Jump to content

Tenningsbank i DOHC motor


Per Olav

Recommended Posts

per olav@ aha.. viste ikke at man fikk dårlig bensin engang jeg.. er foresten 92 oktan på jet :P fikk fylt halv tankav det på engang bilen å det eneste som fikset det problemet var å fylle resten av tanken med 98 oktan -_-

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vil det si at jeg skal jorde kontaktpungt nr 2 i tabellen til Kenneth for å kjøre med 95oktan?

Dvs ikke kjøre på JET sin 91 oktan what so ever?

 

Jeg leser i vertfall at det står 91oktan RON i tabellen kennet la ut lenger opp her. Og ikke MON(om det var det det heter), som de bruker i bla USA. Så i teorien skal du kunne bruke 91 oktan ja. Personlig ville jeg ikke lagt ut på langtur med campingvogn første gang jeg prøver 91 oktan og forsenking av tenning.

Selv om jeg ikke har noen håndfaste beviser på det bortsett fra litt erfaring med dohc turbo, så har jeg god tro på at problemer med toppakninger og sprekker i toppen kan unngåes med senere tenning kombinert med drivstoff ikke dårligere enn 95 oktan. Selvsagt med ett godt kjølesystem og ei god kjølevæske.

 

Med turbo, MS og rimelig feit blanding har vi ikke sett antydning til problem med topp eller toppakning. Da kjørt med ca 1,4-1,5 bar ladetrykk , med en turbo som genererer alt for mye baktrykk. Det som har havarert foreløpig er nedmelting av ett opelstempel, som forøvrig er mye spinklere enn dohc stemplene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Haynes manualen er ufullstendig anngående dohc motoren. Esc2 hører hjemme på ohc gasser, og har ingenting med dohc å gjøre.

Dohc 8v er en slags hybrid mellom TFI og EDIS tenning. Man bruker TFI som sluttrinn, men har edis triggerhjul. Derfor har man ikke samme limp home modusen som man har med TFI og edis tenninga. Diagnosekontakten er samme type, men har vel ikke samme farge.

 

Ja, det kan virke som Haynes manualen er litt ufullstendig når det gjelder DOHC motoren. Stusset også litt på dette med ESC II modulen, at den hører hjemme på seinere OHC gasser.

Men muligens kan det være forskjeller ute å går på DOHC versjoner levert i Sverige (manualen er svensk) i forhold til her(?)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

du MÅ fjerne et skilt nr til per olav. er skilt bak på bilen din også vet du:)

 

vil bilen gå noe dårligere med disse jordet? jeg antar at de gjør det men man vet jo aldri.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvordan jeg fjerner skiltnr jeg... Har sikkert ikke no program til å gjøre det heller.

Dessuten så finner folk med uærlige hensikter og litt kreativ tankegang bilen uansett.

Da satser vi på at garasjeporten og alarmen i garasjen samt de bråkete jaktbikjene som står inntil garasjen er nok til å holde folk unna. I tillegg er soveromsvinduet mitt 6-7 meter unna, og bilen utstyrt med alarm også.

 

Ingen planer om å kjøre 91oktan altså. Bare lurte. Men kjekt å kunne jorde disse kontaktene med trykkbrytere når man har turbo og org motorstyring med tilleggsprut. Da må det kunne gå ann å krane på litt ladetrykk med 98okt i tanken.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

det er med andre ord flaks at skilt nr. ikke syns på det første bilde? last ned et program som heter picasa. det er sånn bilderedigeringsprogram. der er det sikkert mulighet for å gjøre noe med sånt. men du har helt rett. hvis noen vil ha bilen finner de den uansett.

 

det er noe som sier meg at du begynte å tenke doch turbo 4x4 nå:) hehe

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

det er med andre ord flaks at skilt nr. ikke syns på det første bilde? last ned et program som heter picasa. det er sånn bilderedigeringsprogram. der er det sikkert mulighet for å gjøre noe med sånt. men du har helt rett. hvis noen vil ha bilen finner de den uansett.

 

det er noe som sier meg at du begynte å tenke doch turbo 4x4 nå:) hehe

Bildene er tatt med nokia N82. Den har en meget god blits! Derfor synes nok ikke skiltet.

Dohc 4x4 Turbo er ikke en fersk tanke nei. Er lenge siden jeg begynte å samle deler til det. Nå mangler jeg egentlig bare en grei T3 turbo fra cosworth, og et greit eksosanlegg. Skulle hatt tak i et 3"moongoose fra cosw 4x4.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

per olav: du har vel paint på pc`n?

Mulig... Vet ikke helt hva jeg har. Formaterte den for ikke så lenge siden, og da ble bare det nødvendigste lagt inn igjen. Inkl en kopi av windows. Har ikke office. Men har fått photoshop av søster som jeg har på en cd her.

Tenkte å lære meg det da jeg nettop har investert i canon speilrefleks.

 

Mye offtopic her nå..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...