Hopp til innhold


Bilde

Short shift MT75


  • Please log in to reply
10 svar i denne tråden

#1 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2599 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 06. December 2017 - 16:34

Noen som har, eller har kjørt med det? Er snakk om det enkle leddet som erstatter det originale som girstanga

sitter på. Det fra Burton power. Synes kassa ble en del hardere i girskiftene. Langt i fra like smoth og lettsjaltet

som originalt. Er det noe jeg må forvente, eller ? I så fall skuffende. 


Det er ikke en ting jeg kan.

#2 Andepai

Andepai

    Trehjulssykkel

  • Klubbmedlem
  • Pip
  • 3 innlegg
  • Bosted:Hordaland

Postet 06. December 2017 - 16:53

Det er helt normalt. Har samme.


Dette innlegget har blitt redigert av Andepai: 06. December 2017 - 16:57

1990 Original Sierra Cosworth


#3 alelys

alelys

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1460 innlegg
  • Bosted:Rauma

Postet 06. December 2017 - 16:54

når jeg har sveiset om mine kuler/forlenget avtanden fra kulen og ned til stangen har jeg hevet senteret på kulen tilsvarende så det blir rett vinkel inn på kassen, p100'n min har den deiligeste mt75 kassen jeg har prøvd å gire med  :)



#4 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7363 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 06. December 2017 - 17:15

Noen som har, eller har kjørt med det? Er snakk om det enkle leddet som erstatter det originale som girstanga

sitter på. Det fra Burton power. Synes kassa ble en del hardere i girskiftene. Langt i fra like smoth og lettsjaltet

som originalt. Er det noe jeg må forvente, eller ? I så fall skuffende. 

Det går på på utvekslingsforhold og kraft x arm. Det er ALLTID slik. ;)  

 

Shortshift kommer egentlig fra motorsport hvor lettsjaltede dog box og faceplatede kasser uten synkringer bruker dette. Da er det ingen motstand.

 

Jeg synes at denne viser poenget på en tydelig måte: 


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#5 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2599 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 06. December 2017 - 17:17

når jeg har sveiset om mine kuler/forlenget avtanden fra kulen og ned til stangen har jeg hevet senteret på kulen tilsvarende så det blir rett vinkel inn på kassen, p100'n min har den deiligeste mt75 kassen jeg har prøvd å gire med  :)

 

Ja, ser for meg hva du mener. Er vel den skrå vinkelen som blir på staget ut fra kassa til short shift-leddet som gjør at kassa blir

hardere å gire. Veldig dumt, fordi avstanden i sjaltebevegelsene ble jo helt supert.  


Det er ikke en ting jeg kan.

#6 SierraCL

SierraCL

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1847 innlegg
  • Bosted:Buskerud

Postet 17. December 2017 - 21:34

når jeg har sveiset om mine kuler/forlenget avtanden fra kulen og ned til stangen har jeg hevet senteret på kulen tilsvarende så det blir rett vinkel inn på kassen, p100'n min har den deiligeste mt75 kassen jeg har prøvd å gire med :)

Jeg ikke få stå.
Heiser du den plasthylsa som girstanga sitter i?

Dette innlegget har blitt redigert av SierraCL: 17. December 2017 - 22:12


#7 k3nn37

k3nn37

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4911 innlegg
  • Bosted:ringerike..

Postet 17. December 2017 - 21:51

etter mye leting på gamle harddisker og litt jobb med å lure ut bildene mine fra photobucket har jeg funnet fram til noen bilder som kanskje belyser saken litt.

det ligger en tråd på how to om dette også. holder på med å oppdatere bildene som mangler der da de også lå på photofucket.

 

slik så den ombygde spaken jeg laget ut. legg merke til at avstanden imellom leddene er forlenget.

DSC02618.jpg

 

å her et bilde av det montert i bil.  legg merke til at feste er tilsvarende heiset som spaken er forlenget.

DSC02619.jpg

 

heldigvis har fabrikkerings ferdighetene mine blitt noe penere de siste ti årene  :ph34r:


Dette innlegget har blitt redigert av k3nn37: 17. December 2017 - 21:53


#8 SierraCL

SierraCL

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1847 innlegg
  • Bosted:Buskerud

Postet 17. December 2017 - 22:11

Ahh nå får jeg stå :)

Heiser hele "tårnet" til spaken, ja.

#9 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2599 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 20. December 2017 - 14:09

Forhøye basen til "kula" på leddet ja. Et lite minus er jo da at girspaken blir litt lengre. Men retningen på skifte-staget ut fra

kassa til short-shift leddet blir jo som originalt da. Enkel og god ide! Det skal prøves :)

Erfarte og at skifte-staget sneiet borti vibrasjonsdemperen på kassa. Hørtes veldig godt fra utsiden. Ved gasspådrag på

andre-gir. KLIIIIRRRRR... Vart litt flaut når man skulle tøffe seg for ungdommen :D 


Dette innlegget har blitt redigert av grandisjohn: 20. December 2017 - 14:53

Det er ikke en ting jeg kan.

#10 alelys

alelys

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1460 innlegg
  • Bosted:Rauma

Postet 23. December 2017 - 15:15

Jeg sveise stangen fast mellom gummien så d ble enda mindre døgang i girstangen :)

#11 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2599 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 30. December 2017 - 15:34

Jeg sveise stangen fast mellom gummien så d ble enda mindre døgang i girstangen :)

 

Bolten som fester skifte-staget til short-shift leddet går veldig tight igjennom hullet, så dødgang blir det ikke. Har kun forhøyet basen 

likt som på bildet til k3nn37. 13 mm. Men det blir som originalt, med revers-liftup, etc. 


Det er ikke en ting jeg kan.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere