Jump to content

Kjøpe deg Sierra?


Anders

Recommended Posts

Som alle vet har Ford Sierra har sine mangler.

Her en liste til deg som har tenkt å kjøpe deg en Sierra!

 

Kan begynne med rust!

 

Kanalene oftest helt bak med hjulbuen. (Lette å lappe på, men kjøp heller en med hel kanal)

Sete feste er ofte defekt (enkelt å fikse)

Hjulbuene bak (Må ikke fikses for Eu ok)

Dempertårn bak (Obs Obs den der viktig å ha i orden)

Rammevange bak (-------"------)

rust rundt frontruten (Kjekt med tett bil)

rust i dørene het nede i kanten (Må ikke fikses for Eu ok)

De kan selvfølgelig ruste flere steder men jeg anser dette noe du bør sjekke når du kjøper en Sierra.

 

Understell:

 

Skivene foran har en lett tendens å få kast om man ikke bruker moment/trykkluft ved montasje av felgene

Foringene stab-staget som går inn i brearmene er en sikkelig plage. De ryker fort med litt aktiv kjøring. Anbefaler på det sterkeste å sette inn forsterkete.

Fjærene bak knekke er lett etter lengre tid på bilen. Pga den buete vinkelen de er utsatt for.

Og sist og ikke minst rattstammeforingen!

 

Alt dette er lett og billig å fikse!

 

Det elektriske.

 

Jordingsfeil på baklyktene er helt vanlig på en Sierra, men det kan lett fikses med en ny og bedre jording.

 

Motor og drivverk:

 

Leit etter oljelekasjer på motor, girkasse og deff-en bak.

Hør etter skrangle lyder\ dunke lyder i motoren.

Se om oljefilteret ser nytt ut. er det rustent er det nok ikke byttet på LENGE. Sjekk også oljen.

T9 kassen som står på for eks 2.0is kan begynne å ule på 5 3 2 1 gir. Og vist den gjør det er den kjørt tom for olje. Den blir bare verre med tiden.

 

Men alt i alt er Sierra en kanon gøy bil å kjøre med mange morsomme muligheter.

 

Håper dette var til hjelp!

 

Mvh Anders

;)

  • Like 1

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

* I tillegg kan det være lurt å sjekke oljetrykket på et vis, spesielt om den tikker mye. Sjekk også oljen, den kan være gammel eller feil (feil viskositet)!

 

* De Sierra modellene som er utstyrt med rundt lås, vær forberedt på at disse lett blir defekte og at en må rense dem eller i verste fall bytte dem.

 

* Sjekk dynamo. Dette har vært en svakhet med begge mine tidligere Sierra

 

* Sjekk girkassen om du går for de siste modellene (med MT75 girkassen). Treg å gire, spesielt vanskelig å få den i 2. gir og i revers. I noen tilfeller vil en høre litt skraping ved giring. Dette kan være synkronringer eller oljen.

 

* og FOR ALL DEL, hør etter tenningsbank under kjøring. Spesielt ved belastning på lave turtall (rundt 2000rpm +/-). Det høres som en fæl knatring. Årsaker til dette er sot og avleiringer som har lagt seg i forbrenningskammeret, på sylindertopper og på ventilene. Dette ligger og gløder og skaper tenningsbank. Hadde dette på begge mine Sierra'er, men fikset det.

 

* Sjekk at den ikke bruker vann eller olje (tenker spesielt på de siste modellene, altså DOHC). Da er antakeligvis toppakningen defekt. Hender fra tid til annen med Sierra DOHC

 

 

...kommer ikke på mer i farten...

 

NB! Kunne ikke vært mer enig med Anders! Sierra er en kanongøy bil å kjøre!!!!

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

posten er redigert for oftopic!

Denne posten er laget som en kjøpshjelp til de av dere som lurer på å kjøpe sierra.

Det er ingen vits i å komme med kverrulende innlegg.

Legg heller inn dine egne "erfaringer" med feil eller mangler man må se etter.

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Følg karosseriet langs eksosanlegget med tanke på rust. Ved eksoslekasje, ruster det lett. På min Sierra har det vært eksoslekk ved bakre botte over fler år og det har resultert i STORT hull i plata over. Bare for informasjons skyld :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må man prøvekjøre bilen. Trå litt brått på bremsen, og hvis det da vibrerer i bremsepedalen er det skjeve skiver eller kast i dem. Hvis den smeller litt i forstillingen er sannsynlig at stabgstagforingene i bærearmene kunne vært bedre:)

 

-Se også etter sprekker i dashbord.

-Bruk ørene og lytt etter knirkelyder når du kjører.

-Ta en titt i taket. Taktrekk bruker å være stygt, og det ser ut som det er kaffesøl i dem. Nå har jeg bare vært borti modeller med takluke, så det er mulig at taktrekk ikke er noe problem på modeller uten.

-Setevarmere er vanligvis defekte. Test dette også under prøveturen.

-Lytt på startmotoren når du starter bilen. Hvis den høres skranglette ut, er den sliten.

-Låser er ett problem på bilene. På biler med flate låser (-87) fungrer ikke alltid. Man kan omtrent åpne dem med hvilken som helst nøkkel.

Link to comment
Share on other sites

et sted til som det er veldig vanlig med rust er nederst på tunnelen ved golvet der er det 2 steder en på være side som det er vanlig at de ruster, dette er riktig nok ikke synlig før man tar av golvteppe men er verdt å skjekke det .

Edited by cossiman

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som trådstarter sa er baklyktene ofte ett problem. Men det er ikke bare jordingen som er problemet. Det er veldig ofte MYE irr i kontaktene som forårsaker jordfeil og andre helt syke feil på lysanlegget.

 

Ett enkelt triks for å sjekke om problemet er i emning er å sette på blinklyset mot venstre, gå bak bilen, knipe igjen ene øyet og holde hånden opp slik at den sperrer for synet av blinklyset. Dersom hovedlyset da blinker svakt vil nok problemet komme snikende etter hvert. Samme prosedyre gjelder såklart for høyre side.

 

Ett annet problem med Ford generelt er jo de berømte viskerstagene. De har en lei tendens til å hoppe av midt i den verste regnbygen. Dette er fordi innfestning blir slitt og slarkete, men man merker ingenting til dette før det hopper av. Så det kan være ett triks å rive litt stagene for å sjekke at de er faste og fine.

De koster ikke så mye, men det er ganske surt dersom det skjer midt på vintern i en snøstorm midt på natta.

 

Fikk også ett tips fra en gammel fordmekaniker om at dersom det først har begynt å lekke inn vann i bagasjerommet er det veldig vanskelig å få tett. Typiske plasser det lekker inn er i innfestinger til diverse vinger og spoilere, LYKTENE og hulla til vindavviserene. Men dett er laaaaaaangt i fra alle plassene de vistnok har funnet lekasje opp gjennom tidene. OM dette gjelder på både mk1 og mk2 vet jeg ikke, men det var i forbindelse med tetting av en mk1 kombicoupe jeg fikk vite det.

Edited by Bewnie

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 months later...
Guest tommy8888

Kjenn etter om det lukkter svidd olje av eksosn. Serlig rett etter att du har starta bilen. Da er mest sansynlig ventiltettingene(paraplyene) gåen. Dette har vist vert en sykdom i mange år. OHC mororen hvertfall. rimelig å skifte hvis du gjør det selv.

 

ellers så er jeg eni med resten. sierra er en god bil:p

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

bensintanken bør også sjekkes. flensen er det største problemet. er det hengerfeste på bilen, har det tendens til og spre en del rust utover der det befinner seg. opne takluka vist det er og sjekk rundt ned i for rust..

