Jump to content

Sjekkliste for MK4


Trond_V

Recommended Posts

Etter å ha snust rundt på forumet her en god stund, så har jeg i grunn ikke funnet så alt for mye info om Fiesta.

Denne fordelingen syns jeg endres. Så det resulterte i at jeg satte meg ned å lagde en lite liste over ting man bør være obs på når man kjøper Fiesta MK4. Noen av punktene nedenfor gjelder også andre modeller.

Listen har jeg laget på bakgrunn av mine erfaringer med Fiesta.

 

 

- Sjekk for rust i plateskøyt under baklyktene. Danner seg ofte lakkrust her.

Lett å oppdage, samt gjøre noe med. (gjelder også mk3)

- Ta opp tettningslister rundt dører ende ved dørken.

Her har det lett for å ruste, pga fukt som samler seg mellom stålet og listen.

- Se etter tegn, og spør selger om evt vannlekkasje inn i kupe. Desverre ett problem på enkelte biler. Nesten umulig å bli kvitt. Kommer oftest inn på høyre side nede ved fotbrønnen.

Ett tips er å renske nedi rommet der hvor viskermotor står.

Samt ta ut hele boksen til pollenfilteret, og legge på silikon før det blir satt på plass igjen.

- Sjekk bremseskiver for kast. (gjelder så og si alle Fiesta opp til rundt 96/97modell)

- Regreim skal enten byttes på 150.000km, eller hvert 10ende år. Alt etter hva som kommer først.

(Bytte koster rundt 4000,- hos Ford)

- Viss bilen er blitt rustbeskyttet. Sjekk for rust rundt hullene der de har tredd slangen inn i kanalen.

Ruster av en merkelig grunn alltid rundt der. (gjelder også mk3)

Fjører bak har en tendens til å knekke på denne modellen.

Vanskelig å se uten å ta ned hele dempersatsen. Men greit å være obs på.

- Sjekk for rust i hjulbuer bak. Her kan det lett danne seg skjult rust pga en slags filtmatte.

Montert for støydemping. Denne samler godt med fukt og skit.

Lurt å ta denne ut, rengjøre, og tectylere inni hjulhuset, før man setter matter på plass igjen.

- Sjekk om viskerarm på bakrute beveger seg. Motoren her kan bli defekt pga lite bruk!

- Zetecmotorene er svært gode. så sant de får regelmessige oljeskift, så trøbler de i svært liten grad.

- Eneste jeg vet om er en plugg nedi kammer der tennplugger står.

Der kan det i enkelte tilfeller begynne å lekke kjølevann rundt gjengene, og man får overslag.

Ta ut pluggen. Legg på ny loctite gjengetetting. Bytt plugger og problemet er løst.

- Sjekk for el-feil i den grad slikt går an å sjekke ved besiktigelse.

Har hatt litt problem med at baklysene kommer og går som de vil.

- Motstand til varmeapparat har en tendens til å bli ødelagt. Fungerer da kun på høyeste hastighet. Trangt å komme til å bytte.

 

 

Så håper jeg ikke at jeg med denen listen, har skremt folk fra å kjøpe Fiesta. Den er laget på bakgrunn av ting jeg selv har blitt obs på i årenes løp, ettersom "noen" Fiestaer har vært innom garasjen vår.

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Veldig fin liste dette her. Kjenner igjen mange punkter fra min 2001 bulkemobil. Kjøpte den av en røver her i tønsberg så jeg la opp til det selv. Morsomme biler med zetec s motoren, må bare plages litt opp i turtall før alle de 75 hestene river seg løs.

Jeg vil anbefale folk spes å sjekke for kast og skeivslitasje på bremser, da det er et utbredt problem. Sef feil på min, men jeg gidder ikke fikse det, får bare kjøre til jeg må bremse med foten ut av døra flintstonestyle-.

2008 Mondeo mk4 stv Titanium 2.0Tdci 96kw Tonic Blue - uten noe spennende egentlig

2001 Fiesta mk4 4dørs zetec s 1.25 75PSI

Daddy by night

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...