Jump to content

Trenger litt hjelp her.


bralat

Recommended Posts

Hei, jeg har litt problemer med min sierra, den bruker ganske mye olje og blir ikke varm innvendig selv om motoren blir varm,

 

er det noen som har peiling på hva det kan være, etter det jeg tror så kan det være top pakningen som er gåen, men vil forsikre meg om hva problemet er før jeg setter igang og bytter toppakning.

 

Eller kan det være att en stempelring er gåen?

 

MvH

Lars

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Er det olje i ekspansjonstank?

Det kan skje ved at oljen ikke holder seg i oljekanalene og flyter inn i kjølevannet via kanalene mellom topp og blokk som topp pakningen tetter.

 

Er det mye vann på ekspansjonstanken å blir alikevell ikke varm i varmeapparatet?

Dette kan vere foresaket av tett termostat/drit i varmeapparats radiator, som kan vere en årsak til en gåen topp pakning.

 

Begynner vannet i ekspansjonstanken å koke uten att motor er særlig varm?

Dette kan skje ved at motorens eksplosjoner som oppstår i sylindrene går i vannet å koker det opp hvis topp pakningen er gåen.

 

Er det blå/kvit eksos som lukter "brent"?

Dette kan skje ved at motoren lekker vann/olje inn i sylindrene når topp pakningen er gåen.

 

Er bilen litt daugere en normalt? Går motoren ujevnt?

Dette kan skje hvis topp pakningen ikke holder tett mellom sylinder og topp. Da får motoren dårlig kompresjon, fordi trykket som oppstår i motoren går ut i fri luft. Mellom blokk og topp.

 

Dette er noen av de symptomene på gåen topp pakning.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Er det olje i ekspansjonstank?

Det kan skje ved at oljen ikke holder seg i oljekanalene og flyter inn i kjølevannet via kanalene mellom topp og blokk som topp pakningen tetter.

 

Er det mye vann på ekspansjonstanken å blir alikevell ikke varm i varmeapparatet?

Dette kan vere foresaket av tett termostat/drit i varmeapparats radiator, som kan vere en årsak til en gåen topp pakning.

 

Begynner vannet i ekspansjonstanken å koke uten att motor er særlig varm?

Dette kan skje ved at motorens eksplosjoner som oppstår i sylindrene går i vannet å koker det opp hvis topp pakningen er gåen.

 

Er det blå/kvit eksos som lukter "brent"?

Dette kan skje ved at motoren lekker vann/olje inn i sylindrene når topp pakningen er gåen.

 

Er bilen litt daugere en normalt? Går motoren ujevnt?

Dette kan skje hvis topp pakningen ikke holder tett mellom sylinder og topp. Da får motoren dårlig kompresjon, fordi trykket som oppstår i motoren går ut i fri luft. Mellom blokk og topp.

 

Dette er noen av de symptomene på gåen topp pakning.

 

Takk for svar. :) da tror jeg burde bytte toppakning, det ryker blått/hvit av eksosen og lukter nermere grisehyl fra nytårsaften , hehe, også skal jeg prøve og bytte varmeregister eller termostat for og sjekke om det blir varmere.

 

Takk igjen for ett veldig utfylende svar :wub:

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :) da tror jeg burde bytte toppakning, det ryker blått/hvit av eksosen og lukter nermere grisehyl fra nytårsaften , hehe, også skal jeg prøve og bytte varmeregister eller termostat for og sjekke om det blir varmere.

 

Takk igjen for ett veldig utfylende svar :wub:

 

Ingen problem :) Lykke til videre!

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

varmeregister og ventil tetninger er mere eller mindre std på en gammal sierra :) få skifta d du så blir d nok bra :)

 

takk for tipset,

 

men hvordan fikser man ventilene da?:P er ikke helt proff på skruing så trenger litt veiledning her så jeg kan prøve selv :rolleyes:

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Min bruker en del olje den også, er vist pakningene oppi ventilene der som lekker litt. Er også overkill med hvit eksos, spesielt når jeg har starta opp maskina, eller om jeg står stille på en parkeringsplass f.eks så ser det nesten ut som noen brenner bål bak bilen noen ganger pga all den hvite eksosen.. :P

 

Bumber spørsmålet om hvordan dette fikses? Får man kjøpt disse "ventil pakningene/tetningene" noe sted?

Edited by ///M-Power

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ventil tetninger fåes med i et toppaknings slipe-sett. Med topp pakning, eksos-, innsugspakning og tetninger. Iallefall de jeg har kjøpt fra mekonomen. Å bytte tetningene kan være litt arbeid, du trenger også ei ventil komprimerings tang. (Fåes på biltema) Men da må du skjære innspeksjonshull i ei langpipe. Måtte dette på mondeoen iallefall, da ventilene ligger under godset på toppen. Men har du tolmodighet så skal det gå greit. Er halvmånene på ventilen som er noe drit, dem som låser ventilen. Tips: Lim og et lite skrujern ^_^

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...