Jump to content

Kjøp av datasprut/tenning


17m rs V6

Recommended Posts

Vurdere å innvestere i et datasprut som skal monteres på en Toyota 4.0 v8 motor (1UZ-FE).

Så trenger råd om hvilket datasprut som jeg bør kjøpe.

 

 

Det er ting som dette som spiller stor rolle ved valget : Pris, Brukervennlighet, Support.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk først hvem i området ditt som er flinke å mappe og som har et godt rykte. Så snakker du med dem hva de liker og jobbe med. Så lenge det ikke er snakk om enorm effekt, er de fleste datasprut bra nokk. Det som betyr noe er hvor flinke de som mapper er!

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Vist du velge DIY veien er Megasquirt et godt alternativ. Da blir også prisen hyggelig ;) Lærer du deg å bruke MS får du også kompetanse som egner seg fint for bruk med andre sprut også. Når det gjelder tuningsoftware bygger alle sprut jeg har sett innom på lignende funksjoner, med forskjellig utførelse bare. Når det gjelder manualer, både tuningmanual og montering av forskjellige motoroppsett, så har jeg enda ikke lest en så dekkende manual som all info som finns på nett om MS. I de flese manualer til står det at man skal spørre en spesialist vist det er noe man ikke forstår eller er sikker på. Når det gjelder MS går manualen enten i detalj inn på temaet, eller man kan få hjelp på ett av forumene. Dette er da mine erfaringer, sikkert mange som har erfart noe helt annet :) Men jeg har faktisk brukt megamanual når jeg har holdt på med Haltec, pga manualen til Haltech ikke har dekt det aktuelle temaet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er vell færre i Nord Norge som driver på med dette, sammenlignet med resten av landet. 500 - 600 hk er målet med kompressor mating på motorn.

Toppeffekt er det som spiller suverent minst rolle for man tar enkelt ut 500- 600 hk på en slik motor med å setter på forgasser og fordeler. Mapping er i utgangspunktet en engangshendelse, så det bør heller ikke vektlegges så alt for mye.

Det er ønsket om store mengder dill og avanserte finesser som ofte avgjør hva man ender opp med. På en slik motor som dette bør man også tenke på drivstoff-forbruket og velge sprut deretter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Med tanke på maks effekt er det først når man nærmer seg maksgrensen for hva en motor tåler at man har bruk fordyrende finesser som trimming av tenning og bensin imellom sylindrene. Og 5-600 hk på en slik motor regnes vel ikke som mye nå til dags, slik som RS 100 sier :) Med tanke på bensinøkonomi er det en fordel å kunne kjøre closed loop lambda, gjerne med bbl. Og sekvensielt sprut er heller ingen ulempe når det gjelder å spare noen dråper bensin.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet betyr det at man kan bruke bredbandslambdakontroller til å justere bensinmengden kontinuerlig. Closed loop brukes også om tomgangsregulering der motorstyringen hele tiden prøver å justere tomgangsturtall. Brukes om ladetrykkskontrollere som kontinuerlig justerer ladetrykk. Open loop betyr da at man ikke bruker innhentet info(fra f.eks bbl) til å justere f.eks bensinmengden. På min Sierra med datasprut brukes f.eks closed loop bbl til å justere bensin under landeveiskjøring, når man kjører i en jevn hastighet uten plutselige forandringer på gasspedalen. Bensinen styres da ut ifra en AFR map som jeg kan regulere hvordan jeg vil. Dette vil veie opp for forskjeller i f.eks drivstoffkvalitet og atmosfæriske forandringer, slik at AFR fortsatt vil være lik. Håper forklaringen min er forståelig :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vurdere å innvestere i et datasprut som skal monteres på en Toyota 4.0 v8 motor (1UZ-FE).

Så trenger råd om hvilket datasprut som jeg bør kjøpe.

 

 

Det er ting som dette som spiller stor rolle ved valget : Pris, Brukervennlighet, Support.

I det siste er det to stk. rundtom her som har montert dataspurt etter samme prioriteringer som det du nevner. Valget falt på Haltech E6X. Med fasit i hånd kan man si at sprutet var enkelt å koble og dette gjorde de selv uten tidligere erfaring med datasprut. Software er lettfattelig. Bilene kom raskt på veien, begge fungerer godt og stabilt uten driftstans, og det er enkelt å mappe. Jeg ser for meg at flere rundtom her kommer til å gjøre samme valget.

 

Men jeg har faktisk brukt megamanual når jeg har holdt på med Haltec, pga manualen til Haltech ikke har dekt det aktuelle temaet.

Hva var problemet da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I det siste er det to stk. rundtom her som har montert dataspurt etter samme prioriteringer som det du nevner. Valget falt på Haltech E6X. Med fasit i hånd kan man si at sprutet var enkelt å koble og dette gjorde de selv uten tidligere erfaring med datasprut. Software er lettfattelig. Bilene kom raskt på veien, begge fungerer godt og stabilt uten driftstans, og det er enkelt å mappe. Jeg ser for meg at flere rundtom her kommer til å gjøre samme valget.

 

 

Hva var problemet da?

 

Haltech er enkelt å mappe ja :) Halwin er en lettfattet tuningsoftware. Mange som får gode resultater med billigversjon som E6X. Men har desverre også hørt noen historier om dårlig driftsikkerhet på E6X, noe som da også kan skyldes dårlig kompetanse til den som har montert det. feil med elektronikken har det vært. Tenker da f.eks på denne , men har hørt om flere lignende tilfeller igjennom bekjente.

E11v2 liker jeg bedre. Men det blir jo i en helt annen prisklasse da.

 

Husker ikke lenger konkret hva det var jeg lette etter i manualen i de tilfellene det var snakk om. Men jeg husker svaret som sto der. Der sto det nemlig at man skal kontakte proffe vist det er noe man lurer på, ett svar jeg ikke liker etter jeg ble vant med DIY prinsippet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Haltech er enkelt å mappe ja :) Halwin er en lettfattet tuningsoftware. Mange som får gode resultater med billigversjon som E6X. Men har desverre også hørt noen historier om dårlig driftsikkerhet på E6X, noe som da også kan skyldes dårlig kompetanse til den som har montert det. feil med elektronikken har det vært. Tenker da f.eks på denne , men har hørt om flere lignende tilfeller igjennom bekjente.

E11v2 liker jeg bedre. Men det blir jo i en helt annen prisklasse da.

 

Husker ikke lenger konkret hva det var jeg lette etter i manualen i de tilfellene det var snakk om. Men jeg husker svaret som sto der. Der sto det nemlig at man skal kontakte proffe vist det er noe man lurer på, ett svar jeg ikke liker etter jeg ble vant med DIY prinsippet.

Historier er som oftest bare det, historier.

Du skjønner sikkert at jeg ikke vil kommentere linken din inngående, men Haltech advarer svært klart mot å koble sprutet direkte til coilen. Dette gjelder for de fleste datasprut.

 

På generelt grunnlag bør det være en selvfølge at kravene til kompetanse øker dramatisk hvis man monterer ekstrautstyr som er totalt unødvending, samtidig som man monterer datasprut for første gang. Det er hovedsaklig ekstrautstyret som er problemet, ikke sprutet. Dette fordi montøren veldig ofte sendes ned på "anta stadiet" og står og prøver seg frem med tilhørende resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Anngående linken min over, så stemmer det du sier utmerket. Kjenner han som presterte å kople direkte til coil og ødela en sm transistor inni haltechen. Han var nok langt nede på "anta stadiet" da. Men vist jeg husker rett var det ikke pga dette at de i overnenvnte link ikke fortsatt satset på haltech. Men kan jo hende at de senere problemene også var ett følge av feilkoplet coil. Kan godt hende at andre som har dårlig erfaring med samme sprutet har vært så "uheldig" å ødelegge det selv :)

Personlig bruker jeg god tid på sette meg inn i hvordan ting fungerer å skal koples opp, FØR jeg kopler det opp.

 

Vil forøvrig nevne igjen at haltech med halwin er enkelt å mappe. Det meste av instillinger er enkelt å fatte.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Vi-PEC? Støtter original trigger til din motor og meget enkel å mappe. Du kan og kjøre closed loop med bredbandlambda.

Du får og selvfølgelig bra support på kjøpet:)

VEt du det objektive versjonen av sannheten om hvorfor Ray Hall kuttet ut Autronic og gikk over til Vi-Pec?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...