Hopp til innhold


Bilde

Høyt drivstoff-forbruk og nykking på 09 mod Kuga 2.0 TDCI


  • Please log in to reply
9 svar i denne tråden

#1 Kuga09

Kuga09

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 4 innlegg
  • Bosted:Time

Postet 28. October 2013 - 20:35

Hei,

 

I mai i år kjøpe jeg en 09 mod Kuga 2.0 TDCI (136 hk). Jeg har til nå ikke hatt noe betydelig trøbbel, men et par småting som jeg lurer på.

 

1. Jeg synes bilen bruker litt for mye drivstoff ihht det som oppgitt at den skal bruke. Jeg er klar over at oppgitt data er litt "ønsketenking" men synes likevel den ligger i overkant. På blandet kjøring (når fruen i huset kjører, hun har nok litt lettere gassfot en meg) bruker den 0,73-0,74 l/mil. På langkjøring når jeg virkelig tar meg sammen og kjører økonomisk så klarer jeg ned mot 0,67 l/mil. Dette er ihht til kjørekomputeren, jeg har sjekket denne mot fyllte liter og kjørte km og den er litt snill så reelt forbruk er nok 0,04 - 0,05 l/mil høyere. Jeg hadde vel forventet blandet kjøring på ca 0,67 l/mil og 0,57 l/mil som reelle tall.

 

2. I starten så nykket den en del på 1700-2000 o/min uten belastning. Slapp jeg gassen sluttet det og ga jeg gass så sluttet det også. Det virket også som om det manglet effekt ved gasspådrag fra 2/3 til full gass fra ca 2700 o/min og oppover. Jeg tenkte at dette kunne ha noe med partikkefilteret å gjøre. Etter noen langturer med diverse fjelloverganger der motoren har fått jobbet seg skikkelig opp i temperatur, samt anledning til re-generering av partikkelfilter så er nykkingen borte og effekten ved gasspådrag som forventet. Nå drar motoren jevnt og bra fra 1500 - til rødmerking.

 

Når det er sagt så har ikke forbruket endret seg, selv om resten tilsynelatende har ordnet seg.

Det ene kan nok likevel ha sammenheng med det andre her.

 

Noen som har erfaring med dette og hvordan en kan få det fikset (om mulig)???

Selv om jeg synes det er i overkant, kan det likevel være normalt forbruk???

 

Bilen er forsatt under bruktbilgaranti fra en ikke-Ford forhandler, samt 5 årsregelen i kjøpsloven.

 

Tips mottas med takk!  :)

 

Mvh,

Einar

 



#2 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5142 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 28. October 2013 - 20:44

Nykkinga ved det turtall, kan være egr ventil, merker ofte et lite dødpunkt ved ca 1800omdr, når den åpner. Jeg har plugget igjen min og ble kvitt problemet.

Ang forbruk, så er det mye som virker inn bla dekk dim og lufttrykk, lastebøyler/skiboks, bruk av dieselvarmer. Har bilen nyeste programvare?



#3 Kuga09

Kuga09

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 4 innlegg
  • Bosted:Time

Postet 28. October 2013 - 21:26

Takk for tips.

 

Jeg så en annen plass på forumet hvordan en plugger for egr ventil.

Hvordan går det da med avgassmåling ved EU kontroll?

 

Har takbøyler på, men det skal vel ikke utgjøre mer en 3-5% på på forbruket.

Det er 235/55-17 dekk, og jeg har sjekket lufttrykket flere ganger og det er korrekt.

Dieselvarmer har jeg ikke, (skulle gjerne hatt da).

Når det gjeldet programvare så er jeg usikker, som nevnt så ble bilen kjøpt i mai og da tok selger (Honda / Citroen forhandler) service på bilen før jeg fikk den. 

 

Kan vel også nevne at den har gått ca 83 000 km.



#4 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5142 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 28. October 2013 - 21:34

Plugging av egr, virker ikke inn på avgass måling på eu, og du får heller ikke opp feilmeldinger på euro4 motoren, som du har. Programvaren, er det kunn Ford som kan oppdatere. Har vært noen på disse, uten at jeg husker i farten hve de innbar. En dyse kalibrering, kan også hjelpe mot dette. Dieselvarmer er en fin ting ja, var en av tingene som skulle være med da jeg kikket etter bil



#5 Kuga09

Kuga09

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 4 innlegg
  • Bosted:Time

Postet 28. October 2013 - 21:47

Da blir det nok plugging av egr om problemet dukker opp igjen, og en tur innom Ford for å sjekke programvare.

 

Takk for hjelp og nyttige tips! :)



#6 citizenx

citizenx

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 13 innlegg
  • Bosted:Finnmark

Postet 08. December 2013 - 12:52

Hadde en 08 Kuga med  et forbruk på 0,8-0,9 gjennom vinteren og 0,6-0,7 på sommern. Dieselvarmeren øker forbruket på vinteren så forbruket ditt virker ikke unormalt i forhold til det jeg opplevde. Har nå en '11 Kuga med Powershift som har littegranne lavere forbruk. 



#7 Tlauri

Tlauri

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 9 innlegg
  • Bosted:Tverlandet

Postet 12. August 2014 - 08:16

Kan man plugge EGR på 2010 modell Kuga uten å få feilkoder?

Hvordan vet man om det er en Euro 4 eller Euro 5 motor?


Dette innlegget har blitt redigert av Tlauri: 12. August 2014 - 08:18


#8 Tlauri

Tlauri

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 9 innlegg
  • Bosted:Tverlandet

Postet 19. August 2014 - 12:30

Blendet EGR ventilen på vår 2010 Kuga og bilen er ikke til å kjenne igjen, går som en klokke uten nykking og det virker som at motoren drar bedre :-)

 

Ifølge Ford så blir det ikke feilkoder verken på euro 4 eller 5



#9 citizenx

citizenx

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 13 innlegg
  • Bosted:Finnmark

Postet 24. August 2014 - 01:14

Hvordan går det med EU kontroll på CO og NOX når EGR er blendet?



#10 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5142 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 24. August 2014 - 09:32

Hvordan går det med EU kontroll på CO og NOX når EGR er blendet?

Co2 du mener, da co ikke er på dieselbiler. Det har ingen innvirkning på en måling til eu kontroll






0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere