Hopp til innhold


Bilde

Partikkelfilter


  • Please log in to reply
7 svar i denne tråden

#1 Toremann

Toremann

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 40 innlegg
  • Bosted:Valestrandsfossen

Postet 31. July 2018 - 12:09

Hei jeg har en Kuga 2010 mod. 141000 km det kommer opp motorlys pluss esp lyser. Jeg har en feilkodeleser som jeg kan slette feilkoder og som viser bare generele feilkoder. Jeg var nylig på verksted og der konstaterte di at partikkelfilter var helt tett og esp lyset kom som følge av det. Verkstedet vil ha 8 tusen for å gjøre reint partikkelfilter og koble ut egr ventil så vil jeg slippe dette i etterkant. Jeg har storsettturer på 4-5 mil og det er vel ikke små kjøring? Så jeg lurer på om det finnes en rimeligere måte å komme ut av situasjonen på. Ser noen snakker om føler. Jeg har årlig service på olje og filter fast. Takker for svar!


Sent from my iPad using Tapatalk

#2 findus

findus

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 8 innlegg
  • Bosted:Stavanger

Postet 31. July 2018 - 12:22

SItter i dette øyeblikk på et Ford verksted i München og venter på at de skal rense filteret for 200 euro. Regner med at vi får problemet tilbake senere men har ikke noe valg. Kanskje vi skal høre om å få koble ut ventilen neste gang. Da må vi få en pris...
(Kan ikke skylde på mye småkjøring etter denne turen)

Hilsen Finn også med Kuga -2010...

#3 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6887 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 31. July 2018 - 14:35

Er sjelden filteret, som er tett, vanlig at differansetrykk sensor ryker, skifta 2stk senest i forrige uke



#4 Toremann

Toremann

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 40 innlegg
  • Bosted:Valestrandsfossen

Postet 31. July 2018 - 19:05

Er sjelden filteret, som er tett, vanlig at differansetrykk sensor ryker, skifta 2stk senest i forrige uke


Ok, hvor ligger denne og hva koster den så kan utelukke skifte av partikkelfilter. Takk! for svar


Sent from my iPad using Tapatalk

#5 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6887 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 31. July 2018 - 19:27

Husker ikke helt pris i farten, den henger på sida av batterikassa eller den kan henge på en brakett under bil, visst den har blitt bygget om tidligere i henhold til en servicemelding, som var på de. Må slette feilkoder og nullstille opplæringsverdi etter at den er skiftet



#6 Motor

Motor

    Trehjulssykkel

  • Gjest
  • Pip
  • 5 innlegg
  • Bosted:Oppland

Postet 01. August 2018 - 10:10

Hei jeg har en Kuga 2010 mod. 141000 km det kommer opp motorlys pluss esp lyser. Jeg har en feilkodeleser som jeg kan slette feilkoder og som viser bare generele feilkoder. Jeg var nylig på verksted og der konstaterte di at partikkelfilter var helt tett og esp lyset kom som følge av det. Verkstedet vil ha 8 tusen for å gjøre reint partikkelfilter og koble ut egr ventil så vil jeg slippe dette i etterkant. Jeg har storsettturer på 4-5 mil og det er vel ikke små kjøring? Så jeg lurer på om det finnes en rimeligere måte å komme ut av situasjonen på. Ser noen snakker om føler. Jeg har årlig service på olje og filter fast. Takker for svar!


Sent from my iPad using Tapatalk

Hei, her er min historie:

På min Kuga 2009 fikk jeg beskjed om å skifte partikkelfilter på 120000 km etter diagnose og service på Fordverksted. Pris på kr 18500.- pluss kr 2500.- i arbeid. Heldigvis for meg var ikke filteret på lager hos Ford. Kjøpte så diagnoseutstyr: ELM 327 OBD2 med kabel og USB tilkobling til FORSCAN diagnoseprogram for Windows.

 

Koblet opp Forscan. Fikk bakoversveis da jeg leste av verdiene for differansetrykk sensoren for DPF filteret. Den var defekt! Sto fast på en høy verdi uansett turtall. Kjøpte en ny orginal fra Ford til kr 1650.- Den er montert på venstre side av batterikassa og var lett å skifte. Slettet så feilkoder og nullstillte opplæringsverdien.

