Jump to content

Vurderer mondeo som "nybil".


Marken

Recommended Posts

Hei! Finner det for dårlig at jeg er uten bil og trenger en fin familie/bruks bil.

bilen skal kunne trekke vogn på 1550kg på krok.

Er ute etter en mondeo som har gått rundt 110`000km og makspris er vell 135`000,-

Skal være stasjonsvogn, manuell og relativt lite rust.

 

Men så kommer poenget med tråden; Er dette slitesterke biler som er verdt å ha? Har hørt at disse bilene er veldig goe både komfort og kvalitet!

 

Kom gjerne med innspill hva DU mener :twisted:

 

Her er en jeg har sett litt på Ford Mondeo 2,0 diesel 2002

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Min 115 hk 2001 drar lett henger på 1800 kg... å det er max lovlig vekt.

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Gode biler dette, men de ruster desverre en del. Sjekk spesielt innvendig i dørene.

 

Er en veldig fin Mondeo til salgs her på forumet ;)

 

Se her: Mondeo

 

Ja, det ser jeg når jeg ser litt etter på bilder. Hvorfor dette? Er det bare noen årsmodeller?

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Hei! Finner det for dårlig at jeg er uten bil og trenger en fin familie/bruks bil.

bilen skal kunne trekke vogn på 1550kg på krok.

Er ute etter en mondeo som har gått rundt 110`000km og makspris er vell 135`000,-

Skal være stasjonsvogn, manuell og relativt lite rust.

 

Men så kommer poenget med tråden; Er dette slitesterke biler som er verdt å ha? Har hørt at disse bilene er veldig goe både komfort og kvalitet!

 

Kom gjerne med innspill hva DU mener :twisted:

 

Her er en jeg har sett litt på Ford Mondeo 2,0 diesel 2002

Har hatt samme bil som du ser på, og sier bare en ting: STYR UNNA!!!

Sjekk denne linken og les hva jeg har skrevet:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/41885-erfaringer-med-mondeo-mk3-diesel

Etter min mening er denne bilen oppskrytt i både kvalitet og motoreffekt.

 

Anbefaler derimot samme stasjonsvogn i bensin (2.0L - 145HK).

Du følger fint dieselbilene med denne og de er sterke (snakker av erfaring).

I tillegg unngår du dyre reperasjoner (er dyrere å reparere diesel- enn bensinbiler) og du har en stille og behagelig bil (du slipper all traktorlyden, for denne bilen lager mye støy).

 

Uansett, lykke til i jakten på ny bil :-)

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Søstera mi hadde en 2008 Mondeo TDCI Stv(husker ikke helt motorstørrelsen men tror det var rundt 130-140hk), hun kjøpte ny hos Ford i Larvik- solgte den rett etter jul ettersom hun var lei av hele bilen- den var 13 ganger inne hos Ford pga startvansker + div problemer(vinduer som gikk ned av seg selv midt på natta)ifjor høst....har hørt om endel tilsvarende plunder med denne modellen, men fin bil som var god å kjøre.....Mk3 har vel også vært plaga endel med injektorproblemer om jeg ikke husker feil+ rust som noen har nevnt tidligere....

 

Selv er jeg inne på min 3dje Passat Stv og Transporter....For den prisen du skisserer kan ett ok alternativ være Passat 1.9tdi 130 hk, 2001-2005, hadde en slik som forrige bil, en bil som var god å kjøre med lavt forbruk og gikk veldig bra til å kun være 130hk og 6tr girkasse.....

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

Søstera mi hadde en 2008 Mondeo TDCI Stv(husker ikke helt motorstørrelsen men tror det var rundt 130-140hk), hun kjøpte ny hos Ford i Larvik- solgte den rett etter jul ettersom hun var lei av hele bilen- den var 13 ganger inne hos Ford pga startvansker + div problemer(vinduer som gikk ned av seg selv midt på natta)ifjor høst....har hørt om endel tilsvarende plunder med denne modellen, men fin bil som var god å kjøre.....Mk3 har vel også vært plaga endel med injektorproblemer om jeg ikke husker feil+ rust som noen har nevnt tidligere....

 

Selv er jeg inne på min 3dje Passat Stv og Transporter....For den prisen du skisserer kan ett ok alternativ være Passat 1.9tdi 130 hk, 2001-2005, hadde en slik som forrige bil, en bil som var god å kjøre med lavt forbruk og gikk veldig bra til å kun være 130hk og 6tr girkasse.....

 

Helt rett! Innspøytningsdysene mine var i ferd med å gå for 3. gang (MK3). Da var det like greit å bytte bil. Hadde heldigvis Norgesgaranti, ellers hadde jeg vært ruinert. Å bytte dyser koster kr 20.000,- og arbeid kommer i tillegg. Sammen med en haug andre feil kan en forestille seg hvilken kostnader en fikk på denne bilen :wacko:

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Låner litt fra den andre tråden jeg Fordman, for det trengs litt realitysjekk der.

 

1) Vibrasjonslyd fra motor på tomgang = måtte bytte strammer og reimhjul på veiven. Da forsvant lyden, MEN NÅ ER DEN DESSVERRE TILBAKE IGJEN. Har dialog med Ford vedrørende dette problemet. Greit nok, lyd kan forekomme, har en mistanke om at svingingsdemper ikke ble skiftet første gang. Uansett så skjer det ikke noe galt annet en lyden

2) Bremsecaliper på førerside bak byttet grunnet heng. Det skjer på alle biler med skivebremser bak her i landet. Kombinasjon lite bremsing og mye salt

3) Byttet bremseskiver og klosser bak grunnet mye heng. Kjørt for lenge med problemet altså

4) Klakkelyd under kjøring som økte rytmisk med turtallet = Alle innsprøytningsdysene måtte byttes. Da forsvant lyden, MEN NÅ ER DEN DESSVERRE TILBAKE IGJEN. Har dialog med Ford vedrørende dette problemet. Kan forekomme, men skjer det fort igjen, så er det ikke gjort skikkelig arbeide med tanke på renslighet

5) Dieseltilførselrøret til dieselvarmeren måtte legges annerledes ettersom denne lå mot matepumpen og skapte problemer Det har jeg aldri hverken sett eller hørt. Hva slags problemer?

6) Slangen inn på vacuumtilførselen til turboen måtte repareres ettersom det var sprekk i denne. Sjeldent, borte på nyere utgaver med el styring

7) Mye og ubehagelig jaging på tomgang = Ford finner ikke ut av dette, men har forsøkt å rense EGR ventilen uten hell Med AC påslått?

8) Støtdemperne bak måtte byttes grunnet oljelekkasje i ene demperen. Disse er selvjusterende og derfor dyre. Måtte ta dette av egen lomme. Søtdempere er en slitedel, og man kan montere vanlige dempere

9) Posisjonsføleren til kamakslingen tok plutselig kvelden. Symptomene begynte med at bilen uten forvarsel kubbet under fart. Tilslutt fikk jeg ikke start på den og trengte veihjelp. Kamakselføleren ble byttet. Ok etter dette. Har vært noen tilfeller ja

10) opphengs /bærearmer bak: Foringer er helt slitt på ytre nedre venstre og indre nedre venstre samt indre nedre høyre. Har bestilt time til Ford for å bytte disse. Slitt som at det er slakk i dem, eller fordi de ser litt frynsete ut? For at de har slakk har jeg aldri sett

11) En eller annen form for oljelekkasje i motor. Høyredel av motorblokk samt slangen som slipper opp for turbotrykket er våt av olje. Har bestilt tile hos Ford å fikse dette Vondt og si utfra den forklaringen, men veldig uvanlig

12) Aircondition lukter død og fordervelse. Dette problemet hadde jeg også med min forrige Mondeo og har hørt at andre Ford eiere har hatt tilsvarende problemer med sine aiconditioner. For meg virker det som om Ford er utrolig svak på aircondition. Aircondition (gass) lukter søtt, det du kjenner er lukten av muggent kondensvann, noe som ikke er særegent for hverken Ford eller Mondeo. Alle biler med ac får dette problemet før eller siden, det er derfor dekkverksteder og bensinstasjoner tilbyr AC service. En sprayboks med desinfeksjonsmiddel er alt som skal til

 

 

Uansett så er det veldig sjelden at en bil får alt dette, og jeg syntes du skal være forsiktig med å gå så høyt ut med et så dårlig statistisk grunnlag. Uheldig kan man være av og til

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg mk3 i februar og har byttet bremser bak og stabstag foran + foringer i bærebrua foran!

nå trenger jeg nye dekk fordi jeg ikke har vært på firehjulskontroll!

