Hopp til innhold


Bilde

Diselvarmer 2008-2009 Transit Connect.


  • Please log in to reply
46 svar i denne tråden

#1 Nils 15m

Nils 15m

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 39 innlegg
  • Bosted:Nord Trøndelag

Postet 18. November 2015 - 01:11

Nå har det blitt tid for overhaling av diselvarmeren i min bil, i den forbindelse tenkte jeg og kjøpe en brukt varmer fra hugger'n og overhale denne.

Noen her som har erfaring med testing av varmer før montering (benkkjøring)??? Tips mottas med takk.

Fikk også pris på overhalingssett til varmeren fra Ford...ca 7000,- noen som kjenner til billigere alternativ?

En detaljert fremgangsmåte for demontering hadde også vært fint, bilder etc.

Ford


#2 HoelRacing

HoelRacing

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1475 innlegg
  • Bosted:Sogn og fjordane

Postet 18. November 2015 - 16:54

7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr  i kontakter osv. 

Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? 

 

Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der :P 

 

Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. 


92' Ford Sierra Cosworth 4x4

#3 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6927 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 18. November 2015 - 20:33

Prisen du har fått der, stemmer ikke i det hele, ikke engang inkl arbeidet. Skulle gjerne visst hva de tar betalt for



#4 Nils 15m

Nils 15m

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 39 innlegg
  • Bosted:Nord Trøndelag

Postet 20. November 2015 - 20:56

Prisen du har fått der, stemmer ikke i det hele, ikke engang inkl arbeidet. Skulle gjerne visst hva de tar betalt for


7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr  i kontakter osv. 
Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? 
 
Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der :P 
 
Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett.


Ikke helt død nei.
Hører summinga etter man starter på tidsuret, så hører man diselpumpa begynner å tikke og så begynner den å brenne, men drukner vel i disel og det blir noe så inni helvete med tykk røyk som innhyller hele bilen, inkl. Kupeen når kupeevifta står på. Så går den i rensemodus i 3-4 minutter før den prøver på nytt med samme resultat. Brennkammeret er sikkert fullt av sot og disel, så har vel kommet langt med en skikkelig rens.

Ford


#5 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6927 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 20. November 2015 - 21:12

Vi pleier å bytte brennkammer, glødeplugg, sil og pakninger evt vifta visst den ikke virker da.



#6 Andorsen

Andorsen

    Styremedlem - Regionsleder nord

  • Moderators
  • PipPipPipPipPip
  • 323 innlegg
  • Bosted:Jessheim

Postet 21. November 2015 - 15:28

Hvis brenneren er produsert av Webasto er det bare å finne ut hvilken type brenner du har og bestille deler på ebay. Helt unødvendig med ford-deler om det er en standard Webasto brenner. Det bruker å stå et klistremerke en plass i motorrom med modellbetegnelse om det er en webasto.

1991 Sierra 2.0i CLX 4x4

1987 Sierra Cosworth 2wd 

Jon-Brage Hoel Andorsen


#7 Mondeo Power

Mondeo Power

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1700 innlegg
  • Bosted:Akershus

Postet 21. November 2015 - 20:16

Er eberspaecher på connect.



#8 Andorsen

Andorsen

    Styremedlem - Regionsleder nord

  • Moderators
  • PipPipPipPipPip
  • 323 innlegg
  • Bosted:Jessheim

Postet 22. November 2015 - 18:59

Bør vel være mer eller mindre samme prosess der om man finner typebetegnelse på brenneren?


1991 Sierra 2.0i CLX 4x4

1987 Sierra Cosworth 2wd 

Jon-Brage Hoel Andorsen


#9 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6927 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 22. November 2015 - 19:13

Bør vel være mer eller mindre samme prosess der om man finner typebetegnelse på brenneren?

Det stemmer, prinsippet er det samme



#10 Nils 15m

Nils 15m

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 39 innlegg
  • Bosted:Nord Trøndelag

Postet 27. November 2015 - 00:23

Hei. Det jeg fikk pris på, er de delene du nevnte + tilegg for vifte, ble anbefalt å bytte den samtidig.
Pris for deler med arbeid ligger stort sett på det samme 10 000,- 11 000,- har sjekket flere steder nå siste uka.

Hva er riktig delepris her isåfall, mener du?

Ford


#11 bana_iøra

bana_iøra

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 557 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 27. November 2015 - 17:01

Jeg kjøpte deler til ebern i vitoen hos pfjones.

#12 Mondeo Power

Mondeo Power

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1700 innlegg
  • Bosted:Akershus

Postet 27. November 2015 - 19:06

Brennkammer har jeg aldri trengt å bytte.

Vifte har jeg kun byttet ved støy, eller om den har vært død (kan testes med 12v når varmeren er åpen)

 

Dette er det du trenger å bytte:

 

http://www.ebay.co.u...cwAAMXQ1ZhTieHk

 

http://www.ebay.co.u...JUAAOxy4fVS~JaH

 

http://www.ebay.co.u...NEAAOxy4dNS6Qzu



#13 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6927 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 27. November 2015 - 19:38

Hei. Det jeg fikk pris på, er de delene du nevnte + tilegg for vifte, ble anbefalt å bytte den samtidig.
Pris for deler med arbeid ligger stort sett på det samme 10 000,- 11 000,- har sjekket flere steder nå siste uka.

