Jump to content

Hvordan polere aluminiums deler


Recommended Posts

Guiden som viser deg steg for steg nærmere krom

 

Siden det ble litt oppmerksomhet da jeg lagde 'krom' toppdeksel i prosjekt tråden her og på bilforum tråden, tenkte jeg kunne like greit gjøre en liten guide med en mer nøye forklaring hvordan man går frem steg for steg. Først vil jeg si, at dette er veldig tid krevende og kommer og ta mer tid og krefter en hva du tror fra starten av (våt slip tar lang tid, og man må være UTROLIG nøye!)

 

Produkter: Det meste får du faktisk kjøpt i butikker som det finns godt om, så det er faktisk ikke så store utfordringen, det er heller ikke så dyrt. Biltema, Clas ohlsson, Jernia og de fleste svensk eide butikkene merklig nok har godt utvalg. :D

 

Det man trenger er;

3M scotch, NB. legg merke til 'ullen' i mellom slip bladene må ikke forveksles med dem uten, ettersom dem er litt for grovere og kan skade mer en hva dem gjør godt! Jeg anbefaler og være forsiktig hvis man velger de enkle, men de andre er bedre med også litt dyrere. 80-90kr pr. stykk ca.

fff.jpg

Grunnen til at man må slipe over flaten fin er for og bli kvitt alle porer i metallet. Dette er utrolig viktig for å få et rent å pent krom 'bilde'

 

Til våtslip som er nesten nødvendig hvis ikke bruk puste-maske for alu støv er veldig helseskadlig og puste inn, ta hensyn til andre :) Begynt grovt og gå stegvis oppover, jeg bruker p120-280-400-600-800-1200, det kan holde men avslutt helst med p2000 for og få finnest resultat! som nevnt tidligere er dette veldig tid krevende og det hjelper ikke og hoppe fra foreksempel 120-600, så ta mine råd :D p1200 og oppover kan være vansklig og få tak i, men lakk verksteder/lakk butikker selger oftest de fineste papirene.

 

Har man støpe kanter eller lignene kan jo dette fjernes først med slipe hoder som man ser på bildet under av mitt topp deksel.

probe_motor-deksel007.jpg

 

Da man har avsluttet med våtslipning som man må være nøye med for et bra resultat kan ikke understreke det mer! Så kommer det til polerings middel slip og glans voks fåes på Clas Ohlsson, fungerer utmerket faktisk. Og til voksen brukes bomulls skiver, kjøp helst i flere størrelser så det blir lett og komme til i kriker og kroker.

306460_B_2006-07-04_113656_498.jpg

309089_X_2006-07-04_144729_641.jpg

 

Og da gjelder det bare og polere overtflaten til ønsket resultat :D

probe_motor-deksel46.jpg

før:

probe_motor-deksel011.jpg

 

etter:

probe_motor-deksel022.jpg

 

Kommer flere polerings prosjekter, av blant annet turbo trykk rør og innsug manifold. Uansett håper dette kom til nytte for dere, og ønsker gjerne og se deres resultater, lykke til ;)

 

Konklusjon:

1. Slip ned alle ujevnheter og porer med 3M, helst rengjør/avfett før sliping selvfølig. VIKTIG, porene må bort!

 

2. Da man har fått et fint resultat med bruk av drill og 3M, så begynner slitet! Våtslip for hånd! Du kan med det groveste papiret begynne uten våt slip men HUSK munnbind! Etter du har gått over med denne jobber du deg vidre oppover på finheten på papirene som nevnt tidligere. Dette tar tid og hvis man ikke er nøye går dette ut over resultatet når du er ferdig og polere, lønner seg ikke og stresse og følg med nøye! flater som er helt rette plan sliper jeg, da brukes en slipe kloss i mellom papiret eller noe lignende, man får en liten tøff effekt uten (litt bølgete krom flate) men blir rå lekkert om man plan sliper og :D (anbefales)

 

3. Nå burde dere være ferdig med våtslip med p1200-2000, for nå begynner poleringen med voksen! Bomulls skiver fåes kjøpt overalt nesten, voksen som skal på disse ullskivene jeg brukte er fra clas olhsson og fungerer utmerket... ikke påfør for mye om gangen, ta heller litt og litt.. og poler til du selv er fornøyd!:D

 

4. Aluminium holder seg fint lenge, men anbefales å legge på et lag voks som beskytter overflaten, dette er utrolig viktig på alt annet som ikke er aluminum ettersom det reagerer med engang og det kommer rust flekker. Alu ruster vel ikke, men kommer en slags irr på overflaten.. typisk problem på gamle lett metall felger, da skjønner dere kanskje hva jeg mener? Hvertfall ikke pent. LYKKE TIL! :)

 

Spørsmål kan sendes med PM :)

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg gjorde dette på min moped. Alt i aluminium fikk seg en polerings omgang så det ser ut som krom. Når det blir gjor nøye så blir det meget bra... Har tenkt tanken og gjøre dette på et sett med felger men jeg tror det får holde med tanken...

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra guide! Tenkt å gå løs på vinterfelgene mine.. Da skal jeg bruke denne fremgangsmåten! :)

 

Gleder meg og se resultatet, husk at du må ikke gi deg! Skal begynne på en stor innsugs manifold imorgen, gjør jobben for en kamerat :) lykke til forresten!

