Jump to content

Trimtips Ford V6 TURBO.


RS 1000

Recommended Posts

Værsågod.

 

Det der er 2,9 topper ja. Sjekk den heller uvanlige tennpluggplasseringen og tennpluggvinkelen. Dette er samme type topper som TurboTechnics brukte på The Minker car.  

Vet du noe mer om dette? Står 89 på støpenummer på dem. 

Har bilde av TT topper  og originale her: 

 

 

post-3629-0-03451100-1489441749_thumb.jpg

post-3629-0-30679800-1489441759_thumb.jpg

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Bare at det finnes minst to forskjellige typer topplokk tl 2,9 motorene. Den ene typen er til HC motoren og den andre er til MC motoren. Ta følgende med en klype salt da det hentes fra hukommelsen, men HC motoren er visst High compression, har høyest kompresjonsforhold, 2,4 kamaksligen, ingen katalysator og gir høyest effekt.  

 

MC motoren har kam med overdrevet durasjon for å redusere kompresjonstrykket for å unngå tenningsbank på 95 blyfri, og når denne står i Scoripo så har den det værste eksosanlegget jeg har sett.

 

Ang. bildene her så kan det med fordel påpekes to ting.

 

1. Med utgangspunkt midt mellom ventilene, se mellom kl. ca. 9 og 11 på TT toppene. Her er det åpnet opp maksimalt for minimal restriksjon av turbokomprimert og ergo tett og tung innkommende friskluft. Sammenligne med bildet til høyre. :(

 

2. Se også mellom kl 4 og kl. 8. Her er det maskinert inn ett spor som har redusert squishfalten BETYDELIG! for turbobruk.. ;)

 

Så vidt jeg vet har de nyere toppene ett maskinert kvaderat under tårnene til vippearmakslingen. Dette er de mest solide. Eldre topper har noe i retning av en oval her og disse sprekker visstnok lettere enn de nyere.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er ventillöftet i TDC som bestemmer tomgangen. 

 

Se på disse milde og fine kammene som også leveres som kamkit m/ löftere: 

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=CC&Category_Code=FORD466Cams2500

 

Denne kan sies å väre den neste på listen med ca. 1,07 mm ventillöft i TDC: 

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=V628BP270

 

etterfulgt av denne med 1,34 i TDC: http://kentcams.com/product-details/389/Camshaft/Camshaft/V6T21-Sports-injection/ 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En som har bygd litt seriøst her også : 

 

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=138023&page=5

Takk for tipset. En imponerende flink kar. Veldig kjekt å se. :) Tenk å ha slike muligheter. :) Det som imidlertid aldri slutter å forundre er at man likevel er i stand til å gjöre elendige valg som höykomp.stempler og å beholde det originale plenummet. Hvorfor i alle dager???

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. En imponerende flink kar. Veldig kjekt å se. :) Tenk å ha slike muligheter. :) Det som imidlertid aldri slutter å forundre er at man likevel er i stand til å gjöre elendige valg som höykomp.stempler og å beholde det originale plenummet. Hvorfor i alle dager???

Var det jeg tenkte også. Kunne blitt legendarisk og så snubler han på målstreken.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mye interresant lesing i tråden her, selv om man ikke forstår halvparten!😃

Holder på med planleggingen av motor til granadaen, 2.9 24v boa twin turbo. Så har noen spørsmål til det.

Det skal nevnes at motor ikke er i hus enda da det viste seg å være vanskelig å få tak i for tida 

Stempler og råder 

Accralite stempler til 2.8 turbo 

https://www.burtonpower.com/accralite-forged-piston-ford-v6-cologne-taunus-2-8-turbo-tv101-94.html

Williams råder som er 2mm kortere enn standard lengde.

https://wms-racing.com/product/ford-cologne-turbo-connecting-rod-2-82-9cosworth-24v-v6/

Hvordan vil rådene og stemplene jobbe sammen? Og hvordan må stemplene maskineres for å fungere i 2.9 24v? 

Samt hvilken kompresjon er anbefalt? 

Oljepumpe, er dette en god pumpe?  Og finnes det en leverandør på denne siden av Atlanteren? 

https://www.summitracing.com/parts/mel-m328/make/ford

Hvilke råde og veivlager er anbefalt? 😃

 

I utgangspunktet blir motoren kjørt med original kam og ventiler 😃

Har dere noen anbefalinger til valg av radiator, intercooler og oljekjøler til granada mk2? 😃

 

Motoren vil bli styrt av datasprut, ikke bestemt enda hvilket merke 😃

 

I tillegg lurer jeg på Hvor mye motorrommet må modifiseres ved twin turbo? Spylervæsketank feks. Alt blir lakkert før motor kommer 🤔

Link to comment
Share on other sites

Bra valg av råder, stempler og oljepumpe. :) 

Du må bare regne på det.

2,0 mm kortere råde er greit. 

Forskjellen i "1/2 stroke-höyde" mellom 2,9 og 2,8 veiven er (72-68,5)/2 = 1,75 mm så komboen gjör at stemplene snur ca. 0,25 mm för toppen av blokken. 

Jeg har en 2,9L turbomotor med 2,8 veiv for redusert kompresjonsforhold og en 2,9L sugemotor med 2,8 Stempler med nedslipte squish flater for höyt kompresjonsforhold så det kan trickes og mixes. :) 

Det er ett par - tre firma i England som har styrt på med BOA/BOB motorene. Det mest suksessfulle prosjektet er nok det til sjefen for Turbotechnics. Kompresjonsforholdene som velges er ALLTID langt nede på 7 tallet, altså 7,2:1 og deromkring.  Det er gode grunner til at dette gjöres. 

Ang. lagre er Clevite77 ett riktig trygt og godt valg. 

Originale BOA/BOB toppene flöder så det holder og kammene er bedre enn Sierra/Escort Cosworth kammene slik jeg ser det og kan trygt brukes. 

 


 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Espen har kjørt sin dønn originale BOA motor som har gått 260" km i 7 år med twinturbo og 350 hjulhk. Går som ei klokke enda selv med kontinuerlig pisking på banekjøring.

Edited by Slåstad RS
  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RS 1000 said:

Bra valg av råder, stempler og oljepumpe. :) 

Du må bare regne på det.

2,0 mm kortere råde er greit. 

Forskjellen i "1/2 stroke-höyde" mellom 2,9 og 2,8 veiven er (72-68,5)/2 = 1,75 mm så komboen gjör at stemplene snur ca. 0,25 mm för toppen av blokken. 

Jeg har en 2,9L turbomotor med 2,8 veiv for redusert kompresjonsforhold og en 2,9L sugemotor med 2,8 Stempler med nedslipte squish flater for höyt kompresjonsforhold så det kan trickes og mixes. :) 

Det er ett par - tre firma i England som har styrt på med BOA/BOB motorene. Det mest suksessfulle prosjektet er nok det til sjefen for Turbotechnics. Kompresjonsforholdene som velges er ALLTID langt nede på 7 tallet, altså 7,2:1 og deromkring.  Det er gode grunner til at dette gjöres. 

Ang. lagre er Clevite77 ett riktig trygt og godt valg. 

Originale BOA/BOB toppene flöder så det holder og kammene er bedre enn Sierra/Escort Cosworth kammene slik jeg ser det og kan trygt brukes. 

 


 

Takk ! 😃 okei, det høres greit ut da skal jeg ta å regne litt på kompresjonen , men det anbefalte er da altså rundt 7,2:1? 😃

2 hours ago, Slåstad RS said:

Espen har kjørt sin dønn originale BOA motor som har gått 260" km i 7 år med twinturbo og 350 hjulhk. Går som ei klokke enda selv med kontinuerlig pisking på banekjøring.

Det hørtes bra ut! Vet du hvilke turboer og hvor mye trykk? 😃

Leser litt at vegvesenet ikke godkjenner under 0.5 bar overladning.. 

Har ikke sendt søknaden enda så får se hva de sier, har ikke skrivet trykk, bare hk begrensning 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Slåstad RS said:

Espen har kjørt sin dønn originale BOA motor som har gått 260" km i 7 år med twinturbo og 350 hjulhk. Går som ei klokke enda selv med kontinuerlig pisking på banekjøring.

Det tror jeg på. :)

Disse motorene er vel oppgitt til 205 og 220 hk i ferdig nedkvelt Ford original utgave. Med bedre luftftilter og eksos så gir de vel ca. 250 - 260 hk? 

350/255= Ca. 0,4 Bar ladetykk skal väre tilstrekkelig. Originale ca. 283 Nm x 1,4 = ca. 400 Nm. 

Jeg mener at turbotrimming alltid handler om minst 1,0 BAR trykk som i vi regner med dobler utgangspunktet og gir oss ca. 450 hk og 600 Nm. :) 
 

Quote

As Dave said "TT was just in the middle of completing a TT set-up for the 24V Cossie in 1997 when that side of the company ceased trading"


So the 24v Minker never became a reality, but the development car did and as far as we know its still running, and running well!!
The car belongs to the owner of TT Geoff, its his track car & is called either the K2 or Minker depending who you speak to.

The known specs are:


Bottom end:
Modded oil ways, dual crank feed, piston sprays, girdle, AE pistons with ceramic tops/slippey skirts, 7.25:1 comp.
Max 7000rpm with 7500rpm over rev capability. STD crank & rods.

Top is:
Modded heads/ports with enlarged exhaust ways & 34mm ex. vavles.
Custom inlet, 12 injector's, inlet trumpets, 6 hitachi ign. coils.

Turbo's:
Garret T28VNT's turbines with T3 compressors reworked by TT with custom casting.
(Use variable inlet technology)

About 500BHP per tonne, car weighs about 1000kg.

1 bar is about 530bhp, 1.6 bar is just over 600bhp/500lbs (680 Nm) & it's sister engine did 750bhp on an engine dyno but ran into reliability problems.

http://www.xrstyle.co.uk/forums/showthread.php?54398-historic-turbo-technics-for-sale   

https://i.ebayimg.com/images/g/67oAAOSwgPVcf6It/s-l1600.jpg 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke sikkert hvilke turboer eller hva slags trykk, men han pratet på at det var bare fønertrykk. ( 0,6-0,8) Obs, det er 350hk på hjula ( ikke nav) i den bilen hans. Som sagt så er den motoren urørt, så er vel forsiktig tenningskurve på den. Han kjører hele dagen på bane med den, selv på de varmeste sommerdagene. Blir kontrollert av et Megasquirt 2 sprut. Utrolig så bra de motorene der er. Må bare være obs på registerkjede og strammeskinner.

Edited by Slåstad RS
  • Like 1
  • Thanks 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, trenger litt tips til valg av turboer og dyser..

Sitert fra svar på søknaden .

"Turbo og dyser skal ikke klare og utvikle mer en 40 % mer effekt på din bil enn det den godkjennes med."

Trenger da hjelp til valg av turboer og dyser som vil passe fint til motoren men samtidig som vegvesenet godkjenner. 

2.9 v6 BOA cosworth. 

 

Hvordan vil feks denne fungere? 

Garret gt2052

Den er fysisk liten og så det passer greit hvertfall...

Var vel den eneste jeg fant som kom inn under hk begrensning (350x1.4 -490hk ) 

Max effekt turbo x2 - 460 hk

https://www.speeding.no/p/turbo-og-tilbehor/turbo/garrett-gt/garrett-gt2052.html

Edited by Cossen
Link to comment
Share on other sites

460-480cc dyser og de turboene der, så er du vel i mål? Tommelfingerregel på dyser er vel cc dyser = maks hk på 6 sylindret motor.

Blir fælt moment i de motorene der med overlading, så MÅ ikke ha så mye hk. Drar som pokker på 0,8 den jeg prater om lenger opp her.

Edited by Slåstad RS
  • Thanks 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 1/21/2020 at 10:38 PM, Slåstad RS said:

Husker ikke sikkert hvilke turboer eller hva slags trykk, men han pratet på at det var bare fønertrykk. ( 0,6-0,8) Obs, det er 350hk på hjula ( ikke nav) i den bilen hans. Som sagt så er den motoren urørt, så er vel forsiktig tenningskurve på den. Han kjører hele dagen på bane med den, selv på de varmeste sommerdagene. Blir kontrollert av et Megasquirt 2 sprut. Utrolig så bra de motorene der er. Må bare være obs på registerkjede og strammeskinner.

Hei igjen

Er motoren urørt, som i ikke senket kompresjon? 

Motor er endelig i hus og kan begynne å bygge 😃

 

Jeg må av med bunnpanna og bytte pakning, er det noe mer jeg kan "kontrollere" mens jeg er der, tenker feks oljepumpe og filteret hvertfall 🤔  kansje man kan kontrollere råder og lager uten å demontere noe?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett problem som bør korrigeres: 
DXmTPOz.jpg

Du finner flere bilder her: 

 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Cossen said:

Hei igjen

Er motoren urørt, som i ikke senket kompresjon? 

Motor er endelig i hus og kan begynne å bygge 😃

 

Jeg må av med bunnpanna og bytte pakning, er det noe mer jeg kan "kontrollere" mens jeg er der, tenker feks oljepumpe og filteret hvertfall 🤔  kansje man kan kontrollere råder og lager uten å demontere noe?

Helt urørt motor ja. Hadde ikke av toppdeksler en gang, bare skrudde på turboer og har kjørt siden. Som sagt tidligere, se nøye på strammeskinner til kamkjede. Ofte faller det rester av dem ned i bunnpanna.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, RS 1000 said:

Dette er ett problem som bør korrigeres: 
DXmTPOz.jpg

Du finner flere bilder her: 

 

Overgang oljepumpe til motorblokk? 

Hmm, jeg tror det blir vanskelig å gjøre noe med det før jeg deler motoren helt

Motoren blir ikke ombygget enda, pga min manglende erfaring blir jeg å kjøre lett trykk på original motor i første omgang for å få litt erfaring på ryggen😃

 

13 hours ago, Slåstad RS said:

Helt urørt motor ja. Hadde ikke av toppdeksler en gang, bare skrudde på turboer og har kjørt siden. Som sagt tidligere, se nøye på strammeskinner til kamkjede. Ofte faller det rester av dem ned i bunnpanna.

Topp! Blir å sjekke over motor(toppdeksler og bunnpanne)  register skal være nytt i følge forrige eier. 

Det skal også være bob kammer på den, hvordan egner de seg til turbo kontra boa kammer? 

Og finnes det noen måte å bekrefte eller avkrefte hvilke kammer som står på? 

 

Edited by Cossen
Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2017 at 10:49 PM, Slåstad RS said:

Vet du noe mer om dette? Står 89 på støpenummer på dem. 

 

Har bilde av TT topper  og originale her: 

 

 

post-3629-0-03451100-1489441749_thumb.jpg

post-3629-0-30679800-1489441759_thumb.jpg

2,9 motorene leveres i mange forskjellige utgaver og det brukes 3 - 4 forskjellige type stempler og minst 2 forskjellige topper. Turbo Technics bygget på de motorene som har tennplugger som peker mot innsugsventilene og gudene og TT alene vet hvorfor. Som vi ser maskinerte de forbrenningskamrene størrer for  å redusere kompresjonsforholdet og for å øke flødet ved å åpne opp forbrenninskamrene mellom innsugsventil og tennplugg. På de "vanlige" 2,9 toppene er dette området, sammenlignet med f.eks 2,8 toppene, nærmest lukket igjen for å holde effekten nede.  

Jeg mener at dette er bedre: 
2CFEiLI.jpg

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...