 

tar det med ett smil :)

bilen er tross alt brukt og ikke kliss ny fra fabrikk!

er alltid noen som er uheldig med bilen sin uansett hva slags merke det er men noen er kanskje mere uheldig enn andre

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Låner litt fra den andre tråden jeg Fordman, for det trengs litt realitysjekk der.

 

1) Vibrasjonslyd fra motor på tomgang = måtte bytte strammer og reimhjul på veiven. Da forsvant lyden, MEN NÅ ER DEN DESSVERRE TILBAKE IGJEN. Har dialog med Ford vedrørende dette problemet. Greit nok, lyd kan forekomme, har en mistanke om at svingingsdemper ikke ble skiftet første gang. Uansett så skjer det ikke noe galt annet en lyden

2) Bremsecaliper på førerside bak byttet grunnet heng. Det skjer på alle biler med skivebremser bak her i landet. Kombinasjon lite bremsing og mye salt

3) Byttet bremseskiver og klosser bak grunnet mye heng. Kjørt for lenge med problemet altså

4) Klakkelyd under kjøring som økte rytmisk med turtallet = Alle innsprøytningsdysene måtte byttes. Da forsvant lyden, MEN NÅ ER DEN DESSVERRE TILBAKE IGJEN. Har dialog med Ford vedrørende dette problemet. Kan forekomme, men skjer det fort igjen, så er det ikke gjort skikkelig arbeide med tanke på renslighet

5) Dieseltilførselrøret til dieselvarmeren måtte legges annerledes ettersom denne lå mot matepumpen og skapte problemer Det har jeg aldri hverken sett eller hørt. Hva slags problemer?

6) Slangen inn på vacuumtilførselen til turboen måtte repareres ettersom det var sprekk i denne. Sjeldent, borte på nyere utgaver med el styring

7) Mye og ubehagelig jaging på tomgang = Ford finner ikke ut av dette, men har forsøkt å rense EGR ventilen uten hell Med AC påslått?

8) Støtdemperne bak måtte byttes grunnet oljelekkasje i ene demperen. Disse er selvjusterende og derfor dyre. Måtte ta dette av egen lomme. Søtdempere er en slitedel, og man kan montere vanlige dempere

9) Posisjonsføleren til kamakslingen tok plutselig kvelden. Symptomene begynte med at bilen uten forvarsel kubbet under fart. Tilslutt fikk jeg ikke start på den og trengte veihjelp. Kamakselføleren ble byttet. Ok etter dette. Har vært noen tilfeller ja

10) opphengs /bærearmer bak: Foringer er helt slitt på ytre nedre venstre og indre nedre venstre samt indre nedre høyre. Har bestilt time til Ford for å bytte disse. Slitt som at det er slakk i dem, eller fordi de ser litt frynsete ut? For at de har slakk har jeg aldri sett

11) En eller annen form for oljelekkasje i motor. Høyredel av motorblokk samt slangen som slipper opp for turbotrykket er våt av olje. Har bestilt tile hos Ford å fikse dette Vondt og si utfra den forklaringen, men veldig uvanlig

12) Aircondition lukter død og fordervelse. Dette problemet hadde jeg også med min forrige Mondeo og har hørt at andre Ford eiere har hatt tilsvarende problemer med sine aiconditioner. For meg virker det som om Ford er utrolig svak på aircondition. Aircondition (gass) lukter søtt, det du kjenner er lukten av muggent kondensvann, noe som ikke er særegent for hverken Ford eller Mondeo. Alle biler med ac får dette problemet før eller siden, det er derfor dekkverksteder og bensinstasjoner tilbyr AC service. En sprayboks med desinfeksjonsmiddel er alt som skal til

