Hopp til innhold


Bilde

Motor med "astma"


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Roy Thomas

Roy Thomas

    Sykkel

  • Gjest
  • PipPip
  • 13 innlegg
  • Bosted:Sarpsborg

Postet 06. June 2019 - 21:04

Ford Focus 1,6 tdci
109hk
2007 mod
Motorkode: G8DB
KM: 264000+


Har et problem hvor bilen er skikkelig dårlig om dagen. Bilen er chippet og har ellers vært en småartig bil. Men den siste mnd har den vært skikkelig dårlig. Vanligvis kommer turbotrykket rett etter ca 2000 omdreininger, men nå kommer det litt trykk ved 3500/4000. Og den klarer heller ikke å holde farten oppe ved en svak oppoverbakke.
Kan det være turboen som begynner å takke for seg?
Også er det utrolig mye diesel rundt dysene. Og nesten hver gang jeg bremser ned, så kommer diesellukten inn i bilen
Er vel kanskje på tide å bare skrote hele skiten?
Regner med at rep av denne vil koste mer enn verdien på bilen?


Dette innlegget har blitt redigert av Roy Thomas: 06. June 2019 - 21:18


#2 xr4ti

xr4ti

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4271 innlegg
  • Bosted:Sandefjord

Postet 08. June 2019 - 08:03

Kan være flere ting. 1.6 TDCI-motoren er en listig liten ***** som liker at alle komponenter er i orden ellers lager den mye krøll.

Turboras pga tett oljesil er en kjent sak. Sjekk ut og inn-slakken på turboen. Den skal være minimal, opp og ned-slakken skal være knapt kjennbar. Sjekk også MAF. Den har det med å bli full av olje, særlig om membranen i fremre toppdeksel er defekt, da dras oljen fra åndesystemet inn i inntaksystemet via Y-røret mellom MAF og turboen. Videre så kan den variable kompressordelene sote igjen hvilket gjør at turbotrykket kommer sent og at motoren går dårlig på lavt turtall/ladetrykk. Dette kan regjøres, om ikke så finnes det repsett på ebay til noen hundrelapper. Tett EGR-ventil er også noe som skjer men den kan enkelt renses. Hva med DPF, er det på den? I så fall sjekk slangene til og fra selve filteret om det er brent hull i de. Om det er DPF, er det byttet?

At det kommer diesel rundt dysen er ikke noe sunnhetstegn. Selve klemmene til dysene skrus til med meget lavt moment så de kan faktisk løsne så sjekk om de er skrudd til. Er to lange unbrakomuttere på hver dyseholder. Ikke brukt makt på de da de originalt skal trekkes til med 1Nm +60grd. Med over 260K km så er det ikke så rart at det trengs litt stell oppi det motorrommet. Finnes brukte turboer og dyser (dysene trenger innkoding ved bytte) så om motoren ellers virker bra så kan det være verdt å bytte litt deler og ta en skikkelig service. Har sett disse 1.6 PSA-motorene som har gått langt over 300 000 km. Kan du ikke skru selv så blir nok dette dyrt, om du ikke har en bekjent som kan hjelpe deg.


Dette innlegget har blitt redigert av xr4ti: 09. June 2019 - 13:35





0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere