Jump to content

bygge om fra el-forgasser til DGAV


TurboTaf

Recommended Posts

Min kjære sierra er ikke helt i form.

Jeg tenkte derfor å kaste den elektriske forgasseren så langt jeg greier, og bygge om til en 32/36 DGAV forgasser.

Hva trenger jeg for å få i mål dette?

 

Forgasser er opplagt.

Hva med innsuget, passer det?

Link to comment
Share on other sites

Gasser selvsagt. Innsug, da det du har er annerledes. Husk å få med festebraketten til gassvaiern. Gassvaiern må byttes. Luftfilterboksen er også annerledes, og det samme med luftfiltret, så begge deler må du ha fra bil med DGAV gasser. Da DGAV gasser ikke har elektrisk oppvarma innsug slik som den elektriske gassern har, så er det nok enklest å benytte vannchoken. Du trenger da også vannslangen fra innsug til choke, og fra choke til varmapparatregister. Forøvrig passer det elektriske chokehuset rimelig perfekt over vist du heller velger å bruke det. Du bør også ha styringa til den vakumstyrte akspumpa som bruker sitte under innsuget. Denne har 2 vakumtilkoplinger, der den ene skal rett på vakum akspumpa, og den andre på den vakumtilkoplinga på gasserkroppen som vender mot innerskjermen. Kopler du den vakumstyrte akspumpa rett på vakum vil motoren få for mye bensin under aks når den er varm, og kopler du den ikke på vil den gå for magert under aks på kald motor, og fjuske. Bruker du esc2 tenninga trenger du ikke vakusmtyringa som sitter på slangen som går til chokehuset, og har til oppgave å gi tidligere tenning på kald motor. Men bruker du esc2 tenninga må tempgivern til denne koples til. Jeg anbefaler at du setter denne under innsuget, og flytter vakumstyringa av akspumpa til festebraketten som sitter i vannslangen til chokehuset.

Det enkeste er å hente alt fra en donorbil, slik at du ser hvordan det er koplet. Men her har du i vertfall ei liste over alt, i tilfelle du må handle inn komponenter en for en.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

tenk at det var så mye jeg hadde glemt. trur aldri jeg har vært veldig nøye med kobling av vakuum greiene heller. selvom jeg trur jeg har truffet blink for det har fungert knall hver gang:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort ombygginga et par ganger :) Første bilen jeg hadde var en 84 mod med DGAV orginalt. Den konverterte jeg til esc2 tenning med god suksess. Trodde først at vakum akspumpa ikke var så veldig nødvendig, helt til det vle litt kaldt i været, og motoren hold på å stoppe når jeg ga litt gass under kjøring med kald motor.

På en bil til en kompis som plagdes med den orginale elektriske gassern var jeg med på å konvertere til DGAV gasser. Der valge vi å modifisere orginal gassvaier, og stagoverføringa til gassern. Pga staget roterer motsatt vei funket det heller dårlig. Pga noen dårlige gummimembraner i den gassern ble det byttet til bake til en elektrisk gasser som fungerte litt bedre, for kort tid etterpå å bli konvertert til IS.

En Sierra med DGAV gasser i god stand føles like sterk/sterkere som en IS fra bunn av, og mangler stort sett bare litt ekstra drag på topp. Med litt porting av innsuget forbedres draget på topp betraktelig :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

ja den går mye bedre med dgav. har gjort dette på noen 1600 taunuses som har variabel venturi gasser org. å til og med 1600 motoren blir vesentlig piggere med skikkelig gasser:) har kun gjort det på et par sierraer selv å den siste var rimelig mislykket da styringsboksen til esc2 funka når den selv ville og var rimelig vrang. husker at jeg måtte kjøre tre mil med den som den bare funka på full gass over 4000rpm. det var veldig kult med kjerring å unge i bilen. bråka litt kan du si:) den bilen ble raskt byttet ut med en opel. noe jeg i ettertid angrer mye på for han som overtok den kjørte den i hjel etter tre uker.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Takk for fyldig informasjon!

Alt jeg trenger hadde jeg liggende til jeg rydda garasjen i fjor.

DFTH forgasseren min er helt kokko, plutselig drar den på full gass av seg selv o.l.

 

Hva med å dette ombyggingssettet? Ikke DGAV forgasser riktig nok.

http://cgi.ebay.co.uk/WEBER-32-34-DMTL-CARB-KIT-FORD-2-0-OHC-30-34-DFTH-/150395787389?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item230449987d

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd, men eneste jeg fant som var om akkurat det jeg skal gjøre:)

Henter en gasser etterpå, komplett med innsug og alt, automatchoke på den..

 

Hvor skal det kobles på vacuum, vann og bensin? Noen som har bilder av det? :D

Edited by SierraPwr

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...