Jump to content
0lsen

2008 stv 1.6 - 109hk drikker kjølevæske

Recommended Posts

Har hatt bilen i 6 uker, og lagt merke til at nivået på kjølevæska har gått fra litt over minimum til 1cm under på denne tiden. Ser ingen lekkasjer eller dammer under bilen, og det skal sies at bilen har stått en mnd mens vi var på ferie. La merke til at nivået hadde sunket når vi kom hjem igjen.

Største redselen er jo at væska har gått inn gjennom toppakkning, men bilen har "bare" gått 168,000...

 

skal etterfylle med longlife nå etter jobb, og holde et godt øye med nivået framover. Bilen går som ei kule, og bikker aldri over 90 grader på nåla.

 

Noen andre som har opplevd samme med årsmodellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyll opp til merket og bruk bilen daglig. Kjør gjerne bilen skikkelig varm, fks bakkekjøring etc. Følg med på nivået over tid. Synker nivå har du trolig et forbruk/lekkasje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akkurat fikset en vannlekkasje på tilsvarende bil med ca samme km stand. Det var slangen til varmeregisteret som begynte å gå i oppløsning pga olje lekkasje fra åndeslange fra toppdekselet.

  • Like 1

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akkurat fikset en vannlekkasje på tilsvarende bil med ca samme km stand. Det var slangen til varmeregisteret som begynte å gå i oppløsning pga olje lekkasje fra åndeslange fra toppdekselet.

Det mest tekniske jeg har gjort på bilen er å gjøre oljeskift/filter og bytta innsugsfilter, så jeg spør dumt: Med toppdekselet, mener du da "beautycoveret" over motoren? Har jo vært under der, og ser at det har svetta en del olje som legger seg i foringen på undersiden av dekselet.

 

Har nå også kommet et par rare lyder ved kald motor, svak "klunk eller rasslelyd" ved tomgang og racerbil-lyd (sliter med å droppe rpm) ved gasspådrag over 3000rpm... Er redd for turboen jeg. Er i tillegg ekstremt hypokonder når det kommer til motor i denne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt av lyder jeg snakket om kulminerte i tett dpf og at innmaten i denne løsnet og blokkerte den. Fjerna innmaten og programmerte både egr og dpf for å ikke bli plaga mer, og resultatet er helt ny bil med rundt 145hk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

hvordan gikk du fram for å gjøre dette?

satt du bort jobben?

har holdt liv i fruens bil ved å brenne ren partikkelfilter regelmessig med forscan


-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...