Hopp til innhold


Bilde

Hallfordeler på 2,9?


  • Please log in to reply
11 svar i denne tråden

#1 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 04. February 2017 - 18:52

Lurer på om man klarer å styre bensindelen på 2,9 sammen med dette her gitt:

 

http://www.shop-ford...-gebersatz.html


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#2 Truckdriver

Truckdriver

    Focus RS

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg
  • Bosted:Fauske, Nordland

Postet 04. February 2017 - 22:19

Hallsensorem ser ut til å gi ett signal på ca 50%DC, som en eec-iv ecu, og for den saks skyld også TFI, forventer.
Så om spenningen er ca rett ser jeg ingen grunn til at ecu ikke skal bli fornøyd med signalet den får. Om spenningen er feil kan du få laget en krets som omformer signalet til rett spenning, eventuelt modde rett inn i ecu.
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#3 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 04. February 2017 - 22:46

Det der er vel ett oppgraderingssystem for stiftefordelere ala Lumenition, ignitor osv. 

De originale 2,9 fordelerene har signatur hjul med ekstra stort hull for syl.1. så det er tvilsomt at en original 2,9 hjerne vil fungere med "trigger pr. event" triggerhjul.  


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#4 Truckdriver

Truckdriver

    Focus RS

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg
  • Bosted:Fauske, Nordland

Postet 04. February 2017 - 23:21

Tenningsdelen bruker mest sansynlig bare ene kanten av signalet. Om så er går det fint å modde så den får signatur signal.
Og ettersom det ser ut som de lager fordelerene "on demand", er det vel bare å sende de en mail med spørsmål.
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#5 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 04. February 2017 - 23:35

Tanken var å få bort den plagsomme turtallssperra uten å måtte gå for full datasprut.


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#6 Truckdriver

Truckdriver

    Focus RS

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg
  • Bosted:Fauske, Nordland

Postet 04. February 2017 - 23:39

Såvidt jeg vet ligger den i ecu, som bensinkutt.
Har du sjekket om det er mulig å bruke TwEECer på siste utgavene av eec-iv ecu til 2.9?
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#7 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 04. February 2017 - 23:43

Såvidt jeg vet ligger den i ecu, som bensinkutt.
Har du sjekket om det er mulig å bruke TwEECer på siste utgavene av eec-iv ecu til 2.9?

Ja, pokker, ligger kanskje på bensinsiden den. Da er dette liten vits. 

Skal fyre på med Piggyback, men liker ikke tanken på å ta til takke med org. 2,9 turtall.

Har ikke sjekket noe med TwEEc nei.


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#8 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 04. February 2017 - 23:59

Tanken var å få bort den plagsomme turtallssperra uten å måtte gå for full datasprut.

Tenkte meg det, men Ford har vært skremmende flinke til å gjøre de gamle V6 motorene utfordrende å trimme. 

 

Har du vurdert 2 stk reléer og en fullgassbryter til dysene? ;) Problemet er nok at tenningskutt kommer inn litt etter fuelkutt så det hjelper sikkert ikke så mye å omgå den første turtallsperren.

 

Det originale systemet med størst potensiale er det som står på 2,8 MFI motorene + en eldre turteller evt. med den oppgraderingen du nevner. Da har du fuel til 250 hk og du kan dra 10 000 o/min. :D


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 05. February 2017 - 00:03

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#9 Truckdriver

Truckdriver

    Focus RS

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg
  • Bosted:Fauske, Nordland

Postet 05. February 2017 - 00:22

Kan ikke tenkes at du skal bruke piggybacksprut som klarer å omgå turtallsperre på bensin eller tenning?
Om TwEECer passer, så kan det jo være ett alternativt til piggyback eller datasprut.
Er vel ikke det letteste å sette seg inn i. Men fordelen er jo at du forandrer bare det som trengs, resten lar du være som originalt. Og fjerner du chipen så er ecu tilbake til originale innstillinger.


 
Har du vurdert 2 stk reléer og en fullgassbryter til dysene? ;) Problemet er nok at tenningskutt kommer inn litt etter fuelkutt så det hjelper sikkert ikke så mye å omgå den første turtallsperren.
 

Det anngående tenningskutt, er det noe du har prøvd og bekreftet?
I utgangspungtet skal de grå TFI enhetene, som kontrollerer dwell bla, fungere standalone. Altså får den ikke signal fra ecu skal den gå i limpmode og gi fast 10grader tenning.
Det og kjøre dysene på 100%dc med ett rele kom jeg på etter å ha skrevet forrige posten. Sikkert plukket det opp fra en tidligere tråd du har skrevet i :)
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#10 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 05. February 2017 - 12:53

Det anngående tenningskutt, er det noe du har prøvd og bekreftet?
I utgangspungtet skal de grå TFI enhetene, som kontrollerer dwell bla, fungere standalone. Altså får den ikke signal fra ecu skal den gå i limpmode og gi fast 10grader tenning.
Det og kjøre dysene på 100%dc med ett rele kom jeg på etter å ha skrevet forrige posten. Sikkert plukket det opp fra en tidligere tråd du har skrevet i :)

Nei, jeg har ikke testet dette selv, så jeg påstår ikke at det er slik. Jeg ville iallefall nevne det slik at ikke noen går i gang med dysereléer og ender opp med turtallsperre likevel. 

 

Benekter ikke det, men jeg tror ikke at det stemmer. Tenningskutt som turtallsperre på biler med katalysator er ikke vennlig mot hverken katalysator eller miljø. 

Til en lavkomp. turbomotor er jeg enig. Kutte SPOUT ledningen og vri fordeleren til ønsket fast tenning, men så lenge SPOUT er tilkoblet vil jeg tro at turtallsperre fungerer og ligger i ECU.

 

Hmm, er vi inne på noe nå. Kutte SPOUT og kjøre piggy back.?? Njaaa?????!!! Det må vel kunne gå?? ;) 

 

Jeg har nok foreslått slike reléer til andre 2,9 eiere før, men så vidt jeg husker ble det valgt en annen løsning. 


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#11 Truckdriver

Truckdriver

    Focus RS

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg
  • Bosted:Fauske, Nordland

Postet 05. February 2017 - 13:47

Jeg prøvde jo faktisk å koble en MS2 piggyback på en IS. Fikk senket tenning og styrt ekstradyser, men ikke forandret turtallsperre. Hadde ikke mulighet for å kjøre dyseutgangene fra original ecu gjennom for å modifisere signal.
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#12 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 05. February 2017 - 15:51

Planen var å kjøre org motorstyring sammen med denne som da gir en mulighet til å mappe.

Orker bare ikke alt styret og tidsbruken med fullt datasprut.

 

http://www.ebay.com/...-/322387121687?

 

Med fin størrelse på turboene så er det ikke verdens undergang om den kutter på 5900, men kunne gjerne blitt med litt videre.

Har jo mye N/a deler til 2,9 liggende også, så for å kunne leke med litt forskjellige ting fremover så hadde det vært fint å funnet en grei måte å omgå turtallssperren på.


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere