Jump to content

Ford Cortina


Guest ecmar

Recommended Posts

Guest ecmar

Har en kommet over en Cortina til en billig penge. Husker ikke hvilket årstall den er ifra, men den er en sen -60modell. Planen er (hvis jeg kjøper den) senke og få den stivere. Er det store problemer å gjøre slikt på disse bilene? Også har jeg litt lyst til å bygge noe større motor i den. Hva anbefales når det skal bygges kraftigere motor?

Link to comment
Share on other sites

Har en kommet over en Cortina til en billig penge. Husker ikke hvilket årstall den er ifra, men den er en sen -60modell. Planen er (hvis jeg kjøper den) senke og få den stivere. Er det store problemer å gjøre slikt på disse bilene? Også har jeg litt lyst til å bygge noe større motor i den. Hva anbefales når det skal bygges kraftigere motor?

Hei. Er nok en Mk2 du har fått tak i de da, samme som meg ^_^ . Ang senking så er det jo bladfjærer bak. Der finnes det senkeklosser i forskjellige tykkelser å bruke. Foran finnes det nok ikke senkefjærer(som jeg vet da), ej heller kraftigere dempere/fjærer å få kjøpt. Mulig det er noe spesial å få tak i, fks i England eller hos RSeuroford

Ang.motor så har du nok en 1,3 eller 1,3. Å bygge om motor til GT er ikke så mye jobb og kan gi ca 85-95 kh avhengig om det er 1,3 eller 1,6 motor du har. Gt spek er: høytløftende kam, annet innsug med Weber 2port gasser. Alt orginalt Ford. Videre så kan jo motoren fintunes ytterlige og opp mot 115 hk kan du nok få med orginalt motorutseende. Andre alternativer er jo OHC 1,6 eller 2,0 liter, Zetech 1,8 eller 2,0 liter etc etc. orginalmotoren heter forøverig "Kent".

Litt info:

Cortinaklubben Norge

Burton (spesialist på Kentmotorer)

Norsk firma som skaffer "alt"

Cortina Mk1 til Mk3 er forsatt populære biler i Norge og det finnes forsatt mye deler å få tak i.

Atle Ramberg er en som har samlet deler over mange år og har/skaffer det meste: Link til han ligger på side 1 i annonsesiden på Cortinaklubben.

Selv har jeg en 2 eiers -69 1300 med 127"km på telleren.

Hvis du kan sveise selv så er det ikke så ille å sveise rust på disse da de er "enkelt" bygd opp ;)

Sjekk spesielt tverrstivere oppunder gulvet foran,innerskjerner bak,overgang innerskjemer/skjermer foran i motorrommet. Kanaler ogskjermbuer er enkelt å få tak i. Skjermer og dørplater er ikke så lett og koster litt hvis du skal ha repå/nytt.

Mk 2 blir tøff med senkeklosser bak(2") kappa fjærer foran,13" felger med brede dekk og med egenvekt på 870 til 910 kg så skal det ikke så mye hk til for at det skal bli morro å kjøre denne.

Så er det lite rust og den er komplett: løp og kjøp :D

Mvh

Jørn

Link to comment
Share on other sites

90 prosent av stälet i disse er ä fä tak i. Har akkurat sjekket fordi jeg har kjöpt en som det mangler litt pä. Problemet er at visse deler er dyre. Firmaet heter ex-pressed steel og ligger i England. De har ogsä masse til Capri og Escort 1/2. Teknisk er det noenlunde greit men England er stedet.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
90 prosent av stälet i disse er ä fä tak i. Har akkurat sjekket fordi jeg har kjöpt en som det mangler litt pä. Problemet er at visse deler er dyre. Firmaet heter ex-pressed steel og ligger i England. De har ogsä masse til Capri og Escort 1/2. Teknisk er det noenlunde greit men England er stedet.

vet du hvordan passformen er på ex-pressed steel delene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
vet du hvordan passformen er på ex-pressed steel delene?

 

Det vet jeg desverre ikke men forhør deg med Cortinaklubben. Der er det mange som kan hjelpe deg. Vet bare at prisen på ett par fremskjermer til mk2 kommer på ca 7000 kroner. (fra ex-pressed steel)

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...