Jump to content

Rallycross Escort klasse 2


Marius T

Recommended Posts

200+++ må du hvertfall regne med.

Kravet til kvaliteten og seriøsiteten på RCbil er ganske mye høyere enn på en gatebil.

Husk også at det kommer noen ikke ubeskjedene driftskostnader ved siden av selve byggekosten.

 

Må gi deg et tips ang breddinga.

I rallycross går det i "funksjon før form". Breddinga er bare et resultat av behov for større plass.

Begynn å "design" bilen fra innsiden og ut, motsatt blir litt feil til det formålet mener jeg.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg du kan for lite om Marius T, jeg ville heller finni en ferdig bil.

Som RS2K sier, du starter i feil ende, bredding er det aller siste som går på i ett sånn prosjekt som det her.

 

Men om du bare er ute etter bredding så er det bare å leite etter noen som har formene til dette settet, og i tillegg ett sett med fire veldig store hjulspacere (og ett lite lager med hjullager)

Ett tips der er å få kontakt med mannen på bildet, ellers kjørte vel schanche noe tilsvarende, kanskje han veit noe.

http://www.ianhardy.net/gallery/main.php?g2_itemId=58822 ett bilde til av mannen på bildet som heter Derek Jobb.

Du trenger også store hjul så du fyller ut hjulhusene og mulig også coilovers /senking for å få riktig høyde på den.

 

Typisk pris for ett sånn sett med bredding i glassfiber er 15-20 000kr.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ville ikke anbefalt denne bilen her. Skal du absolutt ha en Escort? Ligger en Ford Focus på motorsportavisen.no som kan være interessant, selv om det står lite om hvilken motor den er bygget på. Skal du ha en konkurransedyktig Ford i SN klasse 2 så ville jeg kjøpt en bil med "volvo" drivverk. Sellholm girkasse og volvo 1031 bakaksling, dette er det som er mest brukt, og dermed det som er best / lettest å få tak i deler til. SN klasse 2 er en ganske tøff klasse, og med mindre man har ganske heftig redskap så er det en hard klasse å konkurere i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ville ikke anbefalt denne bilen her. Skal du absolutt ha en Escort? Ligger en Ford Focus på motorsportavisen.no som kan være interessant, selv om det står lite om hvilken motor den er bygget på. Skal du ha en konkurransedyktig Ford i SN klasse 2 så ville jeg kjøpt en bil med "volvo" drivverk. Sellholm girkasse og volvo 1031 bakaksling, dette er det som er mest brukt, og dermed det som er best / lettest å få tak i deler til. SN klasse 2 er en ganske tøff klasse, og med mindre man har ganske heftig redskap så er det en hard klasse å konkurere i.

undskyld meg men! trur du volvo er no bedre på drivverk? Det drivverket som sitter der er jo solid som bare det!

det lureste er å kjøpe/bygge en 2,0l bil i dag! da kan du kjøre i 3 klasser uten om å kjøre så veldig mye med bilen din! det blir da rcn kl 1 og supernasjonal kl 2 og den nye em klassa som også er ei intill 2,0l klasse!

2003 Ford mondeo 1982 sierra 1,6L-2,0 nå 1976 Ford Escort mk2 ombygd RS2000, 1977 escort mk2 rallycrossræser

Link to comment
Share on other sites

Guest krokis

skal du ha en bil som henger med så må du nok ut med mellom 120- 2-300 ja i super ja. alt koster jo. kan jo ta bilen min som er en org cossi som er bygget om. da er d motor cossi uten turbo mellom 240-280hk i motor betyr over 100k i motor, øhlins 3veis justerbare. rundt om ca 40000kr. gir 30-40 lapper, osv så d koster og være med. å jeg vet at den escorten som d lå link lengre opp her den er bra . han kan ford så den er bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Hagadokken

Hei!

 

Kanskje litt sent for svar i denne tråden, men jeg svarer allikevel!

 

Vi bygget en Ford Escort mk6 ( akkurat som den på bildet ditt, bare rød ) i fjor vinter. Den var klar til Norgesmesterskap runden som gikk på Vinjarmoen i sommer. Skal man bygge en slik bil fra bunn, blir det dyrt. Denne bilen kom på 400 000+++ , og da gjorde vi ALT arbeid selv, unntatt burbygging. Men det er også en bil som fungerer bra, med lite tull. Vi kjører øhlins / Sellholm understell, Og Trond Stensbøl zetec motor.

 

Da det gjelder de utbyggerne, så vet jeg bare om 1 sett i Norge, ( Godt mulig det er flere) og det settet har vi:-) et komplett sett med denne glassfiber, altså frontfanger,bakfanger, frontskjermer og bakskjermer kommer på ca 6-7000. Men er mye tilpassning i og med at vi skjærer ut hele bakskjermen på rallycrossbilen. Men til gjengjeld ser det veldig "bøst" ut:-)

 

Også kan jeg vel si med en gang, at du får ikke 280hk ut av en cosworth sugemotor.. Ikke realistiske hester. 240 er oppnåelig.:-)Og de fleste i rallycross bruker Volvo drivverk. ( girkasse, mellomaksel, bakaksel. ) Dog Sellholm sin utgave.. Det er dette som er holdbart, og utprøvd.

Legger til et bilde av bilen;

14112010167.jpg

 

 

 

Mvh. Pål Marius Hagadokken

Edited by Hagadokken
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...