Jump to content

Lurer på hvilken kam dette er


Gess

Recommended Posts

Jeg tok ut kamakslingen på en maskin jeg har hatt stående. Kammene så ikke så slitt ut, litt mer brukt på opplagringen og selve lagrene i blokken, men ellers ser den grei ut. I bakkant er det risset inn ENEM A6. Det står litt annet stemplet inn på selve skaftet, men det var vanskelig å lese. Er det noen som vet mer om denne kammen, kan den stamme fra disse her? http://www.enem.se/

Skulle gjerne hatt litt specs på løft durasjon etc etc.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Kam Ford V6 2.3-2.8: A6

Sportkam steg 1. Främre ramlager 41.9 mm (-84). 276/109/10.6/2.0

 

276 grader durasjon

10.6mm løft.

109 grader center linje.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ser man det, jeg fant iallefall ikke noe på ENEM sin side.

Kammen har stått i en turbokonvertert 2.8i som gikk heden, før jeg fikk tak i den. Det var visst smelting på ett stempel.

Det stod lavkomstempler med grop, husker ikke helt merket, men det var visstnok noe smidde greier fra statene.

Den kammen, hvordan funker den med turbo? jeg må ærlig si at dette med overlapp, kamtiming osv er ikke det jeg kan mest om. Langt derifra.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Hei. kommer ann på om du skal bruke gasser eller injection. og type.

 

dette er en gasserkam. men den kan alltids brukes. men den vil nok ikke gi optimal effekt .

 

alt avhenger av det du velger å ha av spec ellers i motoren. og sprutet.

 

Ser av kent cam boka, har den en fast road cam t21.som er til injection. den er og ok til turbo.

 

den har 114 grader center linje. noe som påvirker overlap- og det er mindre på injection. mekanisk/efi.

 

en evt det som blir brukt på forgasser typer.

 

Men jeg har prøvet en mild fast road kam på k-jet injectionen som er std på granada 2.8i før i min xr4i. og den funket som bare det.

 

var 103 grader centerlinje. og 270/280 durasjon. mest på eksos-. ca 275 grader total durasjon og 10.4 og 10.5mm løft.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ser man det, jeg fant iallefall ikke noe på ENEM sin side.

1. Kammen har stått i en turbokonvertert 2.8i som gikk heden, før jeg fikk tak i den.

2. Det var visst smelting på ett stempel.

3. Det stod lavkomstempler med grop, husker ikke helt merket, men det var visstnok noe smidde greier fra statene.

4. Den kammen, hvordan funker den med turbo?

5. jeg må ærlig si at dette med overlapp, kamtiming osv er ikke det jeg kan mest om. Langt derifra.

1. Det gjorde den nok.

2. Det er ikke rart. De aller færreste har så råe turbo-oppsett at en såpass vill kam kan anbefales.

3. Jepp, og likevel smeltet det. Det er til ettertanke.

4. Avhenger av oppsett. Trenger en SVÆR turbo for å komme til sin rett.

5. LESS IS MORE. (Unntatt LCA) Hold overlapp UNDER ca. 40 grader!!!! RST trimkammer er 118 og 119 LCA, så man gjør lurt i å lære av det. ;)

Husk at EFFEKTEN i alle "spark ignition engines" er "DETONATION LIMITED"! Problemet er størst på motorer med 2v støpejerns-topplokk og derfor er høye LCA klart å foretrekke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Henter opp en gammel tråd her.

Hvilket oppsett vil en slik kam som dette fungere på? NA eller turbo?

Er det en fast road cam, eller hva? Vil den kunne gi problemer med EU kontroll med tanke på avgasser og tomgang?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt grei lett oppgradertingskam til en helt original motor eller en som har fått fjernet restriksjonene mellom atmosfæreluft og gasspjeld og helst fått ett godt eksosanlegg samt grenrör.  

 

Skal den brukes på en turbomotor så må turbovalget m.v. være godt gjennomtenkt. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...