Jump to content

"effektanlegg" til scorpio 2.9


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Hei

 

Er utrolig lei av eksosanlegget jeg har nå, mest pga det er så og si umulig å få det tett mellom høyre eksosmanifold og frontrør.

 

Har derfor lekt med tanken på å få laget et helt nytt eksosanlegg (aller helst kjøpe ferdiglaget).

 

Jeg kan null og niks om eksosanlegg, men tror et dobbelt anlegg som samles til et enkelt utløp (slik mange scorpioer er levert med originalt) hadde vært fint. Hva gjør man da med lambdaen? Rørene må vel krysse/møtes ganske rett bak motoren for å få rett verdi for begge sylinderrekkene. Holder vel ikke med å bare måle eksosen fra kun den ene sylinderrekken? Blir det bra nok å lage til noe ala dette bildet og sette lambda i stykket mellom rørene?

 

Hvor store rør bør brukes? 2" der det er to og 2,5" der de samles?

 

Tenker bare høyt :) Vil bli kvitt den grusomme ressonansen det ble i anlegget etter jeg tømte katalysatoren

Link to comment
Share on other sites

det der med ett rør i mellom eksos rørene brukes på mange am cars for å få jevnet ut eksotrykket(eller noe slikt) er ihvertfall et must for amerikanere med v8'ere sier de.

2" på begge rørene fram til samlings punktet og 2,5 derifra og ut er det mange gjør, men kunne jo også ha tatt ett skritt lenger og hatt ett rør ut på hver side bak ;)

jeg kjører med lamda'n på bare den ene sida og det funker fint det.

Larini systems har eksosanlegg til de fleste biler og merker, mener også de hadde til de fleste scorpio, men ser sia deres er litt ute av drift nå.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Den crossover-greia brukes vel for å ta ut mer effekt(?), men jeg tenkte altså å bruke den til å plassere lambdaen i. Trenger ikke være slik som på bildet, men bare så lambdaen måler eksosen fra begge sylinderrekkene.

 

Bilen min har egr og slikt tull, så det slippes friskluft inn i eksosen via et rør i venstre manifold slik at katalysatoren ikke skal raseres med en gang. Derfor vil det vel bli tull å bare måle eksosen fra en av sylinderrekkene, tipper jeg.

 

Vet at larini har (hadde) effektanlegg, men har liksom ikke funnet det noen plasser. Dessuten har jeg et ekstra komplett eksosanlegg som kanskje kan fungere som donor for det ekstra rørstrekket. Den midterste potta (som henger på sida) passer liksom så godt oppunder gulvet på bilen så da hadde det jo vært greit å ta en slik på hver side, siden jeg altså har to stk. Men utløp på hver side kan bli litt ekkelt da bensintanken ligger bak under bilen på høyreside. Er bare plass til en potte helt bakerst iallefall

 

Dessuten burde det vel være en enkel måte å montere katalysator igjen ved eu-kontroll. Men da kan jeg jo likesågodt montere originalanlegget.

 

Men det blir vel mest ønsketenking da jeg ikke har plass og mulighet til å lage selv. Må skrike meg til plass og stå og hjelp til å sveise isåfall :) Vet ikke helt om jeg tør spørre svendsen eksos for hva de skal ha for å lage et komplett anlegg fra manifoldene og bakover. Blir nok både bakoversveis og hjertestans nå prisen kommer for dagen

 

*edit: Her er jo en grei ide da, selv om et slik anlegg sannsynligvis er "litt" stort til en vanlig 2.9. Har lyst på et dobbelt anlegg med samla utløp bak med dyp og behagelig lyd, ikke høy og skrikende. Huff, skulle bare hørt på far og kjøpt meg en malibu eller cutlass med v8 istedet for scorpio :P

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

jeg spurte svendsen hva de skulle ha for å lage 2" anlegg til capri'n og ble "litt" overaska da de kom med en pris på 7 lapper :blink:

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

fra meca:

 

et slikt originalanlegg koster tilsammen 7500 kronasjer. Der er det kanskje mulig å lure til lambda i forbindelse med den første potta.

 

Men da er kanskje ikke en pris på 7-8 tusen hos svendsen så ille likevel.

 

Garasje, sveiseapparat og plenty rør, bend og potter hadde vært tingen tror jeg...

 

****, når jeg ser på tegningene til mitt eksosanlegg skal det jo være 2 pakninger mellom høyre manifold og frontrør. Har bare én jeg, kanskje det er derfor det aldri blir tett.

 

Edit: og jeg fant mer interessant, selv om det ikke er helt det jeg er på utkikk etter:

 

fds004_large.jpg

Mongoose stainless steel manifold back system with a 2 x 44.5mm bore on the 2.8 and 2 x 51mm on the 2.9 and a single 3" round rolled in tailpipe for the Ford Sierra XR4x4 and XR4i. Price: £423.59

 

Noen som vet hva som må gjøres for å bruke sierraeksos på scorpio? Bilene deler jo så og si gulv, bortsett fra at scorpio er litt lengre såvidt jeg vet

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...