Jump to content

MK1 V6 med automatkasse


saj

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt i en 96 Mk1 2,5l med automat. Alt virker perfekt. Men idag under langtur begynte den å velge gir selv "opp og ned".

Jeg holdt en jevn fart på 90-100km/t. Pluteslig gikk turtallet opp i 3-4000 uten at den økte farten og den "slo". Etter en kort stund ble alt normalt. Etter litt kjøring begynte den igjen. Altså ikke noe som varte. Det var et skikkelig regnvær, men det har kanskje ikke noe med saken. Noen som har opplevd lignende og har noen forslag til hva det kommer av.

Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

En nabo av meg opplevde noe lignende (ikke på en ford da).

Hadde nettop kjøpt den.

Fant ut at det hadde vært påfylt feil girolje. Ikke skiftet, men etterfylt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket hva som ble fylt på. Type Delphi Mecon III. Det skal vel være IID type som er det samme som ESP-M2C166-H???

 

Fant denne spek på nettet som passer til :ESP-M2C166-H

Specification GM Dexron IID, GM 6173 M

Allison C3 / C4

Ford ESP-M2c 138-CJ, ESP-M2c 166-H, SQM-2C 9010A, SQM-2C 6010B, Ford Mercon

Chrysler MS-6704A

MAN 339 Type Z1

ZF TE-ML 02F, 03D, 04D, 14A, 17C

Caterpillar TO-2

MB 236.5 / 236.6

 

Da bør jeg vel skifte girolje for å unngå at problemet med et girkassa girer selv?

Vil feil olje allerede ha skadet girkassa?

Edited by saj
Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg leser her så har du vel ikke feil olje?

Oljen har neppe noe med at den "girer ut". Sjekk girvelgeren om den er løs/feil innstilt.Ellers så er CD4E-kassen litt lunefull og levetiden kan være kort.

"clutchene" til 2/4 giret er utsatt for slitasje og man merker det først ved at kassen begynner å "slå" når den girer eller man slipper gassen. Første genrasjon kasser(frem til-98) får som oftes en indre lekkasje som sliter ut 2/4gir clutchene og man mister da disse girene. Jeg har byttet kasser som ikke har gått mer enn 98000 km <_<

Men for all del, bytt gjerne til en anne olje og la oss håpe at det er kilden til ditt problem.

Har du sjekket oljenivået på kassen når motor/gir er skikkelig varm?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og råd.

PS. Oljen som ble fylt på var type Mercon III. Den jeg listet opp er den type jeg skal ha.:D

Problemet er ikke konstant.

Girkassen er myk når den girer opp og ned. Men det er etter 30min kjøring på motorveien(hastighet 80-100 km/t) at den sporadisk og plutselig begynner å gire og slå.

Det kan vare i 10-15 sek. Deretter er det ok.

Ved lav hastighet (lavere enn 60 km/t) - bykjøring og korte turer har jeg ikke opplevd dette.

Årsaken til at jeg spør om oljetypen er at det ble skiftet olje og det er etter dette at det begynte. Det kan jo være en tilfeldig sammentreff.

(Det ble også skiftet nytt håndbrekk/vaier)

 

Jeg skal sjekke olje-nivået og girvelger og oppdaterer om hva jeg finner.

Link to comment
Share on other sites

OK.

Den som ble brukt var (fikk spek i ettermiddag):

Delphi

GM Dexron IIIG

ZF-TE-ML-02F-03D09, 11B 14A 17C

MB 2361.1, 236.5, 236.6, 236.7

FORD Mercon, Mmn 339 Type F

Allion 4C CAT TO-2, U01TH55, 6335

Hagglunds - Denison HEO

 

Er denne OK?

 

Jeg har sjekket oljenivået og det er for mye olje. Jeg fulgte oppskriften fra Haynes på hvordan sjekke oljenivå.

 

PS. Jeg kan skifte gir fra D til N uten å bruke låseknapp. Er det riktig?

Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring med Automat på en gammel Granada, men for mye olje er aldri bra. Vil tror det blir for mye olje i converteren din å det kan vel forårsake ubalanse pga nivået (uten at jeg er noen ekspert som sagt). Tror også at for mye olje kan forårsake pakningslekasjer etc.

 

Du får ikke lånt deg en sånn olje suger da, ville jo vært yppelig å få tappet litt ut via påfyllingsrøret til nivået er riktig. Du skal kunne flytte spaken fra D til N uten å bruke låseknappen ja.

Link to comment
Share on other sites

Pumpe anskaffet og 1/2 liter tappet. Nå er oljenivå nedenfor max-merket. Pumpa tok også med seg litt klumpete grums. Olja er mørk rød-brun, men klar. Jeg silte avtappet olje, men ingen småpartikler i filteret. Nå gjenstår en langtur på motorveien for å sjekke om problemet er borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å si det sånn,den kassa di holder på ryke.Som sakt over her,så er det 2 og 4 gire som oftest ryker på disse. Det du opplever når du kjører er ikke at den girer seg ned og opp,men at den slurer på 4 gire å hugger i gir igjen. Dette er bare begynnelsen,kommer til å slippe helt til slutt..Jeg hadde samme problem med min automat,å presterte å kjøre såpass lenge med problemet at hele boksen gikk til helvette til slutt.Gikk kun i revers..Ford med automat= spring for livet:D Men ellers gode biler til tider:))

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt problemet igjen. Riktignok har jeg ikke vært på langtur (2-3 timer). Jeg får ta det som varsel på at noe kommer til å skje i det nærmeste og at det er best å finne en erstatningskasse.

 

Tenkte jeg kan oppdatere tråden i tilfelle noen har problem som ligner. Ford justerte gir-føleren uten at det har betydd noe. Det som har gitt gode resultater er å skifte oljen på girkassa. Ikke en men 2 ganger.

Det går ca 3,5 liter pr bytte. Etter dette er girvekslinga ok. Har planer om å skifte 3 gang også. Vanskelig å få ut olja i konverteren.

Edited by saj
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...