Hva er riktig delepris her isåfall, mener du?

Kan sjekke på jobb på mandag. Vi har noe fra Ford og noe via Hellanor, som vi har avd for


Silen er ofte den som skaper problem



#14 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6927 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 01. December 2015 - 20:30

Spurte på delelageret i dag, ca 2500-3000kr i deler. 7 inkl jobben, er vell i nærheten



#15 Nils 15m

Nils 15m

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 39 innlegg
  • Bosted:Nord Trøndelag

Postet 03. December 2015 - 22:40

Takker for svar. Det er litt pris forskjell vil jeg si. Skal forske litt mer på dette med lokale verksteder.
Skal også sjekke med Kolberg, vi har litt rabatter der gjennom jobben.

Ford


#16 roy@pumpa.no

roy@pumpa.no

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 17 innlegg
  • Bosted:Krokstadelva

Postet 15. January 2016 - 23:59

7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr  i kontakter osv. 

Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? 

 

Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der :P

 

Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. 

Du glemte en liten detalj: 

Skru løs beholderen til ekspansjonstanken. 

Fest "elefanten" i motoren og løsne motorfestene på passasjersiden. 

"Trekk" motoren 10 cm frem. 

DA er det faktisk plass til å løsne det som skal løsnes, samt plass til å ta ut selve varmeren etterpå. 



#17 HoelRacing

HoelRacing

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1475 innlegg
  • Bosted:Sogn og fjordane

Postet 16. January 2016 - 00:17

Hehe, det var voldsomt. Trenger ikke plukke sund så mye. Tar de alltid opp ved bremsekraftforsterkeren. Det er trangt, men går helt fint. Kan være greit å ha tilgang på løftebukk da, så det er litt lettere å løsne eksospotta og skruene fra undersiden :) Men du fikk nok bedre plass når du flytta fram motoren. 


92' Ford Sierra Cosworth 4x4

#18 roy@pumpa.no

roy@pumpa.no

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 17 innlegg
  • Bosted:Krokstadelva

Postet 18. January 2016 - 22:50

Eksosen gikk veldig greit på denne. 

Men hadde ikke sjans til å få varmerens brakett ut av festeskruene i torpedoveggen uten å flytte motoren. 

Og... 

Når alt utstyret er inne rekkevidde, så er jo akkurat DET gjort på 2-3 minutter. Og DEN tiden sparer man raskt inn. 

MEN! 

Den varmeren jeg har satt inn, er en ny og ubrukt 2010 modell som kom fra UK. 

Nå så virker den ikke som parkeringsvarmer og heller ikke som kjørevarmer. 

Men hvis jeg starter den MANUELT på miniuret ETTER at motoren er startet, så fyrer den i gang. 

Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. 

Er det noen form for programmering av enheten som må til? 



#19 andy25

andy25

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 10 innlegg
  • Bosted:Asker

Postet 25. January 2016 - 21:51

 

Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. 

Tror du burde åpne denne kretsen og ikke kortslutte. Jeg har tatt av sensoren sånn at jeg bare kjører varmeren når jeg vil(les; til jeg har fått overhalt den, nå fungerer den bare som røykmaskin). Takker for linkene til delene jeg trenger, bra timing med en slik tråd nå :) Glødepluggen er enda billigere på aliexpress.com hvis man ikke har dårlig tid ;)


Dette innlegget har blitt redigert av andy25: 25. January 2016 - 22:11


#20 Nils 15m

Nils 15m

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 39 innlegg
  • Bosted:Nord Trøndelag

Postet 30. January 2016 - 23:56

Eksosen gikk veldig greit på denne. 
Men hadde ikke sjans til å få varmerens brakett ut av festeskruene i torpedoveggen uten å flytte motoren. 
Og... 
Når alt utstyret er inne rekkevidde, så er jo akkurat DET gjort på 2-3 minutter. Og DEN tiden sparer man raskt inn. 
MEN! 
Den varmeren jeg har satt inn, er en ny og ubrukt 2010 modell som kom fra UK. 
Nå så virker den ikke som parkeringsvarmer og heller ikke som kjørevarmer. 
Men hvis jeg starter den MANUELT på miniuret ETTER at motoren er startet, så fyrer den i gang. 
Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. 
Er det noen form for programmering av enheten som må til?


Ingen programering nødvendig på disse med vanlig tidsur. Samme varmeren fra 2002 t.o.m 2013.
Sjekk at sirkulasjonspumpa til varmeren går, eller kontroller at du ikke har luft i kjølesystemet mellom varmeren og sirkulasjonspumpa, dette var jeg selv ut for nå nylig etter bytte av varmer.

Ford





0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere