Jump to content

Trenger hjelp med senkesett.


Guest dølle

Recommended Posts

Tror bilen min trenger nye fjærer nå.

 

Og da vil jeg gjerne sette på den senkefjærer :twisted: , men jeg har oppdaget nå at det er ingen andre enn Ford som har laget fjærer til Scorpio Cosworth :( , tror jeg da..

 

-Fordi over alt hvor jeg ser på senkesett til Scorpio så står det at de passer til type GGE, GGA, GFR, og lignende.. :roll:

Min bil er en GFK, og jeg har enda ikke funnet ett senkesett som det står passer denne typen :cry:

 

Så da er mitt spørsmål:

-Kan jeg bruke ett senkesett til en av de andre typene?

-Er det eventuelt lovlig og blir det bra??

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

Vurderer å senke Scorpioen min, men vill helst ungå at den spriker med bakhjula.

Syns å huske å ha hørt om noen chims til å få rett vinkel på bakhjula Stemmer dette? Eventuelt hvem selger disse?

Link to comment
Share on other sites

Count sa:

hvilken årsmodell er det da? Så lenge det ikke er 4x4 eller stasjonsvogn passer alle fjørene for biler mellom 85 og 94 om hverandre. De senker forskjellig ettersom hvor tung motoren din er da men..  

GFK? tror jeg faktisk ikke jeg har sett enda..

-Jeg har en 1992 modell, jeg tipper at GFK har noe med at det er 24ventilern, den har originalt litt stivere fjærer og dempere og sånn, så kanskje betegnelsen har noe med det å gjøre?

 

-Grunnen til at jeg spør er at jeg IKKE vil ende opp med å kjøpe ett senkesett og så oppdage at de fjærene er mykere enn originalfjærene til denne bilen. :cry: Vil ha den stivere :twisted:

 

2,0DOHC sa:

Vurderer å senke Scorpioen min, men vill helst ungå at den spriker med bakhjula.  

-Hvorfor det :?: Ok den vil slite bakhjul(min er litt nedseget bak, og den sliter hjula på innsiden :oops: ), men den vil sitte bedre med mere camber bak mener jeg.. Jeg kjørte relativt hardt her i sommers(i svingene) og jeg har enda ikke greid å fått rompa til å slippe eller høre hyling fra dekka når jeg har gitt på. :evil: (Har forresten 225/45ZR17 dekk all around)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

Stemmer nok d du sier om grep i svingan, vet å d funker å heve dekktrykke litt for å minske slitasjen i innerkant.

E forde ute etter å senke biln med riktig vinkel på bakhjulan, ser bedre ut og biln brukes og på vinterføre i Tromsø.

Original scorpio med 185 70 14 sett **** mæ ikkje i d hele tadt, 240en knuste Scorpioen gjennom svingan, hadde litt lavere profil (185 65) men e trossalt en 15-20år eldre bil sånn teknologisk sett. Blir i første omgang breiere å bedre dekk så får vi se om den må senkes.

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

Hmm...

kosjen dekk har du? Treng nye vinterdekk å men e litt usikker på merke. Stole på hakkapelita 2, hadde d på forige biln, men på den æ har no sett d kumo :(

Link to comment
Share on other sites

E har nåkka Goodyear Ultra Grip greier framme og Michelin ett eller anna bak, det va de så satt på biln då e kjøpt den, de synes e funka bra sjøl om det e piggfritt, men det bi nok piggdekk på me når dissan dekkan e utsletn. E tør ikkje fløtt på biln når det isføre :(

Tenka på Nokian Hakkapelita 4, eller evt nåkka beire om det fins når e ska ha det..

Link to comment
Share on other sites

2,0 DOHC sa:

Original scorpio med 185 70 14 sett **** mæ ikkje i d hele tadt, 240en knuste Scorpioen gjennom svingan, hadde litt lavere profil (185 65) men e trossalt en 15-20år eldre bil sånn teknologisk sett

 

Tenkte jeg bare skulle nevne at 240 vel er en del lettere enn Scorpio, vekt har MYE å si for svingegenskapene..

Link to comment
Share on other sites

profilen har vel mindre betydning dess glattere det er siden kraften fra veien på dekksidene blir mindre.

 

185/65-14 på en traktor eh 240 ser vel latterlig lite ut. skal de ikke ha 185/80-14 originalt

Link to comment
Share on other sites

Count sa:

En cambervinkel på mer enn et par grader har marginal effekt hvis du ikke kjører asfaltløp og lignende. Det har ikke noe for seg til vanlig bruk. Bruk heller penger på å kjøpe ordentlige dekk, du vinner større veigrep med det!

 

-Jeg er i utgangspunktet enig, men jeg sier også "gjerne begge deler", syns egentlig at det ser tøft ut med skråe bakhjul :twisted: , men er VELDIG enig i at hvis man har feite hjul så er det surt når de er helt kant(ut)slitt etter 2 sesonger.. :cry: Man får gjøre det man føler for, og det som pengene strekker til.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest 2,0dohc

Endeli kan æ svare.

Volvoen e vell 20 kg lettere. 185 65 15 nokian NRT dekk på den.

Blir d nødvendi å senke den så ska bakhjulan stå rett, ser mer proft ut.

Har bestemt mæ for felga nu. Advanti Foggia 7,5 15 mangle bare peng :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 years later...

Bumper denne gamle tråden, Har en 1995 registrert scorpio, siste av typen før neste modellen kom, jeg har type GFK å får derfor ikke godkjent senkefjærene

mine.. Finner ingen senkefjærer som har Type GFK, bare GGE og GAE ..

 

Min gamle 1994 mod ( prikk lik samme bilen å alt det der, hadde GGE, å var ingen problem å få den godkjent.

 

Hva skal jeg gjøre?...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...