Jump to content

Trenger en medbringer til kamdrevet på 24v (BOA)


Guest Damien

Recommended Posts

Jeg synes det virker rart at man ikke lett skal kunne dra ut nærmere 260hk med datasprut, BOB-kammer, fjernet katalysatorer og k&n-filter. BOB-kammer i BOA gir ikke 207hk, men ganske mye mer. Og på Emerald sine hjemmesider ligger det hvertfall to grove maps som gir nærmere 240hk i en helt original BOA-motor med de originale kammene. Hvorfor skulle det da være så vanskelig å øke med 20hk til når man putter på større dyser og BOB-kammer med litt mer løft i tillegg til en profesjonell map? Jeg har troen på det i alle fall. :-) Jeg har en grei mulighet til å la bilen stå for å utføre diverse modifiseringer i tiden fremover da onkel P har planer om å låne førerkortet mitt for en lengre periode. Ikke prøv å kjør ifra sivil UP samme hvor mye de ypper. Bare et tips.. :-) Spikre paller, spikre paller... F*en!

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det virker rart at man ikke lett skal kunne dra ut nærmere 260hk med datasprut, BOB-kammer, fjernet katalysatorer og k&n-filter. BOB-kammer i BOA gir ikke 207hk, men ganske mye mer. Og på Emerald sine hjemmesider ligger det hvertfall to grove maps som gir nærmere 240hk i en helt original BOA-motor med de originale kammene. Hvorfor skulle det da være så vanskelig å øke med 20hk til når man putter på større dyser og BOB-kammer med litt mer løft i tillegg til en profesjonell map? Jeg har troen på det i alle fall. :-) Jeg har en grei mulighet til å la bilen stå for å utføre diverse modifiseringer i tiden fremover da onkel P har planer om å låne førerkortet mitt for en lengre periode. Ikke prøv å kjør ifra sivil UP samme hvor mye de ypper. Bare et tips.. :-) Spikre paller, spikre paller... F*en!

Husk å lage de små pallene som går i lommene da, kjekt å ha på dashbordet når man finner en bil man ikke liker i bakspeilet :D

 

Gjorde faktisk nesten det samme i sunnmøre her for en stund siden, mondeo bak, blinket som faa* men ingen blålys, og hadde vel 110 i 50`n, men valgte å stoppe til slutt. Flaksen var at måling var ikke gjort, men 4 hjulssladd ut fra bensinstasjon var visst ikke poppis der oppe :D Han unnskyldte at blålysene ikke virket... godt å ha flaks noen ganger ;)

 

Når det gjelder BOB / BOA og hva som er rett og riktig, så er det utrolig mye synsing ute å går, og det er faktisk slik at om alt er byttet, så betyr ikke det at man får igjen HK for hver enkelt del, men bonus i bunndrag, og javnt pådrag, samt en del mer HK.

Jeg tipper at med dagens oppsett, så er 240 - 245 HK ikke så langt fra sannheten, og med datasprut kan man kansje hente 7 - 10% mer om man har gjort bra grunnarbeid. REN motor med datasprut gir med andre ord MER for pengene i første øyekast, men man vil se forskjell i bunndrag og moment.

Jeg er ingen proffessor eller nerd på noen av områdene, men liker å tusle med bil, og det er egentlig utgangspunktet mitt. Når det gjelder datasprut, så er jeg god på data, men vil teste først, og se om hva som mangler, eller om man faktisk er fornøyd i første omgang. Bilen er jo fortsatt orginal, og mer HK = mer oppdateringer, så en ting om gangen..

 

ps... fikk du parkere lenge?

 

Haakon

 

Jeg brukte et 2x2,25" magnex anlegg, og det funka veldig bra for meg. Selv om det sikkert kunne vært 2" også..

 

Det er forøvrig til salgs! :D

 

hvis du liker og har peiling på å plundre litt med det selv, så er megaquirt kjempeflott. Liker du litt mer bolt on, (elektronikken kan være ganske skummel for mange) er emerald et flott sprut, som også er velprøvd på 24v. Du får til og med med et map som er "tilpasset" 24v.

 

Er ikke ukjent med data, og redd for å prøve litt, men velger først å få satt ting sammen nå, så ser man om hva som har blitt bra eller ikke først :)

 

Pris på xosn dah? Tror fort det er dyrere i frakt enn å lage frontstykkene, men kjekt å vite :)

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

BOB / BOA medbringerskiver er herved målt, og identisk like, så Count har helt rett!

 

Det er rart at alt skal skje når man minst venter det, og mitt havari og sammenheng kan desverre nå konstanteres at har INGEN sammenheng med skivene.

 

På godt Norsk, så har min motor langt ifra gått de 100 000km som tidligere eier bedyret, og påstår, da fullt motorras nå er et faktum.

 

Skivene er lagt over hverandre, og er så identisk like som de overhodet kan bli, så for de som undrer, det er ingen fare.

 

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...