Jump to content

Oversikt over dyser til cosworth


Kverna

Recommended Posts

Som tore tj sier,du finner adapter som passer i din fuelrail..ebay!

Før jeg monterte sprut,hadde jeg ggr chip å tilhørende btr som var på 5bar..

Fungerte meget bra! Er ikke bare å sette på de dysene som brukes på andre cosworther,er vel noe om høy å lav ohm..?

Å den t25 turbon kan du ta av å bruke som vase eller noe:p

Kjøp deg en t3,ligger ut en nå..nesten samme spool up,å mye mer drag på topp.

Bremset 260hk på 4000' på hjul med orginale dyser å 5bars btr..1,4-1,5bar fra en t3..

Mulig det var litt mer på høyere turtall,men viscosekoblinga slurte,så fikk ikke høyere turtall..

Kansje 270 påhjul,å greier du det,på orginal t25motorstyring,skal du være fornøyd:)

Artig oppsett å kjøre med!

Se her ja.

Hvis man montere ett slikt CHIP og øker grunntrykket fra 3,0 - 5,0 BAR som i dette tilfellet, da økes originaldysenes kapasitet fra 296 ccm til 380 ccm. Chippet er altså egentlig tilpasset 380 ccm dyser, men naturlig nok, den alt for trange og lille originalturboen kveler motoren på høyere turtall slik at man unngår høye AFR.

 

Hvis man da montere en turbo som f.eks Turbonetics T3 TrimSuper60-A/R0.63, T34-A/R0.55, GT28RS-A/R0.64, eller KRX400 eller noe som tillater motoren å puste godt - da trenger man enda mer bensin.

 

Det man da kan gjøre er å kjøpe 1,7:1 PBV BTR og så store dyser som 420 ccm! uten at det blir problemer.

http://www.summitracing.com/parts/ACC-150140/

Ved 1,5 BAR ladetrykk har dysenes kapasitet, takket være PBV, økt til hele 466 ccm og dette er faktisk mer enn det de tradisjonelle og obligatoriske #803 grønndysene vanligvis gir.

 

Hvis man så ønsker å virkelig irritere opp dragkonkurrentene, da fyller man E85 på tanken og monterer disse dysene for en enkel effektøkning på ytterligere ca. 10 - 12%:

http://www.summitracing.com/parts/FST-30572-1/

Med en av de nevnte turboer er potensialet over 350 hk på E85 og 201M bør kunne kjøres på 7,8 - 7,9 sek. og ca. 150 km/t.

Ikke værst med T25 Escos som er SÅÅÅ vrien å trimme. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis man så ønsker å virkelig irritere opp dragkonkurrentene, da fyller man E85 på tanken og monterer disse dysene for en enkel effektøkning på ytterligere ca. 10 - 12%:

http://www.summitrac...ts/FST-30572-1/

Med en av de nevnte turboer er potensialet over 350 hk på E85 og 201M bør kunne kjøres på 7,8 - 7,9 sek. og ca. 150 km/t.

Ikke værst med T25 Escos som er SÅÅÅ vrien å trimme. :)

Og for all del ikke bruk lavohmsdyser på eec-iv motorstyring, uten at man i såfall benytter ekstern dysedriver som er egnet, eller formotstand.

Legger du til større LMM og mapsensor i tillegg til rette chipingen er potensialet mye større enn bare 350hk, og det på rein bensin. I motsetning til hva mange her ser ut til å tro, så er faktisk eec-iv motorstyringa av seinere type veldig fleksibel. Man kan til å med velge flere chippinger som man kan veksle imellom mens man kjører!

Eneste egentlige begrensningen jeg kommer på er varmstart om man får veldig store dyser. Under oppstart får man ikke under 2ms åpningstid(medregnet dødtid, så effektiv åpningstid blir ca 1,2ms) på dysene. Og jeg ser ikke at det skal bli noe problem før man kommer opp på 6-700ccm++ dyser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nei helt klart ikke, men legg merke til at det også står 12V saturated. Å kjøre 12V på en lavohmdyse som drives av en saturated dysedriver er ingen god idé, men for å unngå uklarheter så kan det endres til disse:

http://www.summitracing.com/parts/FST-306000/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mange muligheter her nå:-D :lol:

Og T25'n som skulle være så vanskelig å trimme uten å bytte motorstyringa! ;) hehe

 

Men klarer eec å takkle annen/større maf og map uten å gjøre noe med den??

Og hvor får man tak i de som kan brukes?? Jeg har f.eks. Alldri sett noen 3bar map til t25.

 

Men har dere, som har god kompetanse og innsikt noe konkret forslag til oppsett innen for et

Nogenlunde normalt budsjett??:-D

 

La oss si at +-350 motor hk er målet, hvis alt i motor/topp tåler dette orginalt.

(gr.A topp-pakkning)

 

Type turbo,dyser,btr/pbv,fuelrail trykk,boost,chip,maf,map og evt.mm.

Jeg har en supership som jeg tror er tilpasset ecu(map kutter ikke 1.2-1.5bar boost). Og jeg har en GGR 305 chip.( kutt ved 1.1bar boost.)

Står et firmanavn klistra på ecu(tuningteknikk eller noe) fikk i allefall ikke noe ut av de....men kan se at ecu har vært åpnet.

 

TAKKER FOR ALT AV HJELP GUTTER :-D:-D

 

Mvh. Arnt Egil

Edited by AEG470

 

link. Porsche smell

 

Det man ikke dør av, gjør deg sterkere!

Link to comment
Share on other sites

Mange muligheter her nå:-D :lol:

Og T25'n som skulle være så vanskelig å trimme uten å bytte motorstyringa! ;) hehe

 

Men klarer eec å takkle annen/større maf og map uten å gjøre noe med den??

Og hvor får man tak i de som kan brukes?? Jeg har f.eks. Alldri sett noen 3bar map til t25.

 

Men har dere, som har god kompetanse og innsikt noe konkret forslag til oppsett innen for et

Nogenlunde normalt budsjett??:-D

 

La oss si at +-350 motor hk er målet, hvis alt i motor/topp tåler dette orginalt.

(gr.A topp-pakkning)

 

Type turbo,dyser,btr/pbv,fuelrail trykk,boost,chip,maf,map og evt.mm.

Jeg har en supership som jeg tror er tilpasset ecu(map kutter ikke 1.2-1.5bar boost). Og jeg har en GGR 305 chip.( kutt ved 1.1bar boost.)

Står et firmanavn klistra på ecu(tuningteknikk eller noe) fikk i allefall ikke noe ut av de....men kan se at ecu har vært åpnet.

 

TAKKER FOR ALT AV HJELP GUTTER :-D:-D

 

Mvh. Arnt Egil

 

Den effekten tåler den dag ut og dag inn hvis du har en motor i god stand. YBP toppakningen tåler det samme som gruppe a sies det..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Så bra da :D

Men 350hk er vel på grensen av hva går uten og bytte/forsterke girkasse+differ.....? :huh:

 

Forsterkningsplate til en 200lapp på framdiffen så holder diffene litt til.

Framdiffen min lever enda, men har ikke hatt voldsomt mye rivstarter.

Bakdiffen holder til en del mer.

Girkassa lever farlig, spesielt hvis du får mye moment i bunn.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Mange muligheter her nå:-D :lol:

Og T25'n som skulle være så vanskelig å trimme uten å bytte motorstyringa! ;) hehe

 

Men klarer eec å takkle annen/større maf og map uten å gjøre noe med den??

Og hvor får man tak i de som kan brukes?? Jeg har f.eks. Alldri sett noen 3bar map til t25.

 

Men har dere, som har god kompetanse og innsikt noe konkret forslag til oppsett innen for et

Nogenlunde normalt budsjett??:-D

 

La oss si at +-350 motor hk er målet, hvis alt i motor/topp tåler dette orginalt.

(gr.A topp-pakkning)

 

Type turbo,dyser,btr/pbv,fuelrail trykk,boost,chip,maf,map og evt.mm.

Jeg har en supership som jeg tror er tilpasset ecu(map kutter ikke 1.2-1.5bar boost). Og jeg har en GGR 305 chip.( kutt ved 1.1bar boost.)

Står et firmanavn klistra på ecu(tuningteknikk eller noe) fikk i allefall ikke noe ut av de....men kan se at ecu har vært åpnet.

 

TAKKER FOR ALT AV HJELP GUTTER :-D:-D

 

Mvh. Arnt Egil

De tidligere postede forslagene har vært billige, enkle og lettmonterte for å klare å luske og lure ut høyere effekt enn det "alle" andre kjører med til stor irritasjon for konkurrentene.

 

Hvis man ønsker å trimme mer seriøst for å oppnår ett bestem effektall - da endrer alt seg. Originalturboen er bare å glemme - ny, større og bedre MÅ til. Her går det fort 10 - 15 000,-

Da blir det neste å finne ut hvor høyt totalbudsjett man har å jobbe med.

 

Ett bra datasprut med nytt ledningsnett, innmonterig og mapping spiser 10 000,- vis av kr, og er egentlig ikke nødvendig i mange tilfeller. Det trengs også en avklaring på om man vil/skal kjøre med 4 eller 8 dyser.

Det blir også ett spørsmål om stemplene skal dreies for lavere kompresjonsforhold.

 

Videre er det slik at gearkassen vil ha ett lettere liv for en gitt toppeffekt dersom du monterer trimkammer og en 2WD eksosmanifold i stedet for å behode originalkammer og 4x4 eksosmanifolden.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men klarer eec å takkle annen/større maf og map uten å gjøre noe med den??

Og hvor får man tak i de som kan brukes?? Jeg har f.eks. Alldri sett noen 3bar map til t25.

Jeg ville ikke satset på å gjøre ingenting ved bytte av map og maf.

Jeg er ikke helt inne på det, men USA er nok rette plassen å lete :) MAF fra en passelig stor V8 f.eks, og jeg har hørt om 3 bars map, men har aldri egentlig letet etter noen som selger.

Fordelen med Ford sine MAF er at de bruker ha propesjonelt like kalibreringskurver.

Jeg tipper, men kan ikke garantere, at ved bytte til større MAF, dyser og MAP sensor så er det eneste som trengs å forandres av instillinger på en chip størrelsen konstantene for disse. Altså 3 enkelttall.

Og sansynligvis strekke tenningstabellen til høyere trykk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...