :)

 

Erfaring frå andre youngtimers tilseier at status og verdi for fine eksemplar i originalstand neppe vil utvikle seg positivt før rufsete og meir eller mindre "i-hjel-modifiserte" variantar forsvinn frå folk sitt minne og assosiering til bilmodellen.

 

Sjølv om eg er frankofil, må eg vedgå at det er ein kjempebil.

Etter å ha rydda ut "litt" støv og haustlauv frå det beige Ghia-interiøret er det ein særdeles hyggeleg stad å vere. Alt elektrisk fungerar, inkludert regulering av bakseterygg. Unntaket er den oppvarma front- og bakruta.

 

Karrosserimessig kunne det stått betre til, bilen har vore TuffCote-sprøyta tidlegere, eg skal no oljebehandle med lanolin i eit forsøk på å stoppe det som er på gang av rust.

 

Motor tikkar litt - men ikkje meir enn normalt for ein støtstangs V6 med 180´ km på nakken. Automatkassa sjaltar veldig fint. Kast i skivene framme er merkbart ved svak oppbremsing.

 

Planen var å ha bilen i eitt år til nyleg bestilt nybil er på plass. I løpet av den første veka i mitt eigarskap er eg imidlertid i ferd med å bli Scorpio-entusiast :)
Satsar på at rusta ikkje har fått betre tak enn det eg trur.


Dette innlegget har blitt redigert av Ghia: 02. December 2013 - 20:10


#39 Granada 2.8 Ghia

Granada 2.8 Ghia

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1987 innlegg

Postet 19. December 2013 - 22:13

Scorpio mk.I er en veldig hyggelig bil, og 2.4`n fra 90 skal ikke tikke mye, men litt blir det jo ettervert i vippearmsakslene, de kan det være greit å snu 180*, så sliter de motsatt side.
Kast i skivene fikser du nok med ett nytt foringsett mellom stabstag og bærebruer, prisen er god på biltema.
Ang automatkassa, så kan de finne på å lekke ved hard belastning som gir høy temp på olje, eks. henger trekking.

Har nå en `96 2.5 TD, og den er jeg ikke like fornøyd med som mk. I.


`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

#40 to far gone

to far gone

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1521 innlegg
  • Bosted:vest agder

Postet 20. December 2013 - 00:28

har en 94 mod og en 95 mod som skal på søpla ... deler til gi bort pris :-) pm


HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL





0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere