Jump to content

"Tune" en Scorpio 1995 2.0i 16V?


Guest Rumhunden Leika

Recommended Posts

Guest Rumhunden Leika

Jeg MÅ ha litt mere pulver i frosken. Har opgradert bremserne og nu må jeg følge litt op på motoren også.

 

Jeg har søkt igennem forummet her og er kommet frem til følgende løsninger, ville imidlertid gerne ha synspunkterne til dere en gang til...

 

Kan jeg virkelig få 150 HK ( altså +14HK ) bare ved å ta ut innmaten på KAT'en? Hva med lambda sone? Er der noe jeg skal ta hensyn til?

 

Trygve Karlsen, Turboteknikk i Mjøndalen, lo litt da jeg forhørte mig ang. chipping, han mente ikke det var vits i? Men han trodde at at han skulle kunne få ut ca. 10HK ( min motor har bare gått 85.000km og det hadde stor betydning for et positivt resultat ). Pris 4900+moms...

 

Er der andre "billige" løsninger?

 

Turbo eller andre knaster++ blir nok litt for dyrt for mig :(

 

På forhånd tak!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84
Riv ut den originale luftfilterboksen, og sett på et åpent filter, K&N el lignende.

Bytt det originale sugerøreksosanlegget med et effektanlegg.

+selfølgelig, chipping:)

Ja, kombiner disse tre så går nok ting (&høres) bedre, kommer nok over 150Hk også vil jeg tro... (om du fjerner kat. +filter & xos )

Edited by Scorpioen84
Link to comment
Share on other sites

hej igen, så er du lidt mere på hjemmebane. din motor er identisk med en RS2000 motor i en escort. og den hiver man op over 170 hk med små mods. men en ide er. bearbejdet top, andre knaster og en bananmanifold. det er det der er lavet ved dalles RS2000 på det danske ford forum/klub. det er ikke vildt dyrt, knaster ca 2000kr og toppen (hvem der nu kan lave det) 1000-5000kr og bananmanifolden bliver nok lidt et problem med mindre du får ombygget en ashley fra en dohc til din 16V. pris 3-4k. så skal den chippes. det kan kim bonde på sjælland klare. du skal naturligvis også have et godt filter og udstødningssystem.

 

men de 170hk og max omdr på 7200 som dalles er ikke umuligt. på en ellers standart motor

 

men er det for høj en pris så når vi snakker NA tuning er der lidt ting du SKAL have for at kunne komme op i hk. en af dem er en bananmanifold. jeg ved ikke hvem der laver en til en scorpio16V men prøv at undersøge det. ellers er facemotorsport.no sikker villige til at hjælpe.

 

så er der udstødning og et luftfilter. alle 3 ting er vigtige for at få et godt opsæt til fremtidige tuningsmods. men regn med de 3 ting + en chip (custom made) en 15-20hk.

 

ang katten. en fingerregl er at man skal over 80hk/l før std katte er et problem. dvs at du skal over 160hk. så ingen fare der. ellers så koster en stål kat ca 1200-1700kr. men ta et kik på dit std gasspjæld, hvor stort den indre dim på den? på DTC bilerne er der et 65mm spjæld(kun 1, og den må max være 65mm) den kan de hive 270-300hk ud af. men du skal op på ca 60-65mm før det er godt. men mindre kan også gøre det.

 

når du så har de dele du skal bruge så får du bygget det hele så det sidder godt og solidt, filteret skal monteres et sted hvor du kan skærme det mod varme og varmestråling. og naturligvis have friskluft udefra.

 

du kan dog også lovligt montere en 2,3motor.

 

alle priser er danske priser som jeg kender til.

 

jeg er dog ikke klar over forskellen på din motor og en RS2000 motor. måske det kun ligger i bananmanifolden(grenrør) og ECUén eller det kan også være at derer andre knaster i en RS.. ved det ikke.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Knaster..? Er det kammer? Hehe..

og vi kan fortsætte..knast-aksler=nockwelle=cam-shafts.. jep kamaksler

 

lystgas er bare en kedelig alternativ hvis man feks skal trække noget. eller bare syntes man mangler hk. men til små hurtige acc er det fint. men skal du have din campingvogn over kässel bakker har du problemer..

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

tak for svarene...

 

Jo, det lader til at der er mye jeg kan gjøre...er vel egentlig bare pengene som sætter grænserne...

 

Som jeg ser det virker lidt god begyndertuning, med manifold, effekt anlæg, luftfilter og costum chip nok det rimeligste...altså når vi snakker effekt/ydelse/pris...det med kamaksler; gir det ikke også en lidt rå og høj tomgang...det jeg går efter er jo en cruiser med så meget power som muligt, ikke en racer med et iltert temperament som jeg skal piske for å få ut noe effekt...jeg mener det ville være herligt det og, men nu er det jo en Scorpio og ikke en escort/Focus/fiesta...ikke noe i vejen med de, har selv hatt de...:-)

 

Men jeg tror at jeg begynder at se mig om etter en banan manifold, eksosrør og chip/luftfilter...

 

Alt dette klarer jeg også å skifte selv ;-)

 

En 2.3...er der mye jobb i og skifte en sådan...?

 

Kan jeg få min egen 2.0 boret op i volumen, og hvilke modifikationer kræver det i tillegg...

 

Igen fedt forum, og fede svar/folk herinde...

 

THANX

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...