Hopp til innhold


Bilde

valg av turbo til 2,9


  • Please log in to reply
31 svar i denne tråden

#21 xr4ti

xr4ti

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3993 innlegg
  • Bosted:Sandefjord

Postet 28. November 2017 - 17:20

@sierra andy. Du har kanskje sett den før men om ikke så anbefaler jeg deg å lese GIK turbo sin teoridel. Den er gammel men som en basis så mener jeg den forsatt er en god start for å øke kompetanse og interese for turbobygging, se nederst til venstre på oversikten http://www.gikturbo....erformance.html

Som RS1000 skriver, hold deg til lavkomp. Å redusere de termiske belastningene er et must for å få en standard seriemotor til holde over tid. Med lavkomp, en passende turbo og et moderat ladetrykk, ikke for høy tenning ved belastning og NOK bensin i alle belastningsområder så er det overraskende hva en seriemotor tåler. Får du kontroll på dette tror jeg du vil bli fornøyd.

Det finnes Piggy-back systemer og tilleggssprut som et alternativ til datasprut. Fordelen med disse er at de raskt kan tas av/kobles ut ved EU da de kun utvider orginalsystemets omfang. Dog er turtallsperren din en utfordring da du ønsker å benytte en kam som har spec utover hva orginal ECU har.



#22 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 29. November 2017 - 17:59

Gode poeng her.

 

Hvis man söker på turbo* i bokutvalget til Amazon så har jeg samtlige og venter på nye utgivelser, men finner det stadig nyttig og underholdene å repetere i den gamle GIK katalogen. ;) 


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#23 sierra andy

sierra andy

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 119 innlegg
  • Bosted:stangeland

Postet 30. November 2017 - 18:40

Det er en ärlig sak. 

Jeg har anbefalt Haltech sprut til flere Coswortheiere som har koblet disse opp selv og lagt inn grove basemap med stor suksess selv om de aldri hadde gjort det för. Tar du det med ro og tar én og én ledning så vil du klare dette. :)

 

Å gå fra open til divided manifold er korrekt tenkt så dette blir bra. Ett kort rör fra hver sin side opp til en felles wg funker helt ok. Pass på at du forlenger skilleveggen helt opp til selve wg ventilen. Vi önsker ikke lekkasjer mellom de to sidene her oppe når ventilen er lukket. 

 

WG på bare én side er noe du bör glemme. Ser helt grei ut den der, Tiden får vise praktisk funksjon. 

 

Jeg vil fraråde at du endrer stempler nå. Sagt rett ut, du har hatt ett elendig resultat så langt pga feil grenrör, HELT forferdelig feil turbo og ett motorstyresystem som ikke er helt optimalt. De dreide stemplene dine er blandt de bedre delene. ;) Med ny turbo i korrekt störrelse og grenrör korrigert til korrekt utgave så kommer du ikke til å kjenne motorfunksjonen  igjen.

 

Det sa han nok. .) Hadde han orginalt motorstyresystem og kjörte på pumpebensin? 

 

Etterhvert, når du du får ALT på stell, dvs. grenrör, turbo, motorstyresystem, osv., da kan du vurdere om du, vil öke kompresjonsforholdet. Husk at höyere kompresjonsforhold ALLTID öker peak trykket og öker belastningen på ALT av deler i hele motoren. Höykompgutta snakker aldri om ulempene. ;)

 

takker for svar, da har eg litt å gå etter :) så får vi ta en ny måling av motoren etterpå og se resultatet :)

har du noe tips til justering av ventiler? følger oppskiften fra boken med rekkefølge og slikt, men når eg stiller på skruen oppå vippe armen, skal eg legge trykk inn mot støt stangen? jo mer eg trykker mot støtstangen jo lettere går følerbladet inn mellom vippearm og ventil, så er det hvor mye  trykk en skal legge mot støtstangen? :)

@sierra andy. Du har kanskje sett den før men om ikke så anbefaler jeg deg å lese GIK turbo sin teoridel. Den er gammel men som en basis så mener jeg den forsatt er en god start for å øke kompetanse og interese for turbobygging, se nederst til venstre på oversikten http://www.gikturbo....erformance.html

Som RS1000 skriver, hold deg til lavkomp. Å redusere de termiske belastningene er et must for å få en standard seriemotor til holde over tid. Med lavkomp, en passende turbo og et moderat ladetrykk, ikke for høy tenning ved belastning og NOK bensin i alle belastningsområder så er det overraskende hva en seriemotor tåler. Får du kontroll på dette tror jeg du vil bli fornøyd.

Det finnes Piggy-back systemer og tilleggssprut som et alternativ til datasprut. Fordelen med disse er at de raskt kan tas av/kobles ut ved EU da de kun utvider orginalsystemets omfang. Dog er turtallsperren din en utfordring da du ønsker å benytte en kam som har spec utover hva orginal ECU har.

takker for bra tips, skal lese litt der ja :)



#24 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 30. November 2017 - 19:39

takker for svar, da har eg litt å gå etter :) så får vi ta en ny måling av motoren etterpå og se resultatet :)

har du noe tips til justering av ventiler? følger oppskiften fra boken med rekkefølge og slikt, men når eg stiller på skruen oppå vippe armen, skal eg legge trykk inn mot støt stangen? jo mer eg trykker mot støtstangen jo lettere går følerbladet inn mellom vippearm og ventil, så er det hvor mye  trykk en skal legge mot støtstangen? :)

takker for bra tips, skal lese litt der ja :)

Värsågod.

 

Hvis vi sier at ventilfjären löfter ventilen inn i ventilsetet med 30 kg og vippearmutvekslingen er 1,5:1 så er det min 45 kg på stötstangen i det öyeblikket ventilen begynner å åpne. Derfra öker trykket dramatisk så bruk ca. 50 kg du. :)  


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#25 sierra andy

sierra andy

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 119 innlegg
  • Bosted:stangeland

Postet 18. December 2017 - 21:21

Hei har hatt motoren i deler og driver og setter i sammen ijen, ble litt usikker på hvilken kam eg skal bruke, på hvilken måte vill eg merke forskjell om eg bytter ut piper 270 kammen med en orginal kam? Har en orginal kam som kommer fra en motor med lav km på, ser ikke noe slitasje på kammen å den sviver helt uten ventiltikk, så er fristene å sette denne i turbomotoren min sammen med de hydrauliske løfterene. Men som sakt hvilken forskjell vill eg merke? Blir det bedre bunndrag med orginal kammen og dårligere topp effekt? :)
Tenker att eg ikke skal ha mere en maks 300hk i motoren så er kansje ikke vits med 270 kammen?

#26 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 19. December 2017 - 09:47

Hovedproblemet med orginale 2,9 kamakslinger er at de nå er veldig gamle og derfor vanligvis utslitte. Hvis du har en som er god som ny, så er det bare å bruke den.

På helt generelt grunnlag gir en trimkam mer effekt på høye turtall, økt forbruk og redusert bunndrag.


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#27 sierra andy

sierra andy

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 119 innlegg
  • Bosted:stangeland

Postet 04. March 2018 - 19:26

Da er bilen på veien igjen etter en del oppgraderinger som
Ny turbo borg warner 200sx
Byggd om grenrør til puls split og sveist inn extern wastegate.
Ekksos huset på turboen ble også litt portet for å få en finere overgang fra turboflens, var mindre hull inn i turboen i forholl til t4 flensen.
Ny downpipe 3,5"
Helt nytt 3" ekksosanlegg med magnaflow potte.
Og ny bygget motor, fikk tenningsbank på den gamle motoren når den var nokk så varm så ble liten sprekk i 2stk av lavkomp stemplene, skulle få dreiet nye stempler samme plass som sist men de hadde solgt dreiebenken, andre plasser fikk eg pris på 4000kr og oppover for å dreie 2 stempler og det ble litt dyrt så da sette eg sammen en ny motor med orginale stempler mahle med 9 i komp er det vell på de. Nye lager og stempelringer, arp rådebolter, forsterka topplokks bolter, felpro pakkninger og orginal kam og hydrauliske løftere, sviver veldig fint :)

Nå går bilen veldig bra!
Kjører ca 0,7 bar, har ett mye finere register enn før pga høyere komp å bedre ekksosannlegg og tidligere ladetrykk.

IMG_3734_zpshhpahmu5.jpg

IMG_3746_zpsf8qofbvj.jpg

IMG_3818_zpsqfka4d1h.jpg

IMG_3819_zpsgyhxwvz4.jpg

IMG_3820_zpsivmr9ywc.jpg

Syns det er noe løye med motorstyringen på bilen, etter den har blitt kjørt enn gang med fullt ladetrykk så holder tomgangsregulatoren turtallet høyt opp litt lenge før den slepper det ned igjen, og når eg bremser på girene går afr målingen til max mager allså 22.0 er dette normalt? Føler også den bruker litt mer bensin en den skal, lukkter litt ureint i ekksosen, dette er med en hjerne fra scorpio 2,9 med litt snillere turtalsperre for drivverket, vist eg setter på hjernen til sierra 2,9 så er turtallsperren langtrukket slikk att det risster frem og til bake. Scorpio hjernen får kansje ikke signal fra lambda sonde siden det ikke er tilhørende ledningsnett til den hjernen, scorpioen hadde 4 ledninger på lamdasonden og sierraen har 3 ledninger på lamdasonden. Viss eg setter inn hjernen til sierra sammen med noen universal lamda sonder fra biltema med 3 ledninger på så lukkter det reint fra ekksosen men når eg kjører så ligger bilen å små rykker å fjusker litt, og når eg kobbler til noen nye bosch lamda sonder så forsvinner fjuskingen og rykkinhen med da lukkter det ikke like reint fra ekksosen.

Kom over denne her om dagen, er det noe eg kunne brukt på min bil?

http://gzracing.se/f...system-586.html

Dette innlegget har blitt redigert av sierra andy: 04. March 2018 - 19:28


#28 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 05. March 2018 - 09:23

Glimrende. Veldig kjekt å se og ikke minst høre at de korrigeringene du har gjort har tilført så mye positivt som man hadde mistanke om. :) Uenig i at kompresjonsforholdet har bidratt i merkbar grad, men vi får se hvor lenge stemplene holder denne gangen. Ellers ordner du stemplene lett selv. For uinvidde høres det brutalt ut, men prøv så skal du se. Det du trenger en er vinkelkutter med en smergel slipe- / pusserondell, en plexiplate med to hull og en 20 ccm sprøyte. Du sliper og pusser en jevn og fin grop i stempelet og måler volumet på den med plaxiplaten og sprøyten slik at alle stemplene får grop med identisk volum. Værre er det ikke. :D Hvis du kan forberede ett sett med originalstempler merket "Mahle" (ikke de som er merket Ford) nå så er det å anbefale for uten ett mappet motorstyring så lever "høykomp" orginalstemplene farlig med pumpebensin og turbo.    

Det som først og fremst gjenstår nå er ett motorstyresystem som kan mappes inn til å gi det motoren faktisk vil ha av tenning og AFR med jevn og fin AFR fra sylinder til sylinder. 

Alternativet i linken din er lettmontert slik at jobben blir gjort. :) Helt klart ett godt alternativ slik jeg ser det.

 

Grattis med resultatet så langt. Alltid kjekt å se så store forbedringer som her. :)

 

Ang. "Syns det er noe løye med motorstyringen på bilen" så foreslår jeg at du trykktester systemet inkl. innsugsmanifolden og 0-stiller begge ECU`ene med en prøvelampe etter at du har tatt av ene batteripolen.


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 05. March 2018 - 15:32

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#29 sierra andy

sierra andy

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 119 innlegg
  • Bosted:stangeland

Postet 06. March 2018 - 20:36

Ordne stemplene selv med vinkelsliper ja, det hørtes brutalt ut for meg :) får du linket til noe bilde av sliperondellen som kan brukes? :) eg tror også det er de mahle stemplene uten ford logo som er best å bruke, dreiet de med flat bunn når eg hadde lavkomp motoren, nå har eg de mahle stemplene uten ford logo med rund grop i den nye motoren.
Viss eg får lakt ut forbrenningskamrene i toppene litt så havner eg kansje ned på 8,5 i komp? Med orginalstemplene.

Hvordan nullstiller eg hjernen på bilen? Har lest litt om å ta av batteripolen i 30 min så skal den vere nullstilt når du kobbler til strøm igjen, og så må du kjøre rundt litt rolig noen kilometer etter på sån hjernen får stillt seg inn, kan dette stemme? Skal dette gjøres på kald motor?

Blir nokk å handle det ferdige datasprutet som eg linket til, etter hvert. Er vertfall veldig fornøyd med hvordan bilen går nå :) og er veldig kjekt å ha noe som ikke andre har rundt dørene her :D

#30 Truckdriver

Truckdriver

    Focus RS

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7924 innlegg
  • Bosted:Fauske, Nordland

Postet 06. March 2018 - 21:34

Koble fra batteri, ta ut hjernen eller ta av sikringen til konstantstrøm på hjernen så sletter du KAM(minne) ja.
- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Viker snart til fordel for allerede innkjøpt 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

#31 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 07. March 2018 - 07:52

Ordne stemplene selv med vinkelsliper ja, det hørtes brutalt ut for meg :) får du linket til noe bilde av sliperondellen som kan brukes? :) eg tror også det er de mahle stemplene uten ford logo som er best å bruke, dreiet de med flat bunn når eg hadde lavkomp motoren, nå har eg de mahle stemplene uten ford logo med rund grop i den nye motoren.
Viss eg får lakt ut forbrenningskamrene i toppene litt så havner eg kansje ned på 8,5 i komp? Med orginalstemplene.

Hvordan nullstiller eg hjernen på bilen? Har lest litt om å ta av batteripolen i 30 min så skal den vere nullstilt når du kobbler til strøm igjen, og så må du kjøre rundt litt rolig noen kilometer etter på sån hjernen får stillt seg inn, kan dette stemme? Skal dette gjøres på kald motor?

Blir nokk å handle det ferdige datasprutet som eg linket til, etter hvert. Er vertfall veldig fornøyd med hvordan bilen går nå :) og er veldig kjekt å ha noe som ikke andre har rundt dørene her :D

Ja, og pga SVÆRT varierende "skills" rundtom, så er det ting man kvier seg til å poste osv osv. :) Minner om filmen "Worlds fastest Indian" som viser hva som er mulig med håndverktøy. Du kan gjøre en test på noen ødelagte stempler og se hva du får til. :)

http://www.biltema.n...isc-2000017845/

 

Stemplene med flat bunn i gropen er Mahle stemplene. Stemplene med avrundet bunn i gropen er de jeg mener er "Ford" merket. De sistnevnte har klart større volum i gropen og derfor lavere kompresjonsforhold enn Mahle stemplene. Jeg har ikke registrert at Ford oppgir forskjellig kompresjonsforhold og antar at dette er ren unøyaktighet.

 

Ja, det er måten å gjøre det på i første omgang.

 

Flott, Fords europeiske EEC - IV hjerner er så utidlig lite brukervennlige for oss amatører at datasprut alltid tilfører svært mye positivt og sluttresultatet forbedres betydelig.

En velfungerende Sierra 2,9 V6 turbo gir mye kjøre- og eierglede. Helt klart spesielt. ;)


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 07. March 2018 - 08:57

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#32 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 07. March 2018 - 13:58

Fres ut toppene slik Turbo Technics gjorde og få på datasprut eller Piggyback med 6 ekstra dyser på rett plass. ( Kan også sette inn større dyser på org plass med noen Piggyback.)


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere