Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

5 timer siden, RS 1000 skrev:

Det er lov å håpe, men i fölge andre så er det der de gamle prisene. 
Det er veldig kjekt å höre og det er ett HAV av info der ute. 
Du er kjent med Bergenseren Öystein sin Cosworth, sant? 

Okey, fordi det var smått utrolig litt gode priser. 

Selvsagt, det er klart. Det var jo inspirasjonen til hvorfor ting har blitt, som det har blitt😁 Han klarte jo det tilbake i 2014.

Tenker heller på om det er andre her som har noen resultater å vise til når det gjelder EFR7064 eller noe i den gata? Tenker på EFR generelt siden det er tråden det går i.. 

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

Prisene jeg nevnte er fra denne uken. 

Vi har jo diskutert en annen som pga kamvalget ikke har fått hentet ut potensialet i EFR turboen sin.  
Om jeg husker rett så har RS Tuning Bergen mappet en annen Cosworth med EFR7064 turbo.

Så har jeg vel noen dynopapirer fra Harvey Gibbs hvor EFR turboer er brukt. 

Mark Shead har også bruk EFR turboer på Cosworthmotorer en stund. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fant noe fra bildearkivet som jeg har hatt liggende en stund. 

EFR7064, med BD8 innsug og eksoskam. Mener det var 2wd eksosmanifold og muligens orginalt innsug. 

Samme år som Øystein sin ble mappet faktisk. 

Ikke helt rått resultat, får vel kanskje en bekreftelse på at BD8 innsugskam som struper bunndrag og respons? 

Usikker på valg av intercooler. 

Skal være mappet på 98 oktan. 

3,91 utveksling. 

235 hk og 410Nm ved 4000 o/min

 

 

Screenshot_20200228_074927_com.android.chrome.jpg

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

Han har byttet til 3,91:1 diff og da er det resultatet der egentlig greit. Bilen er nok velfungerende og god den. 
Det å klare 300 hk på 4000 o/min. er en utfordring man med fordel kan og bör strekke seg etter, men det er langt fra ett enkelt mål å nå. 

Husk: "Hvis det var enkelt, hadde alle hatt godt resultat." :)   

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke sammenligne epler og pærer her, Volden bruker vel oftest 600rpm/sek. når han legger ut effekt grafene.

Om det hadde blitt brukt 400rpm/sek. Ville nok effekten på 4000rpm vært noe høyere, og kanskje sammenlignbar med andre dyno resultater bremset på 400rpm/sek.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart ett godt poeng, men vi må jo forholde oss til de faktaopplysningene som vi har tilgang til. Jo flere som har dynoutstyr jo flere personlige preferanser og varianter er det å forholde seg til.  

På generelt grunnlag er det slik at jo kvikkere turboen spooler, jo tyngre man belaster motoren, jo brattere stiger kurvene opp mot maks ladetrykk og maks dreiemoment, og knekken rundt maks dreiemoment blir som en veldig knapp og tydelig vinkel.

På generelt grunnlag har vi sett gjentatt ganger at de originale EFR turbinhusene er alt for store til at EFR7064 turboen får fremvist potensialet sitt på en helt vanlig 2,0L motor.

Jeg tenker at det er hovedgrunnen til at akkurat EFR7064 aldri ble en stor suksess ute på det åpne markedet. Selgerne pusher heller andre EFR turboer som har betydelig mindre turbinhus. Tenker da på turboer som EFR6758 og EFR7163.    

Husk at EFR7064 har 52 mm inducer, EFR6758 har 54 mm inducer og at EFR7163 har hele 57 mm inducer. Det er det samme som EFR7670.

EFR7064 har altså ett hav av potensiale på lave turtall som aldri blir realisert fordi turboen er fullstendig sabotert av turbinhus med "1000 hp" potensiale.

Her ser man problemet helt tydelig.

https://www.perrin.com/blog/post/borg-warner-efr-7163-test-and-tune

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, as. skrev:

Nå må vi ikke sammenligne epler og pærer her, Volden bruker vel oftest 600rpm/sek. når han legger ut effekt grafene.

Om det hadde blitt brukt 400rpm/sek. Ville nok effekten på 4000rpm vært noe høyere, og kanskje sammenlignbar med andre dyno resultater bremset på 400rpm/sek.

Lærerikt å dele erfaringer her, derfor jeg byr opp til en liten diskusjon. 

Jeg har jo erfaring med begge deler da, siden jeg har bremset både hos Volden og RS Tuning Bergen. 

Jeg har klart over 300 ærlige hk på 4000 o/min begge steder, så har da klart det både på 600 rpm/sek (303 hk) og (310 hk) 450 rpm/sek belastning. 

Den store hovedsakelig forskjellen fra 2018 hos Volden til når jeg bremset i år, i Bergen, var med et annet kompressorhjul og med en bedre ladetrykkstyring. 

Siden du har ganske mye erfaring med Cosworth, tror du at det vil være forskjell på holdbarhet i forhold fra 600 rpm/sek mot 450 rpm/sek? Jeg tenker på forholdet temperatur vs tenningsbank? 

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

Alle seriøse tunere som justerer motorer i bremserulle/benk, belaster/holder igjen motoren på mange forskjellige turtall i prosessen, og belaster motoren maksimalt for å kunne justere denne så den blir holdbar. De "gromeste" bremsepapirene man har sett er oftest et resultat av at man simulerer en effektkurve utifra makseffekt man oppnår på de forskjellige turtall motoren blir holdt igjen på, dette er absolutt riktige tall og ikke feil måte å gjøre det på.

Men når vi sammenligner effektkurver bremset med forskjellige rpm/sek. Kan forskjellen bli ganske stor, særlig hvor tidlig effekten kommer, når turtallet øker saktere får turboen bedre tid til å spole opp og effekten på eksempelvis 4000rpm. Ser mye bedre ut.

Så om effektkurven er bremset på 450rpm/sek eller 600 burte ikke bety noe for holdbarheten.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, as. skrev:

Men når vi sammenligner effektkurver bremset med forskjellige rpm/sek. Kan forskjellen bli ganske stor, særlig hvor tidlig effekten kommer, når turtallet øker saktere får turboen bedre tid til å spole opp og effekten på eksempelvis 4000rpm

Ja, nå sammenlignet jeg to forskjellige rpm/sek tilfeller og de kan jo sammenlignes ganske godt. Effekten kommer så å si helt likt, den er ikke noe tidligere ute med 450 rpm/sek belastning. 

Dette er på svep.

Jeg var bare nysgjerrig om det var fler her inne som har erfaring med EFR. 

Du har ikke prøvd disse turboene selv vel?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen erfaringer med efr på egen motor selv nei, mitt engasjement i tråden her er hovedsakelig å opplyse om at det er viktig å vite hvordan bremsepapirene er "produsert" før man sammenligner disse.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har kjørt med EFR 7670 på min cosworth i 3 år, og må si jeg smiler like mye hver gang jeg tråkker gassen i gulvet!

Helt rått moment! Bremsa 505hk og 675nm på nav. Egentlig fornøyd med det, men blir en ny runde i benken til sommeren etter bytte av noen småting.

7DAB395F-9DDD-4B69-AD24-17D3C9438C45.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, skrev dohcworth22:

Jeg har kjørt med EFR 7670 på min cosworth i 3 år, og må si jeg smiler like mye hver gang jeg tråkker gassen i gulvet!

Helt rått moment! Bremsa 505hk og 675nm på nav. Egentlig fornøyd med det, men blir en ny runde i benken til sommeren etter bytte av noen småting.

7DAB395F-9DDD-4B69-AD24-17D3C9438C45.jpeg

Herlig! 

Kult at flere deler erfaringer og resultater😊

Hva er det du har byttet av småting da? 

Hvor høyt ladetrykk peaket du? 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, arreis 78 said:

Herlig! 

Kult at flere deler erfaringer og resultater😊

Hva er det du har byttet av småting da? 

Hvor høyt ladetrykk peaket du? 

Den står nå med det store turbinhuset, t4 med a/r 1.05 og ekstern wastegate. Har kjøpt nytt med a/r 0.92 og intern wastegate. Og det drar med seg nytt grenrør også.

Står ett kinagrenrør på nå og det har veldig krapp sving inn i collectoren fra cyl1 så har ett lite håp på å ta igjen toppeffekten på det og nytt innsug.

har kjørt med innsug som skal være sveiset av ebb, en firkanta kloss. Den likte ikke 2.2bar så sprakk i filler!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev dohcworth22:

Den står nå med det store turbinhuset, t4 med a/r 1.05 og ekstern wastegate. Har kjøpt nytt med a/r 0.92 og intern wastegate. Og det drar med seg nytt grenrør også.

Står ett kinagrenrør på nå og det har veldig krapp sving inn i collectoren fra cyl1 så har ett lite håp på å ta igjen toppeffekten på det og nytt innsug.

har kjørt med innsug som skal være sveiset av ebb, en firkanta kloss. Den likte ikke 2.2bar så sprakk i filler!

Hvilket innsug har du plan på?

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, skrev dohcworth22:

Har satt på og kjører med orginalinnsug med omsveist albue nå. Men har liggende ett likt det på bildet, så tror det blir det etterhvert.

7EE09BEE-D926-4BAE-9AC2-BBF80B3D0E0F.png

Blir spennende å høre hva det innsuget forbedrer eller endrer😊

Hvilken diffutveksling kjører du? 

Og hvilken kammer? 

Link to comment
Share on other sites

Just now, arreis 78 said:

Blir spennende å høre hva det innsuget forbedrer eller endrer😊

Hvilken diffutveksling kjører du? 

Og hvilken kammer? 

Hadde 3.92 men gikk ned til 3.64. Passet mye bedre til dette oppsettet og min kjørestil.

Har bd14 eksos og bd15 innsugskam.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, skrev dohcworth22:

Hadde 3.92 men gikk ned til 3.64. Passet mye bedre til dette oppsettet og min kjørestil.

Har bd14 eksos og bd15 innsugskam.

Skjønner. 

Det er vel fasit på kammer tenker jeg til EFR7670😁

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, dohcworth22 said:

Jeg har kjørt med EFR 7670 på min cosworth i 3 år, og må si jeg smiler like mye hver gang jeg tråkker gassen i gulvet!

Helt rått moment! Bremsa 505hk og 675nm på nav. Egentlig fornøyd med det, men blir en ny runde i benken til sommeren etter bytte av noen småting.

 

Grattis. :) 

Store komplementer til dynoduden som åpenbart har forstått at å sette opp bremsepapiret slik at kurvene krysser på 5250 o/min. er den eneste korrekte måten å gjøre det på. 

En fryd å se da dette er uhyre sjelden vare. :) 

Legg også merke til at det er vesentlig mindre areal mellom kurvene på venstre side av krysset sammenlignet med høyre. 
Dette betyr at planen din for modifiseringer er god da den nok kommer til å korrigere dette
. ;)  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, dohcworth22 said:

har kjørt med innsug som skal være sveiset av ebb, en firkanta kloss. Den likte ikke 2.2bar så sprakk i filler!

Ett revva produkt på flere måter. 
Anbefaler at man vurderer å ta en titt eller to på Hart og KL-Racing sine plenum. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, RS 1000 said:

Ett revva produkt på flere måter. 
Anbefaler at man vurderer å ta en titt eller to på Hart og KL-Racing sine plenum. 

Skulle egentlig kjøpe hart plenum da jeg bygde motoren, men kom i kontakt med oppliger som lager egne. Han hadde da akkuratt kommet med ett som skulle passe til venstrestyrt sedan.

Men uansett hvordan jeg vrei og vrengte på det, så passet det ikke! Var da jeg i hu og hast fikk tak i ebb klossen for å få bilen bremset og ut på veien😉

Nå har jeg liggende ett innsug som skal være bra, så blir spennende å se hvordan det oppfører seg!

64E05DDA-CD80-4221-8CE5-1EA6A0CA9127.jpeg

7EB9EF20-53E4-4995-BC8D-D90B4AB53D42.jpeg

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, RS 1000 said:

Grattis. :) 

Store komplementer til dynoduden som åpenbart har forstått at å sette opp bremsepapiret slik at kurvene krysser på 5250 o/min. er den eneste korrekte måten å gjøre det på. 

En fryd å se da dette er uhyre sjelden vare. :) 

Legg også merke til at det er vesentlig mindre areal mellom kurvene på venstre side av krysset sammenlignet med høyre. 
Dette betyr at planen din for modifiseringer er god da den nok til korrigere dette
. ;)  

desverre så er dette bare flaks. Hk-grafen topper på 504,8 og momentgrafen på 675,7. Skal det gjøres rett må begge grafene settes likt og momentet må oppgis i fotpund og ikke nm som det er her.

Link to comment
Share on other sites

Plenumet ditt ser støpt ut og avrundet i formene, altså ikke 4-kantet, veikt og ugusting, så det er gode grunner til å være optimistisk her-. :) 

Hehe, a-ha, det var ett :" Sometimes the sun shines on a dogs ass." øyeblikk da forstår jeg. 

Man kan vel sette opp maksimalverdiene på skalaene akkurat som man vil og sørge for at linjene krysser når de skal, dvs. 5250 o/min. ? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Plenumet ditt ser støpt ut og avrundet i formene, altså ikke 4-kantet, veikt og ugusting, så det er gode grunner til å være optimistisk her-.  
Hehe, a-ha, det var ett :" Sometimes the sun shines on a dogs ass." øyeblikk da forstår jeg. 
Man kan vel sette opp maksimalverdiene på skalaene akkurat som man vil og sørge for at linjene krysser når de skal, dvs. 5250 o/min. ? 

Det støpte oppliger plenumet solgte jeg videre da det var ment for escos abs. Oppliger mente det skulle passe sedan

Har liggende den firkanta klossen hvis noen har lyst på den
f1deb655914c7faa2e8dcc91dbc4f5ea.jpg

Har ett sånn innsug som scimec motor selger, og har troen på forbedringer med det!
7bb043e042e2cf872cdec9fcba196a21.jpg
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, skrev dohcworth22:


Det støpte oppliger plenumet solgte jeg videre da det var ment for escos abs. Oppliger mente det skulle passe sedanemoji2371.png

Har liggende den firkanta klossen hvis noen har lyst på denemoji1787.png
f1deb655914c7faa2e8dcc91dbc4f5ea.jpg

Har ett sånn innsug som scimec motor selger, og har troen på forbedringer med det!
7bb043e042e2cf872cdec9fcba196a21.jpg

Jeg også hadde ett sånt Ebb innsug engang for noen år siden. Jeg var ikke helt fornøyd med hvordan motoren oppførte seg. 

Så var det en som sa at det er bare å kjøpe originalt fordi med det ladetrykket du skal kjøre med kommer det bare til å sprekke😁

Fikk jo ikke oppleve det, men.. Det har du gjort så da stemmer det også da. 

Hvem var nå det her igjen mån tro?? 😁

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...