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt så kan spørsmål spørres her når jeg tenker meg, spiller jo ingen rolle :)

 

Kommer vel bilder straks kanskje, av mitt neste prosjekt...

 

litt bilder, her har vi startet:)

probe_850-innsug.jpg

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

ta det en gang til sånn for sikkerthets skyld :P

 

1. begynne med 3M scotch med ull og/eller skiver av samme sort

 

2. våt sliping . va utstyr brukes ? ser du har luftverktøy, noe annet som kan brukes ? litt detaljer rundt den saken.

 

3. polerings middel slip og glans voks, bomulls skiver ? litt mer nøyaktig..

 

bare slik at jeg vet nøyaktig hva jeg skal kjøpe, og helst hvordan det gjøres steg for steg..

 

 

 

takker for svar :)

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

ta det en gang til sånn for sikkerthets skyld :P

 

1. begynne med 3M scotch med ull og/eller skiver av samme sort

 

2. våt sliping . va utstyr brukes ? ser du har luftverktøy, noe annet som kan brukes ? litt detaljer rundt den saken.

 

3. polerings middel slip og glans voks, bomulls skiver ? litt mer nøyaktig..

 

bare slik at jeg vet nøyaktig hva jeg skal kjøpe, og helst hvordan det gjøres steg for steg..

takker for svar :)

 

Sorry om jeg var litt uklar, var litt trøtt etter jeg hadde funnet alle bildene og skulle skrive ned tekst til alt sammen :D Men nå tok jeg en liten update på første posten, eller en konklusjon håper dette klarner opp litt for deg... Angående luftverktøy skal du være forsiktig første gangen! På bildet kjører vi med en håndholdt roterings slip, med stemplende effekt... Gjør jobbet fort å raskt men støver veldig, som du kanskje ser på bildet er det ikke jeg som står der å puster inn det farlige støvet, hehe jeg gjemmer meg bak kameraet B) Men husk munnbind hvis prøver deg med sånn maskin, tror den koster 300-400kr på clas olhsson, samme som vi bruker da vi sliper ned sparkel og sånn da vi jobber med bil kroppen :D

 

Hva tenkte du og starte og polere på? Start helst med små deler først ville jeg anbefalt :)

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

takk :D veldi bra detta :) har lyst å polere toppdekeselet mitt + andre små detaljer. Får begynne med detaljene tror jeg :P

 

Tøft! Nå gleder jeg meg å se resultater her :D Lurt og begynne på de små delen først, er fort gjort og begynne på nytt igjen hvis du feks har vært litt for grov med slipinga og må starte helt om igjen, derfor sier jeg at smått er best å begynne på... så vær obs :)

 

Tommelom: Du får kjøpt den overalt nesten, alle butikkene nevnt ovenfor.. De fleste jernvarehandler, den er et must :D

 

Prøv dere fram med forskjellige hjelpemidler, altså utstyr.. :D riktig utstyr å halve jobben er allerede gjordt;)

 

lykke til dere! :)

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

skal ta toppdekselet, støtdempergreiene, innsuget, og deler på turbon på cosworthen. er ferdig med støtdempergreine (se som ligger opp søtdempertårna).. tok sin tid ja:)

 

Høres nydelig ut, husk å ta før og etter bilder det hjelper på arbeidslysta :D Har selv tatt litt av røra til AC idag på morgen kvisten... eh.. rundt klokka12 :)

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

men hvor lenge holder det seg fint? og hvor ofte må man etterbedhandle? blei sjikkelig gira da jeg var ferdig og så på det, og det så ut som et speil:)

 

Når du gjør det på denne måten holder det seg utrolig lenge! kanskje bare pusse over nå og da så holder det seg strålende, og som du sier som et speil :D

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hva er greit å bruke som poleringsmiddel, har noen bailey tenker som trenger en puss, må ikke lage riper

 

'Grunner' du med våtslip p1200 eller kanskje 2000 så får du ingen riper, autosol er grovt polerings middel iforhold til voksen, og voksen holder seg finere i lengden. Jeg har droppet helt autosol :)

 

Samatron: litt dårlige bilder, men jeg ser du har fått det til :D ikke værst !

 

Jeg har vært på en liten bil ferie i sverige, og var tilbake inatt, tenkte jeg skulle avslutte innsuget dagene fremover nå :) bilder kommer...

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

'Grunner' du med våtslip p1200 eller kanskje 2000 så får du ingen riper, autosol er grovt polerings middel iforhold til voksen, og voksen holder seg finere i lengden. Jeg har droppet helt autosol :)

 

Samatron: litt dårlige bilder, men jeg ser du har fått det til :D ikke værst !

 

Jeg har vært på en liten bil ferie i sverige, og var tilbake inatt, tenkte jeg skulle avslutte innsuget dagene fremover nå :) bilder kommer...

 

 

Hva slags voks mener du?

86 sierra cosworth
 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags voks mener du?

 

Voksen som nevnt tidligere i denne tråden, polerings paste som det står på den brune og blå voks stykket der oppe, den brune er slip voks, den blå er glans voks :) Fåes på Clas ohlsson, ved slip avdelningen.

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Denne har jeg begynt å slipe ned for å gjøre klar til litt polering :) Den armen som holder panseret oppe og festet er demontert.

 

IMG_0393.jpg

 

et bilde til, stygg og grå... den er fin nå da, men har ikke bilde av den nå som den er slipt ned.. kommer ettervært :)

 

IMG_0399.jpg

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...