Jump to content

Atv 50cc Turbo


sierraTIC

Recommended Posts

En såkalt karbontettning på akselen på kompressorsiden. Når motoren danner undertrykk så har også kompressorhuset undertrykk med forgasseren på sugesiden. Dette undertrykket suger oljen fra lagerhuset igjennom en standard tettning. Ikke sikkert det leveres en slik  tettning til den turboen du planlegger å bruke. Usikkert om det undertrykket denne 200 ccm motoren lager er så kraftig at det er noe å bry seg om? Er jo bare å prøve. Vanninnsprut med 50/50 vann/sprit bør brukes i stedet for IC. Dobbel toppakning er et gammelt triks for senking av komp.

Link to comment
Share on other sites

Er litt moro med med skrytehestene på trimsett og mopeder.
Hvis man gjør det (litt for) enkelt, og overfører hk til toppfart.

Tenke seg tilbake til Tempo Corvette tidene, og comet-sett.
En Tempo Corvette med 4 girs sachs-motor og 4 gir gjr jo 60-70 km/t
Med komplett comet-sett(forgasser, stempel, innsug sylinder, topp og eksos) så har man 4,7 eller 4,8 hk(om jeg husker rett), 47 cm3.

Disse gjør rundt 90-100 km/t med passe dreving og en feit sjåfør på 100 kg.

Det sier meg en del om skrytehestene i trimsett til japsemopeder, som stortsett har mere kubikk, flere gir, og skal ha fra 6-12 hk, hvor mye gjør en mt med 9,5 hk malossi?

Forøvrig, skal man overlade en 2t hadde jeg glemt turbo, monter en kompressor, mulig man driter oppi forkomprimeringa da, og bare kjører trykket rett i sylinderen....
 

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

"Tenke seg tilbake til Tempo Corvette tidene, og comet-sett.
En Tempo Corvette med 4 girs sachs-motor og 4 gir gjr jo 60-70 km/t
Med komplett comet-sett(forgasser, stempel, innsug sylinder, topp og eksos) så har man 4,7 eller 4,8 hk(om jeg husker rett), 47 cm3.
Disse gjør rundt 90-100 km/t med passe dreving og en feit sjåfør på 100 kg."

 

Her var det i alle fall mye skryte km/t !!

 

En original Corvette med 4 gir kom aldri opp i 60-70!

Comet med 100kg pilot i 100km/t ?? Ja jøss.

Edited by Slåstad RS
  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

noen som har link til oljepumpe som er brukandes på 200cc 4takter turbo?

orker ikke stresse med orginale oljepumpen, legger opp eget system med catch tank.

 

blir denne tanken for liten?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Cylinder-Billet-Aluminum-Engine-Black-Oil-Catch-Tank-Can-Reservoir-Hose-/191110155949?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c7f0d8ead

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2053587.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X12v+turbo+oil+pump&_nkw=12v+turbo+oil+pump&_sacat=0&_from=R40

Hakke peiling om noe av dette kan brukes. Mistenker at disse er beregnet for å pumpe returoljen tilbake til motor, men ikke sikkert du trenger så veldig høyt trykk på innoljen. Er jo normalt restriktor på inngående så om du åpner den så er det kanskje rom for lavere oljetrykk inn da du jo får merenn nok oljemengde.

Link to comment
Share on other sites

når man er inne på små kjøretøy med turbo, så har jeg nett kjøpt meg en kina atv, 200cc 4takter.

 

denne står nå i deler, og kunne tenkt meg å klasket på en ihi ehb31 turbo, men har litt spm..

 

olje inn: hvordan får man olje til turboen?

bensin: sette forgasser på suge side, lage trykkboks over forgasseren på trykksiden, eller sette trykkrøret rett inn på forgasseren?

 

burde vel høvlet stempelet for å senke komp?

Datasprut :D

Har faktisk kommet over kit med gasspjeld med dyse som skal passe på innsugsflensen til de fleste mindre ATV og sykkelmotorer, sammen med enkelt datasprut og liten bensinpumpe.

Når jeg enda hadde planer om å montere turbo på agregatet mitt så kjøpte jeg den minste utgaven av denne typen pumpe:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Electric-Turbo-Oil-Scavenge-Pump-12v-DC-Scavenger-Twin-Turbo-Return-Line-/151065464535?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item232c340ed7&vxp=mtr

Gjorde litt resarch før jeg kjøpte og fant ut at den største utgaven faktisk har vært prøvd som bypasspumpe i bilmotorer, og faktisk brukt alene som oljepumpe ved havarie/feil i bilens orginale pumpe.

Men selv den minste pumpen leverer mye mer olje enn du klarer presse gjennom turboen. I tillegg til restriktor før turboen tenkte jeg i mine planer å bruke en trykkregulator, der den overflødige mengden gjerne kunne kjøres i retur gjennom en liten oljekjøler.

 

Er litt moro med med skrytehestene på trimsett og mopeder.

Hvis man gjør det (litt for) enkelt, og overfører hk til toppfart.

 

Tenke seg tilbake til Tempo Corvette tidene, og comet-sett.

En Tempo Corvette med 4 girs sachs-motor og 4 gir gjr jo 60-70 km/t

Med komplett comet-sett(forgasser, stempel, innsug sylinder, topp og eksos) så har man 4,7 eller 4,8 hk(om jeg husker rett), 47 cm3.

 

For å kvervulere litt. Har liggende orginal brosjyre fra Tempo en eller annen plass, med litt teknisk data om bla Corvette, Comet, Panter, og Trigger/Sprint( husker ikke i farta hvilken av de som var motorsykkelutgaven av Panter), samt Saxonett var også nevnt i brosjyren.

Mener ganske så bestemt en orginal Comet var oppgitt til 4,3hk, og Trigger/Sprint til 5,2hk.

Men ganske så enkelt å få ut mer enn orginalt på Cometen. Han som hadde Cylmo i Bodø før har en gammel Covette med saxfront. Han fortalte om at han flowtestet orginale luftfilterboksene, som har mye restriksjon, mot ett skumfilter montert rett på gasser.

Husker ikke forskjellen han sa, men resultatet med skumfilter, justerbar hoveddyse og kompøkning gir toppfart på helsefarlig over 80.

Ekstra helsefarlig pga. gaffeltypen framme er mye mer vinglete enn teleskopgaffelen som kom fra nyere 300type og fram til siste utgaven av 380 ble laget.

Etter å ha skumlest litt i denne tråden får jeg veldig lyst å sette i stand igjen den gamle Panter 470en min :D

Med 5trins motor og blanding av Susuzi og Yamaha forstilling og deler av Honda eksosanlegg så skader det vel neppe med enda mer uorginale deler i form av 13hk kitt :whistling:

 

Edit: Swinggaffel selvsagt, og ikke saxfront.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...