Valgte så å kjøre en statisk regenerering av DPF filteret. Forscan kjører denne prosessen med å varme opp motoren før den øker turtallet mens ekstra diesel blir tilført filteret som så brenner vekk sota. Skiftet så olje. Nå leste jeg av normale verdier på DPF trykk som også følger turtallet. Nå går det ca 600 km før trykket (sota i filteret) øker så mye at bilen regenerer selv under kjøring. Da kan man merke noen små "nøkk" fra motoren.

 

Åpnet så den defekte sensoren og ut kom det masse veske (vann).  Har brukt vanlig diesel, men etter jeg begynte med Premium diesel soter det ikke så mye som før. 

 

NB! Ved bruk av Forscan får man tilgang til bilens "hjerne", så vær sikker på hva du gjør! Les deg opp i FORSCANs forum.

 

Pris for enheten inkl frakt var ca 30 pund, se link:

https://www.ebay.co.....m4383.l4275.c1

 

Diagnoseprogrammet er gratis:

https://forscan.org/download.html

 

Defekt EGR ventil ble skiftet på 140000 km.

 

Nok en gang takk til teknisk personell som deltar i forumet:-))


Dette innlegget har blitt redigert av Motor: 01. August 2018 - 10:11


#7 grcossie

grcossie

    Teknisk rådgiver

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6887 innlegg
  • Bosted:Voss

Postet 01. August 2018 - 11:28

Egr ventil på euro 4 motor, kan man bare blokkere så lenge det ikke er feilkoder på den fra før, får ikke opp feilmeldinger eller feilkode etterpå. Vann som kommer ut av sensor, er kondens fra eksos. Hender den fryser når det er kaldt



#8 Toremann

Toremann

    Moped

  • Gjest
  • PipPipPip
  • 40 innlegg
  • Bosted:Valestrandsfossen

Postet 10. August 2018 - 11:52

Hei, her er min historie:
På min Kuga 2009 fikk jeg beskjed om å skifte partikkelfilter på 120000 km etter diagnose og service på Fordverksted. Pris på kr 18500.- pluss kr 2500.- i arbeid. Heldigvis for meg var ikke filteret på lager hos Ford. Kjøpte så diagnoseutstyr: ELM 327 OBD2 med kabel og USB tilkobling til FORSCAN diagnoseprogram for Windows.

Koblet opp Forscan. Fikk bakoversveis da jeg leste av verdiene for differansetrykk sensoren for DPF filteret. Den var defekt! Sto fast på en høy verdi uansett turtall. Kjøpte en ny orginal fra Ford til kr 1650.- Den er montert på venstre side av batterikassa og var lett å skifte. Slettet så feilkoder og nullstillte opplæringsverdien.
Valgte så å kjøre en statisk regenerering av DPF filteret. Forscan kjører denne prosessen med å varme opp motoren før den øker turtallet mens ekstra diesel blir tilført filteret som så brenner vekk sota. Skiftet så olje. Nå leste jeg av normale verdier på DPF trykk som også følger turtallet. Nå går det ca 600 km før trykket (sota i filteret) øker så mye at bilen regenerer selv under kjøring. Da kan man merke noen små "nøkk" fra motoren.

Åpnet så den defekte sensoren og ut kom det masse veske (vann). Har brukt vanlig diesel, men etter jeg begynte med Premium diesel soter det ikke så mye som før.

NB! Ved bruk av Forscan får man tilgang til bilens "hjerne", så vær sikker på hva du gjør! Les deg opp i FORSCANs forum.

Pris for enheten inkl frakt var ca 30 pund, se link:
https://www.ebay.co.....m4383.l4275.c1

Diagnoseprogrammet er gratis:
https://forscan.org/download.html

Defekt EGR ventil ble skiftet på 140000 km.

Nok en gang takk til teknisk personell som deltar i forumet:-))


Jeg har vært i kontakt med Kverneland som forøvrig skal ta diagnose på førstkommende mandag.

Di antyder en elektronisk styring som står oppå turbo og den kan ikke skiftes uten at hele turbo må skiftes (ca 35 tusen) kan dette virkelig stemme, bilen er gått 142 000 km?

Er det noen rundt Bergen som kan hjelpe og diagnoosere eventuelt fikse feil feilkde er P2263


Sent from my iPad using Tapatalk




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere