Hopp til innhold


Bilde

Koble fra strømkabel til dyser


  • Please log in to reply
10 svar i denne tråden

#1 Mandiras

Mandiras

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 14 innlegg
  • Bosted:Rogaland

Postet 13. May 2018 - 20:28

Hei! Lurer på om kontakten til dysene (fellesrør/common rail?) kan kobles fra uten at noe må programmeres på ny? Er klar over at det skaper litt hodebry hvis en kobler fra batteriet, og skrekken er jo å rote til noe med dysene. Planen er å ta ut og rense EGR-ventilen i håp om å unngå problemer seinere, men det ser ikke ut til at jeg klarer å komme til den bakerste skrua til EGR-ventilen uten å ta ut kontakten til dysene som befinner seg rett over den.

Bilen er en 2006-modell med 2.0 TDCI på 116 hk.

Dette innlegget har blitt redigert av Mandiras: 13. May 2018 - 23:14


#2 dohcboy

dohcboy

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4864 innlegg
  • Bosted:Bodø

Postet 13. May 2018 - 21:14

eh, egr ventilen sitter jo rett inntil innsuget på den motoren.


Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 


#3 Mandiras

Mandiras

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 14 innlegg
  • Bosted:Rogaland

Postet 13. May 2018 - 22:22

Jeg er forholdsvis grønn på å skru bil, så litt usikker på hva du vil fram til her? Problemstillinga er i alle fall at jeg ikke kommer til den bakerste skrua til EGR-ventilen med skiftenøkkel/skralle.

Dette innlegget har blitt redigert av Mandiras: 13. May 2018 - 23:07


#4 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6811 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 13. May 2018 - 23:16

Ingen problem å kople fra dysekontaktene, kodinga forsvinner ikke av den grunn, men det er ikke behov for å ta de av på disse motorene



#5 KooPa

KooPa

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 136 innlegg
  • Bosted:Kana, Hurum

Postet 14. May 2018 - 06:09

Jeg tror du mener kontakten til trykksensoren, den kan vel sitte i veien for EGR-skruen hvis jeg husker riktig.

Fortsatt ingen problemer å ta av denne  :D


2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat


#6 Mandiras

Mandiras

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 14 innlegg
  • Bosted:Rogaland

Postet 14. May 2018 - 07:59

Stemmer nok det ja. Ikke konktaktene som sitter rett i dysene, men den svære som sitter i enden av common rail’en(?) som da antagelig er til trykksensoren.

Høres uansett bra ut. Hadde en hunch av at dette ikke skulle være noe problem, men stiller heller et dumt spørsmål for mye enn å risikere verkstedsbesøk for nært opp mot bilens verdi fordi en har lekt hobbymekaniker :P Prøver meg nok på en EGR-rens når helga kommer igjen. Takk til alle som har svart!

#7 Complexity

Complexity

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 878 innlegg
  • Bosted:Troms

Postet 20. May 2018 - 22:56

Tror ikke jeg kobleet av noe når jeg hadde av EGR ventilen på min bil som er den samme. Om jeg tok av noe så gjorde der iallefall ingenting.

Skjer deg en tett pakning av en brusboks og blomber eksosdelen etter du har renset så slipper du mere problemer med den.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vistnok blitt spiker
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006


#8 Mandiras

Mandiras

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 14 innlegg
  • Bosted:Rogaland

Postet 22. May 2018 - 20:46

Tror ikke jeg kobleet av noe når jeg hadde av EGR ventilen på min bil som er den samme. Om jeg tok av noe så gjorde der iallefall ingenting.

Skjer deg en tett pakning av en brusboks og blomber eksosdelen etter du har renset så slipper du mere problemer med den.

Kommer nok litt an på verktøyet man har. Skrallebittet jeg har tilgjengelig er såpass langt at toppen kommer akkurat der kontakten til trykksensoren er. Fikk uansett fint ut skrua med den kontakten ute av veien. :)

 

Passerer bilen avgasskravene på EU-kontrollen med EGR plombert, eller fjerner dere plomberingen før EU-kontroll, dere som har gjort dette?

Tror jeg satser på jevnlig rens i første omgang; plomberer hvis jeg går lei. Forøvrig må en vel ha Ø5mm hull i plomberingen for å unngå varsellys(?) på de nyere årsmodellene.



#9 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6811 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 23. May 2018 - 06:27

Blendinga har ikke noe å si på eu kontr og avgassmåling. Litt usikker på om du må ha hull på den der, på min 09 mod Kuga med euro 4  2l tdci, trenger jeg ikke hull



#10 KooPa

KooPa

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 136 innlegg
  • Bosted:Kana, Hurum

Postet 23. May 2018 - 09:00

På dieselbiler måles kun opasitet, eller røyktetthet på godt norsk. Det er med andre ord en fordel å blende EGR hvis man er plaget av sort røyk.

Jeg gjorde dette på min for 3 års tid siden, etter å ha fått 2-er feil på EU. Blendet EGR og den var godt under kravet. Merket også stor forskjell i sort røyk, fra en liten sky ved start og gasspådrag til nesten ikke noe.

Min 2006 Mondeo 130HK trenger ikke hull. Om du må ha hull eller ikke har å gjøre med om bilen er EURO3 eller EURO4, i tillegg til om EGR er vacuumstyrt eller elektrisk styrt. EURO3+vacuumstyrt = ingen plate. Alle? andre kombinasjoner skal kreve plate.


2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat


#11 Complexity

Complexity

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 878 innlegg
  • Bosted:Troms

Postet 25. May 2018 - 10:16

Kan og bekrefte at det ikke er noe problem på EU kontroll med ploblert EGR på en 2006 TDCI.


Dette innlegget har blitt redigert av Complexity: 25. May 2018 - 10:17

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vistnok blitt spiker
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006





0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere