Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Har også samme erfaring som deg over.

Hadde jeg kunne byttet comp hjul til noe mindre på min GT3582R , der ballangseringen/turbo holdt, hadde jeg gjort det i stede for kjøpe ny turbo.

Du har i tilfelle ikke allverden å velge mellom.

For ordens skyld;

GT3582R har tallene:

1. Kompressorhjul: 61,3/82

2. Turbinhjul: 68/62.

3. Hybrid%: 83.

4. Ser vi på inn/ut dim. så er faktisk ut større enn inn.

 

Ser ut som du ønsker deg en Turbonetics med spec. 62-1/F1-62 med tallene:

1. 62/76,2

2. 71/62

3. 93,2

4. Inn=ut.

 

står du må ringe for å bestille :)

Her er en annen mulighet:

http://www.turbo.no/artikler-produktgruppe-2/efr-series.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken BW EFR turbo ville folket valgt til en nyoverhalt 200 motor med bd14/8 kammer, portet topp, 7.7 komp, 4x4 innsug, ARP bolter, RS500 IC.

 

Valget står mellom 6258, 6758 eller 7064

 

Ønsket effekt er så høy som mulig uten at motoren raser (400-450 hk?) :whistling:

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

RS1000: Ja, har lurt på denne turboneticsen og. Likt turbinhjul som Gamle steg 5 E50. Men er usikker på compressor. Vet du om denne er lik E50, eller leverer den litt mer luft. Står 500hk på hjemmesida deres. Hvor mye lb max leverer den? rundt 50 lb?

 

Alternativ til denne er Rainbird sine RS500 turboer. Samtidig håper jeg at BW kommer med flere eksoshus , da det er nevnt en plass jeg har lest.

Link to comment
Share on other sites

RS1000: Ja, har lurt på denne turboneticsen og. Likt turbinhjul som Gamle steg 5 E50. Men er usikker på compressor. Vet du om denne er lik E50, eller leverer den litt mer luft. Står 500hk på hjemmesida deres. Hvor mye lb max leverer den? rundt 50 lb?

 

Alternativ til denne er Rainbird sine RS500 turboer. Samtidig håper jeg at BW kommer med flere eksoshus , da det er nevnt en plass jeg har lest.

Nja, E50 kompressoren kombineres med det meste fra gamle 11 bladers steg 2 til de nyere 10 bladers hjulene og opp til F1-62.

E50 er en liten pinglesnurre sammenlignet med 62-1 som kan anses å være en "highflow-fastspool" utgave av 620 hk "high boost" T61 turboen.

500 hk beskrivelsen passer bedre til 60-1 enn til 62-1.

 

Nja, gudene vet hva det er for noe. Synes man skal styre klar uekte Rs500 kopi turboer som ikke har annet til felles med originalen enn lagerdelen og beskrivelsen RS500. Skal man ha RS500 turbo så kjøper man enten den ekte varen fra TurboTechics eller så spec. man noe selv.

 

Hva mener du mangler i utvalget til EFR da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rainbird bruker nettopp Turbonetics deler for å kopiere rs 500 turboen. Men som du skriver, er det vel bare å bestille selv det man trenger direkte fra Turbonetics.

 

Kunne tenkt med større turbinhjul og mindre eksoshus til AFR7064

Men dette blir bare synsing. Må prøves.

 

Blir nok testing av BW med tiden tenker jeg.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Rainbird bruker nettopp Turbonetics deler for å kopiere rs 500 turboen. Men som du skriver, er det vel bare å bestille selv det man trenger direkte fra Turbonetics.

Blir nok testing av BW med tiden tenker jeg.

Tror nok at det er lurt med BW siden turbonetics allerede har det nærmeste man kommer en ekte RS500 turbo i sortementet. Ulempen er prisen som er bortimot det dobble av det alle de andre turboene koster. :(

Sånn går det når Turbonetics produserer noe som skal overleve det ladetrykket som var typisk for RS500. ;)

 

Kunne tenkt med større turbinhjul og mindre eksoshus til AFR7064

Men dette blir bare synsing. Må prøves.

Ok. Anbefaler at du bruker litt tid på studere, ikke kompressorkart, men turbinkart, så ser du at det du ønsker allerede er forsøkt og forkastet. Lagom er best og hvis du kjører BW testene så ser du dette ser fantastisk ut slik det er. Sjekk beregnet turbinflow og sammenligne dette med turbinkart og bli overbevist om at EFR er korrekt spec. slik de er. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000: Stemmer nok det du nevner. Har prøvd noen turboer i praksis, men er ikke noe Turbo spesialist.

Er iallefall veldig posistiv til BW og kommer nok til å handle etter hvert.

I tillegg er jo det intern wastegate og dumpventil som bonus.

Skal kjøre litt høy komp og da er det jo greit med god gjennomtrekk i eksoshus.

 

"Skal man ha RS500 turbo så kjøper man enten den ekte varen fra TurboTechics"

Vet du hva den heter hos turbonetics og dim.på tubin,comp på denne turboen?

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre litt høy komp og da er det jo greit med god gjennomtrekk i eksoshus.

 

"Skal man ha RS500 turbo så kjøper man enten den ekte varen fra TurboTechics"

Vet du hva den heter hos turbonetics og dim.på tubin,comp på denne turboen?

Hvis det gjelder den røde, så var jo dette nedslående nyheter. Hadde håpet at de tidligere høykompresultatene var tilstrekkelig nedslående til at man kunne unngå å gjenta dette.

 

Hyllevarmer utgaven til Turbonetics går med kulelager og ett svært kompressorhus, samt twin scroll T3 turbinhus.

Har ikke dim. på komp. hjul i hodet med 100% nøyaktighet, men det blir HP58 med noe rundt 58/84 og 71/62 for F1-62 turbinhjulet samt A/R 0.63 turbinhus. ATP sitt Cosworth A/R 0.72 turbinhus kan evt. vurderes til høykomp. forsøket.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken BW EFR turbo ville folket valgt til en nyoverhalt 200 motor med bd14/8 kammer, portet topp, 7.7 komp, 4x4 innsug, ARP bolter, RS500 IC.

 

Valget står mellom 6258, 6758 eller 7064

 

Ønsket effekt er så høy som mulig uten at motoren raser (400-450 hk?) :whistling:

Ønsker du V8 drag og girer hovedsaklig på ca.6000rpm ville jeg valgt efr 6258

 

Girer du stort sett ved ca.7000+rpm og tåler litt mindre trøkk på lavt turtall efr 7064

 

Ville ikke valgt 6758 uannsett jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker du V8 drag og girer hovedsaklig på ca.6000rpm ville jeg valgt efr 6258

 

Girer du stort sett ved ca.7000+rpm og tåler litt mindre trøkk på lavt turtall efr 7064

 

Ville ikke valgt 6758 uannsett jeg.

 

Er dette på bakgrunn av at 6258 og 7064 har høyere hybridforhold (mindre forskjell mellom kompressor/turbin hus) enn 6758?

 

Du har jo kjørt endel med ARP bolter, har du planer om å kjøre en effekt mellom 450-500 hk uten motorras? Eller tenker du mer på 350-400 hk for å safe?

 

Fordelen men 7064 er at den leveres med t3 fot (passer da foråpentligvis rett på både orginal 2wd og 4wd manifold). Er det noe poeng å bruke denne turboen på en 4wd manifold hvis man ønsker 450-500 hk? Vil ikke 4wd manifolden være en begrensing da?

 

Ulempen med 6258 er vel at den muligens ikke klarer å levere mer en 400 hk da oppsettet som regel aldri er optimalt?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Er dette på bakgrunn av at 6258 og 7064 har høyere hybridforhold (mindre forskjell mellom kompressor/turbin hus) enn 6758?

 

Ja bedre hybridforhold, og med den lille er jeg ganske sikker på at bilen vil skyve HARDT! på normale turtall. Med den store vil det nok skyve hardt på endel høyere turtall, mens jeg tror 6258 værken blir fugl eller fisk.

 

Du har jo kjørt endel med ARP bolter, har du planer om å kjøre en effekt mellom 450-500 hk uten motorras? Eller tenker du mer på 350-400 hk for å safe?

 

Kommer til å kjøre orginalbolter, vil heller ta toppakning en blokk eller topp, det blir nok ca.400hk++ det vill tiden vise.

 

Fordelen men 7064 er at den leveres med t3 fot (passer da foråpentligvis rett på både orginal 2wd og 4wd manifold). Er det noe poeng å bruke denne turboen på en 4wd manifold hvis man ønsker 450-500 hk? Vil ikke 4wd manifolden være en begrensing da?

 

Håper det for det prøver jeg. Og det og eventuelt bygge om til t2 fot er peanuts, kan sikkert hjelpe deg der.

 

Ulempen med 6258 er vel at den muligens ikke klarer å levere mer en 400 hk da oppsettet som regel aldri er optimalt?

 

Kanskje det, men er ganske sikker på at det vil skyve meningsløst på moderate turtall med denne.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre 7,6-1 med BW7064. Hadde planlagt 7,2-1. Har prøvd høyere comp tidligere og det har funket helt fint.

Jeg tror ikke at comp alene, gjør mountune motoren slik den er. Mener 4wd manefoilen er søppel over 400+ hk.

 

Dette med valg comp,baktrykk osv kommer veldig ann på hva man skal bruke bilen til. tyne på 5 gir og herje på Rudskogen, eller som bruksbil.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre 7,6-1 med BW7064. Hadde planlagt 7,2-1.

Har prøvd høyere comp tidligere og det har funket helt fint.

Jeg tror ikke at comp alene, gjør mountune motoren slik den er. Mener 4wd manefoilen er søppel over 400+ hk.

Dette med valg comp,baktrykk osv kommer veldig ann på hva man skal bruke bilen til. tyne på 5 gir og herje på Rudskogen, eller som bruksbil.

Det høres ut som en kombinasjon som er gunstig for respons, effekt og dreiemomentkurven . :)

"Funket fint" er noe subjektivt og vagt. Har du noen objektive faktaopplysninger å dele med oss?

Angående Montunemotoren er jeg enig i det du sier om komp., men hvis man ser på:

Komp. forholdet,

T38 turboen,

ITB innsuget + den særdeles krevende mappingen,

og 4x4 eksosmanifolden,

så mener iallefall jeg at manifolden er det minste problemet. Grunnen er at 4x4 manifolden faktisk fløder BEDRE enn 2wd manifolden og når man ser hvordan enkelte 700 hk manifolder til japsemotorer ser ut, så er det egentlig ikke så mye å utsette på 4x4 manifolden, med ett unntak. Grenrør og 2wd manifolden takler ganske ville kammer, det gjør IKKE 4x4 manifolden og dette gjør at man må hente effekten på andre måter.

Det er jeg helt enig i og det er når man kombinerer flere bruksområder at det virkelig blir krevende.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har testet og sett virkningen men 4wd manefoil i praksis på en Netics steg 5 E50 motor. BP300 innsug og BD10 og 7,6- 1. Byttet KUN til 2wd manefoil og motoren var ikke til å kjenne igjen. Rev seg løs på alle 4 (2gir) og dro bedre gjennom hele registeret frem til sperra. Kanskje den beste oppgraderingen jeg noen gang har gjort på cosworth.

 

 

Kjørte 7,9-1 med GT3582, veldig kjørbar før ladetrykk.1,8bar, helt ok motor frem til en std cosworth råde bøyde seg på Rudskogen.

Ingen antydning til tenningsbank. Desverre ingen papirer.

 

Har papirer på GT3076 .78 divided/splittpuls,grenrør, samme motor som over. Er offshore og får ikke lagt ut noe papir.

 

Klart at dette vel ikke helt høycomp motorer, men kjørbart før ladetrykk i forhold til 7,4 og lavere.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Har testet og sett virkningen men 4wd manefoil i praksis på en Netics steg 5 E50 motor. BP300 innsug og BD10 og 7,6- 1. Byttet KUN til 2wd manefoil og motoren var ikke til å kjenne igjen. Rev deg løs på alle 4 (2gir) og dro bedre gjennom hele registeret frem til sperra. Kanskje den beste oppgraderingen jeg noen gang har gjort på cosworth.

 

 

Kjørte 7,9-1 med GT3582, veldig kjørbar før ladetrykk.1,8bar, helt ok motor frem til en std cosworth råde bøyde seg på Rudskogen.

Ingen antydning til tenningsbank. Desverre ingen papirer.

 

Har papirer på GT3076 .78 divided/splittpuls,grenrør, samme motor som over. Er offshore og får ikke lagt ut noe papir.

 

Klart at dette vel ikke helt høycomp motorer, men kjørbart før ladetrykk i forhold til 7,4 og lavere.

 

Bremset 400 med stg 5 turbonetics, 2wd manifold, ar 82, org cr, bd 14 og 2 bar hos Guldbrandsen. Bremset i overkant av 400 med t38, 4wd manifold, ar 63, 2 bar på samme rulle. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Tror du blander E50 Steg 5 med en E46. E50 steg 5 gir garantert 480hk på under 2 bar med 63 intern wastegate.

E46 gir rundt dem tallene du nevner.

 

Da snakker jeg motor effekt, ikke hjul hk.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Heisann. Tror du blander E50 Steg 5 med en E46. E50 steg 5 gir garantert 480hk på under 2 bar med 63 intern wastegate.

 

Begynner å bli gammel :lol: men får du e46 stg 5 ? Ganske sikker på at det var e50.

Ble bygd en lik motor på samme tid, som bremset 500 hos vs motor

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

Hvike steg du får til E46, vet jeg ikke. Men For noen år siden solgte Jens og mange flere E46 420+ hk, E50 480hk? og E60 600 hk.

Da var det mange bremsepapirer overalt med disse i bruk.

 

Helt sikker på at det var e50 :smartass: , men kan jo spørre om Tommen vil bekrefte eller avkrefte ?

Link to comment
Share on other sites

Det finst jo e50 steg 3 også. Mener det er et mindre turbinhjul på denne. Men er ikke sikker. Sikkert flere innpå her som kan bekrefte dette eller vise papirer. Eller snakk med Jens.

 

Samtidig kan jeg si at etter å ha bremst 500hk med GT3076, virket E50 motoren bedre på mange måter. men dette er jo smak og behag ,hvordan man liker å føle det.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Det finst jo e50 steg 3 også. Mener det er et mindre turbinhjul på denne. Men er ikke sikker. Sikkert flere innpå her som kan bekrefte dette eller vise papirer. Eller snakk med Jens.

 

Det stemmer, hadde stg 3 før denne ble byttet med stg 5.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...