 

ellers er sierra kjekke biler som er greie å skru på, billige deler og har gode muligheter ; både når det gjelder anlegg og trimm. :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

kan også legge med at på de modellene utstyrt med elektriske vifter, har viften som er på passasjer siden lett for og sette seg, slik at sikringen går til kjøleviftene.

og skal du f.eks bare inn i en butikk eller lignende og ikke stoppet bilen, så går ikke viftene og da koker den, og det resulterer i sprengt topp, kan fort bli dyrere enn å evt smøre opp de viftene som sitter der eller dra på huggeren og få tak i fungerende vifter ;)

dette har jeg erfart!

er fort gjort å glemme av sånne ting ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sjekk for rust bak skvettlapper også. Samler seg som regel mye dritt bak de, og da blir skjermene lett utsatt.

Mine skjermer ble helt ødelagte pga skvettlappene.

 

Termostat er også noe å sjekke.

 

Hardykoblinga/hardyplata (den gummiforinga mellom girkasse og mellomaksel) er også verdt å sjekke for slark.

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Guest MyBigMouth

Var å så på en sierra idag, men var endel ting som burde fikses...

 

Bilen måtte ha nye dempere tydeligvis. Dekk og "bil-hus" gynget fram og tilbake som gele når jeg svingte. Hvor mye vil dette koste? Er vell mulig å få dette gjort på de mindre attraktive verkstedene også..

 

Støtdemperen på bilen hadde fått seg en knekk. Dette går vell også ann å få tak i på et opphuggeri.

 

Termostat for motor var gåen.

 

Pedalene var skikkelig slarkne på bilen. Skikkelig ekkelt å kjøre når gasspedalen er tung og slarken. Clutchen forventer jeg at skal ryke innen 20 - 30 000 km. Hva pleier prisen for å bytte den å være?

 

 

 

Bilen var EU godkjent 11.07, kjørt 208000, 2 eiere der bilen var voksenkjørt. 91 modell. 2.0i CL. Skulle ha mellom 10 000 og 17 000 for den. Der var rust på bilen, men ikke noe alvorlig slik jeg eller fattern kunne se.

 

Er snakk om min første bil, så alle råd taes med takk.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke sikkert hva du mener med "bil-hus", mener du kupeen? Om en støtdemper har fått seg en knekk, og resten av demperne er i så dårlig forfatning som du sier her så kjøper du bare nye dempere. Kjøp deg gule koni eller noe andre ala supersprint dempere. Om du ikke har å veldig mye penger, eller ikke vil koste på bilen så mye så legger du bare enkelt og greit inn en annonse på forumet på di delene du trenger, så får du nok tak i billige deler. (har 3 dempere til sedan, 2 foran og 1 bak liggende:P)

Termostat koster nesten ingenting, hør med din lokale ford forhandler. Termostat er en grei jobb, lett og bytte, 5-10min.

 

Om du har skikkelig treg gasspedal kan du jo prøve å bytte wire, gjorde det på min og den blei "smooth"..

Og clutch ja, kommer helt ann på hva du vil ha, får vel ny original clutch for 1000-1500 kr.

 

Edit: Men, ettersom det du har forklart så ville ikke jeg gitt 17000 for den. Clutch, dempere, wire og termostat kan fort bli 5-6000 om du skal kjøpe alt nytt. Noe som helt sikkert kommer til å bli mer "lønnsomt" i lengden, enn å kjøpe brukt. Du skjønner. Det er sikkert noen her inne som har en god clutch liggende, det kan du jo kjøpe brukt ettersom du kan sjekke hvor slitt den faktist er. Samme gjelder vel dempere, er dog ikke umulig og gjøre et godt brukt kjøp og spare noen høvdinger ^_^

 

Og ja, velkommen til forumet! B)

Edited by rubenl
Link to comment
Share on other sites

Guest MyBigMouth
Nå vet jeg ikke sikkert hva du mener med "bil-hus", mener du kupeen? Om en støtdemper har fått seg en knekk, og resten av demperne er i så dårlig forfatning som du sier her så kjøper du bare nye dempere. Kjøp deg gule koni eller noe andre ala supersprint dempere. Om du ikke har å veldig mye penger, eller ikke vil koste på bilen så mye så legger du bare enkelt og greit inn en annonse på forumet på di delene du trenger, så får du nok tak i billige deler. (har 3 dempere til sedan, 2 foran og 1 bak liggende:P)

Termostat koster nesten ingenting, hør med din lokale ford forhandler. Termostat er en grei jobb, lett og bytte, 5-10min.

 

Om du har skikkelig treg gasspedal kan du jo prøve å bytte wire, gjorde det på min og den blei "smooth"..

Og clutch ja, kommer helt ann på hva du vil ha, får vel ny original clutch for 1000-1500 kr.

 

Edit: Men, ettersom det du har forklart så ville ikke jeg gitt 17000 for den. Clutch, dempere, wire og termostat kan fort bli 5-6000 om du skal kjøpe alt nytt. Noe som helt sikkert kommer til å bli mer "lønnsomt" i lengden, enn å kjøpe brukt. Du skjønner. Det er sikkert noen her inne som har en god clutch liggende, det kan du jo kjøpe brukt ettersom du kan sjekke hvor slitt den faktist er. Samme gjelder vel dempere, er dog ikke umulig og gjøre et godt brukt kjøp og spare noen høvdinger ^_^

 

Og ja, velkommen til forumet! B)

 

Kan bruke mellom 1 og 75 000 men har funnet ut at det er lurere å kjøpe dårlig bil først, istedenfor å kjøpe noe dyrere.

 

Mulig jeg har bommet med navngivningen på "termostat", men er bare at termometeret i cupeen ikke fungerer. Og ja, er forholdet mellom dekk og cupe som var merkelig. Når er jeg vandt med å kjøre en ny Ford Mondeo og en ny Toyota Corolla, så det har jo litt å si. Men var ekkelt å kjøre med for var som to plater som ligger oppå hverandre uten å være festet sammen skikkelig...(dårlig forklaring, men)...

 

Hvor mye må du ut med for en wire?

 

De skal kjøpe en ny bil, og hadde derfor fått beskjed om at de sikkert kunne fått 10 000 i innbytte av den forhandleren. Broren til "kjerringa" hadde sagt at han helt sikkert kunne få 17 000 for den hvis han solgte den brukt, så er litt der det ligger også.

Link to comment
Share on other sites

Guest MyBigMouth

Snakket med Ford forhandleren som hadde "taksert" den idag, og der mente de på verkstedet at den uten tvil var en av de fineste i hele byen. Det med dempingen kunne de ta den inn på mandag for å fikse mente de. Men, jeg vet jo aldri om det de sier faktisk stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Sjekk om det er innerskjerm i hjulhuset bak. Var ikke på min MK1 3d å der hadde det rusta opp inni karrosseriskjermen og opp til bensinpåfyllinga, det begynnte å bli brunt ved påfyllinga på utsia.

 

Sjekk om bremsene låser likt, på min låste h. bakhjul nesten likt med framhjula så den hadde intressang oppførsel når jeg låste hjula.

 

Rust i reservehjulsbrønn. Hva det kommer av er beskrevet lengre opp her.

 

Jevn ulyd fra transmisjonen, kan komme av slitt diff eller girkasse. Min ula hele tia uansett gir. Skulle tro jeg kjørte med rettskårne drev i girkassa...

 

Lukter det søtt inni bilen så er det stor sannsynlighet for at det er varmeapparatet som lekker. Ikke så vanskelig å bytte, sitter med to muttrer.

 

 

Detta er mine egne erfaringer som jeg kommer på ifarta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Når det gjelder rust er det noen veldig vanlige plasser. Kan komme med bilder som eksempel.

 

Kanalene:

Kanaler-2.jpg

 

Kanaler-5.jpg

 

Kanaler-3.jpg

 

Gulvet:

Rustangrepinni-5.jpg

 

Rustangrepinni-2.jpg

 

Rustangrepinni-1.jpg

 

Setefeste:

Rustangrepinni-8.jpg

 

Under batterikasse:

Elrot.jpg

 

På bildet her kan du skimte rusten på venstre side, det er der gulvet blir festa til hjulbue å rammevange:

Rustangrepinni-3.jpg

 

Bagasjerommet:

Bagasjeromsrust.jpg

 

Ellers så er det fare for rust i bunnen av gulvet ved baksete, dette kan du se om du jekker opp bilen. Da vill du kunne se om det er rustet hull iallefall, bak hovedforingene.

 

På dette innlegget så kan det virke som om det er mye rust på en Sierra, men er sikkert ikke noe mer uvanlig enn det er på noen annen bil. Det er alltid noe, å her er iallefall "noe" som er en svakhet med disse ellers så fantastisk gode Sierra'ene. Er ikke uten grunn vi skrur å sveiser med livet som innsats for desse bilene. De er bare rett å slett verdt det! :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mulig noe av dette er nevnt før, men jeg kan nevne det som jeg har opplevd på min 1990 Sierra 2.0 OHC vertfall.

 

Rust: På dører og hjulbuer er et gammelt problem, setefestene på framsetene ruster lett, de var gjennomrustet på min(2.er feil på EU) men enkelt å sveise.

Bærebruene bak er også et problem, bl.a rundt fjærene i nerkant, rundt innfestingen til navet slik av navet faller av :S, men det er veldig enkelt å bytte, billige deler er det også ;)

Tempsensor motor går istykker lett, resultatet er at det fusker på temperaturer under 8 minus, men den er festet i 2 bolter og er lett å komme til å billig å bytte.

Dynamoen ligger utsatt til for vannsprut, slik at den ruster over tid.

Styreleddene tar kvelden etter lang tid med svinkjøring på grusveier osv, men det er enkelt å fikse med en 19 fastnøkkel og litt rustløser.

Gamle dempere bak fryser om vinteren hvis det er mye vann på dem, men det er også bare details å fikse.

Clutchen(Sachs) er et kapittel for seg selv hvis den blir brukt hardt, når den blir slitt går den i oppløsning slik at store lamellbiter havner inni starteren og inne i clutch-huset slik at motoren låser seg, det er også greit å ordne, bare å ta ut starteren å tømme den for clutch, å ta ut restene som ligger inne i huset.

Clutchen er også enkel å bytte, 13mm rundt girboksen, torx for å ta ut girstanga 10mm rundt trykkplata og ei tang for å huke av clutch-wiren.

 

Motormessig har jeg ikke hatt noen problemer med min OHC, ellers så er Sierra en hinsides arti bil både på våte asfaltveger og på vinteren.

Har du først eid en Sierra er det vanskelig å tenke seg å eie en annen bil, det er noe nostalgisk å finne nye lyder og lyden av en gammel Sierra på turtallsperra sidlengs på dårlige norske veier :D

Ford Sierra 90' 2.0 OHC

Toyota Hilux 98' 2.4TD SR5

Toyota LandCruiser 86' 2.4TDI

Ford Granada 85' 2.3 V6

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

ser ofte rust i dørene og knekt feste til førerstol. gamle ohc motorene tikker jo veldig ofte og har dårlige tettninger, er hvertfall min erfaring. og forgasseren er veldig dårlig, selv har jeg slitt med at den ikke starter når den er varm, choken henger seg, og sånn. kanskje noe å se etter :)

x - Opel Omega 2.0i x 2, 2.6i og 3000

x - BMW E34 525i

Ford Sierra 2.0l combi - spiker

Ford Sierra 2.0is 3 dørs

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har hørt mye om at bremesystemet til sierra er no dritt fordi de bruker å få kast..

så folk fra råder meg å kjøpe sierra, men er dette veldig vanlig, eller vanskelig å fixe?

 

EDIT: srry var offtopic, ny på forumet.. :/

Edited by Gulbrandsen95
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...