Jump to content

Emerald datasprut på 24V


heaamodt

Recommended Posts

For di som ikke gidder å finne opp kruttet en gang til legger jeg ut ett bilde som forklarer hvordan du kobler opp emerald spruten på 24V motoren. Sprutet kommer som tidligere nevn med en ferdig basemap til denne motoren.

 

H

 

Emeraldbyheaamodt.jpg

 

 

 

Legger ut litt bilder til di som måtte lure på hva dette egentlig er...

 

ScreenShot006.jpg

 

ScreenShot007.jpg

 

ScreenShot004.jpg

 

ScreenShot003.jpg

 

ScreenShot005.jpg

 

ScreenShot008.jpg

 

ScreenShot002.jpg

Edited by heaamodt
Link to comment
Share on other sites

Emeralden kan godt ha injektorene i to banks som på BOA, ihvertfall funker min helt ok slik.

Jeg gad ikke koble om injektorene, men endret konfigurasjonen i softwaren istedet.

Link to comment
Share on other sites

Emeralden kan godt ha injektorene i to banks som på BOA, ihvertfall funker min helt ok slik.

Jeg gad ikke koble om injektorene, men endret konfigurasjonen i softwaren istedet.

 

Ha injektorene i to banks.. hva nå det måtte bety. Blir fort flere spørsmål enn svar igjen av slike "ekspert utsagn". Men,men..

Har du kun koblet opp Emerald sprutet, uten turbo eller annet? og kan du komme med en beskrivelse av en eventuell gevinst i motor responsen med kun sprutet?

 

Fikk forresten dette koblings skjemaet fra heaamodt for en stund siden, sammen med en glimrende forklaring på litt andre ting som skal til, så oppkoblingen skulle være forholsvis grei skuring nå, ser det ut til.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ha injektorene i to banks.. hva nå det måtte bety. Blir fort flere spørsmål enn svar igjen av slike "ekspert utsagn".

Hvis du leser posten til trådstarter først så forstår du muligens hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

ok, I original ecu ligger det to drivere til dyser en til hver side (bank), (høyre/venstre) som da åpner og bensina ligger "på vent" til innsugsventilen åpner. På emeralden er dette splittet i tre slik att hver driver to dyser. For å få dette til må det da legges ny ledn. fra ny driver frem til dyser og det må klippes og loddes litt. Egentlig ganske enkelt, men innsuget må jo av.

 

Jeg har kjørt med spruten nå i sommer, men bytta til 310cc dyser i samme slengen. Har derfor vært en del kjøring i closed loop, dvs sprut og bb lambda jobber sammen for å treffe ett fastsatt blandingsforfold ved ett gitt turtall/gass pådrag. Se for deg ett regneark så er det i overkant 200 ruter som må programeres for att alt skal fungere bra.

Har ikke kostet på rullende vei og mapping, men klundra litt med det sjøl. Grunnen er turbo nå til vintern, men da må det nok benk-kjøres for å få det ordentilg oppe å gå.

 

H

Edited by heaamodt
Link to comment
Share on other sites

Har ikke kostet på rullende vei og mapping, men klundra litt med det sjøl. Grunnen er turbo nå til vintern, men da må det nok benk-kjøres for å få det ordentilg oppe å gå.

 

H

 

Dette var forklaring som det går ann å forstå. Begynner jo å få bra oversikt over det meste nå, på Emerald sprut på 24V. Egentlig bare en ting til jeg fortsatt er litt nyfiken på, siden du tydeligvis fortsatt kjører uten turbo. OK, du har jo som du sier ikke kostet på rullende landevei og mapping, men hvordan vil du beskrive forskjellen på motor-responsen så langt?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Har ikke kostet på rullende vei og mapping, men klundra litt med det sjøl. Grunnen er turbo nå til vintern, men da må det nok benk-kjøres for å få det ordentilg oppe å gå.

 

H

 

 

Dette var forklaring som det går ann å forstå. Begynner jo å få bra oversikt over det meste nå, på Emerald sprut på 24V. Egentlig bare en ting til jeg fortsatt er litt nyfiken på, siden du tydeligvis fortsatt kjører uten turbo. OK, du har jo som du sier ikke kostet på rullende landevei og mapping, men hvordan vil du beskrive forskjellen på motor-responsen så langt?

 

KE??

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
KE??

Første gangen jeg var ute å kjørte gikk bilen på det originale oppsettet fra emerald, eneste jeg gjorde var såkalt " injector map re-scaling calculator". Gikk fra 196cc til 310cc dyser som for øvrig er til salgs. (se "kjøp og salg"). Responsen var en helt annen, inget død-punkt ved 3400rpm og det var mer snert og snerr i motoren. (Di som ønsker å arrestere meg på dette punkt er velkommne, mitt forsvar er att det var første tur etter vinter`n, kompisen som alltid er med på street legal var enig + det slapp på andre og varva rett ut ved oppgiring med automaten (A4LD -1.47 utv. 2 gir) -svak sving, -med læll da gutt..)

Etterhvert som jeg begynnte med mapping startet problemene, kjørte som tidligere nevnt bilen i closed loop opp mot bb lambda for å råke riktig blandingsforhold. Skjønte lite av hva som skjedde, hadde no j*vlig med tenningsbank under NM i street legal i slutten av sessongen. Viste seg att jeg hadde driti på draget når jeg dro ledninger og brukte en av di originale som driver til to injektorer. BBL sammen med emerald justerte seg etter snitt, to sylindre gikk svart og fire gikk nærmest hvite, derfor tenningsbank og mindre og mindre effekt ettersom snittet gikk ned..

Så kom snøen....

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Dette blir vel på en måte å bumpe en "sticky", ikke helt bra det men..

Nå har bilen til grandis vært oppe å gått ei stund, tror han er bra fornøyd med den.

Skal snart igang med en 24V -emerald til en kompis, sitter i en sein 76 cupe.

Har lagt til en del bruker bilder i første post idag, ser litt av hva det går ut på samt hva

slagt basemap som følger med.

 

H.

Edited by heaamodt
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Joda, er nesten fornøyd iallefall. Men fortsatt noe som ikke stemmer helt, men det ordner seg nok.

Føles ganske gromt, og motoren har merkbart høyere moment fra lavt turtall og drar bedre.

Og med god veiledning og oversiktlig koblingsskjema fra heaamodt var det forholdsvis kurant å koble opp sprutet også. Kan anbefale dette til andre med 24V.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vet du om emerald har mulighet for bankesensor(er)?

Og kan man styre VIS'n på BOB med det?

 

Hei

 

Har ikke støtte for bankesensor, så der må du evt. gå for en ekstern fra MSN.

VIS kan styres i sprutet, kalles vtec svitch, kan programeres både på turtall og gasspådrag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei har lurt og tenkt en del på emerald sprut og lurte egentlig litt på om det var mulig å se litt på oppsettet til noen?

se litt på hva andre har tenkt og gjort

Hva mer en basis pakken trenger man?

 

Jeg skal ha det på en 2.9 24v.

Consulen skal ha ny motor, bare jeg får tak i en mt75 kasse.

 

hilsen Tormod

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I utgangspunktet trenger man bare basispakka. Men for å koble ECU til en laptop må man bestille med et USB adapter. Åsså er jo den tre-veis map bryteren en litt kul finesse.

 

Virrumen tar å redigerer denne. Er jo en klistret tråd dette, så da bør vel infoen være riktig..

 

Hovedrele kan kobles slik..

 

23052010154747.jpg

 

Bensinpumpe og starter kobles utenom og og til egne releer.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Hei alle!

Etter mange, mange år med latskap skal jeg endelig i gang med kobling av Emerald i min blå Granada. Ser det er en hel del bilder som har blitt borte i denne tråden som kunne gitt forklaring til en "grønn" mann. Er det noen mulighet for å få fatt på disse bildene som skulle vært i tråden?
Lurer spesielt på dette med dyser/drivere/banker.
Hvilket sylindere skal ha bensin når osv.

- 1983 Ford Granada 2.9 rs Cosworth (boa)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle!

 

Etter mange, mange år med latskap skal jeg endelig i gang med kobling av Emerald i min blå Granada. Ser det er en hel del bilder som har blitt borte i denne tråden som kunne gitt forklaring til en "grønn" mann. Er det noen mulighet for å få fatt på disse bildene som skulle vært i tråden?

Lurer spesielt på dette med dyser/drivere/banker.

Hvilket sylindere skal ha bensin når osv.

Emerald fremstår som ett interessant og godt alternativ. Grattis med valget. 

Når det gjelder "Lurer spesielt på dette med dyser/drivere/banker"

 

så er mitt tips at det driter du rett og slett i. :) De fleste som jeg har diskutert dysetider og sekvensiell innspröytning med, har ikke fremsatt gode eller troveride argumenter og det vrimler med feilaktive antagelser. Innspöytningstidspunktet for bensin i innsugskanalen er ikke veldig kritisk, men det må ikke väre direkte galt. 

(Noe det lett kan bli med sekvensiel innspröytning.) 

 

Da jeg personlig er en seriös "ANTI multi hva-som-helst" kar så har vi rundt her sett de beste resultatene med å fyre alle dysene samtidig, en gang  hver 360 grad, såkalt 2-stroke. .

Dette VIL gi også DEG ett glimrende resultat. Anbefales vurdert.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...