 

 

Uansett så er det veldig sjelden at en bil får alt dette, og jeg syntes du skal være forsiktig med å gå så høyt ut med et så dårlig statistisk grunnlag. Uheldig kan man være av og til

For å si det sånn, så ser det ut til at du prøver å tone det meste ned

Har hørt både fra andre Ford eiere, og til og med Ford verksted at det er endel snodigheter med dieselbiler pga mye teknikk. På Ford sa de faktisk at det var lettere å jobbe med bensinbiler ettersom det var mindre teknikk på dem. Mer teknikk = mer problemer

Focusst: Selv om du ikke har hørt om problemet eller at de er sjelden betyr ikke at det ikke er et problem. Er mange Ford verksteder i Norge med forskjellige erfaringer. Fikk faktisk nylig høre fra Ford (hvor jeg leverer bilen) at de hadde hatt motorhaveri på den modellen jeg hadde grunnet defekte dyser. Så dysene utgjør en fare dersomde ikke funker som de skal.

Har ingenting med dårlig jobb fra verkstedet, heller dårlig bil! Det var faktisk dialog med Ford Norge vedrørende mine dyser, og de mente at dysene mine gikk fordi det var for mye biodiesel i dieselblandingen på bensinstasjoner. Men slikt er vanskelig å følge opp for Ford. De må da gå til sak mot bensinstasjonskjedene. De hadde flere tilfeller av dette dyseproblemet. Dette viser at Ford konstruerer dieseldeler som ikke holder. Mange andre bilmerker takler dette greit.

Kanskje du skal ta en dialog med Ford Norge, så vil du nok se at det eksisterer flere problemer enn det du har sett / hørt om / erfart.

Så jeg står for det jeg har sagt. ALDRI MER DIESEL PÅ MEG!

Vedrørende AC har jeg hatt 5 renser (3 på den ene og to på den andre) på to biler uten hell. Lukten komtilbake meget fort (få måneder) Da er det ikke bare en sprayboks som skal til. Det er en typisk lett løsning som ikke funker.

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Prøver bare å si at selv om du har hatt mye problemer med din, så er det litt tynt grunnlag for å sable ned. Har selv en 06 TDCI som har gått 349k, og dysene er de originale. Kamakselføleren også. Går jevnt på tomgang. Bremsene henger ikke. Ac lukter ikke. Ingen gummislanger har blitt musespist. Men hva så? Det beviser ikke en dritt det. Blir som å danne regjering på grunnlag kun av stemmene fra Finnmark. Jeg kjøpte og en ny Mondeo 145 hk bensin i 2002, bytta motor ikke bare en, men to ganger... Hva så, det er mekanikk, av og til går det i stykker.

Men jeg har skrudd på flere av disse bilene i uka siden høsten 2000, så jeg har en viss oversikt. Og det er ikke noe mindre problemer med andre merker hvis du innbiller deg det.

 

Ang klakking/forbrenningsstøy, så er min veldig var på hvor jeg fyller diesel. Trenger ikke være forskjellig selskap, bare forskjellig stasjon.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Norges garanti er en utvidet garanti som Ford forhandlere kan selge noen biler med. hvis de er innenfor en viss alder og km stand. Gis stort sett samme rettigheter som nybilgaranti

Stemmer det, Norges garanti er 2 år eller 40.000 km - Det som passeres først, gjelder for bil som er under 6 år. Alt i følge kontrakten på min bil :)

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Kjøp Mondeo ivertfall før vw passat eller Audi. Har hatt alle disse bilene,og disse vag produktene er som å sammenligne med fjass. Problemer,problemer å atter problemer. Å da snakker jeg om nyere vag biler. Men uansett.. biler er d noe med,samme vilket merke det er,eller vor nye dem er rullet. Men ut fra tester og egen erfaring,så er ivertfall ford,mye mere bil for pengene en vw og audi. Andre merker skal jeg ikke uttale meg om:))

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...