Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

On 3/1/2021 at 7:37 PM, dohcworth22 said:

 

7DAB395F-9DDD-4B69-AD24-17D3C9438C45.jpeg

Jeg må bare spørre, vet du om, og evt hvor stort drivverkstap det er brukt her? 
Jeg spør fordi vi her lokalt ser mellom 170 Nm og maks 200 Nm fra den teoretiske sugemotoren når det benkes på Nav på pumpebensin. 
Med hele 675 Nm målt på NAV uten tillegg av drivverkstap, så kommer jeg frem til at det må lades minimum 2,4 BAR bar på 4500 o/min.
For effekt ser vil mellom 142 og ca. 170 hk fra "den teoretiske sugemotoren" og det betyr minimum 2,0 BAR ladetrykk 7000 o/min. 

Bevis: 
nPQgbFY.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare spørre, vet du om, og evt hvor stort drivverkstap det er brukt her? 
Jeg spør fordi vi her lokalt ser mellom 170 Nm og maks 200 Nm fra den teoretiske sugemotoren når det benkes på Nav på pumpebensin. 
Med hele 675 Nm målt på NAV uten tillegg av drivverkstap, så kommer jeg frem til at det må lades minimum 2,4 BAR bar på 4500 o/min.
For effekt ser vil mellom 142 og ca. 170 hk fra "den teoretiske sugemotoren" og det betyr minimum 2,0 BAR ladetrykk 7000 o/min. 
Bevis: 
nPQgbFY.jpg

Det er ikke lagt på noe drivverkstap her, snakka nettopp med han som bremsa å fikk det bekreftet.
Den er bremset på 2.2bar. Både bremsebenken, bilens map sensor og en digital aem turbotrykksklokke viser 2.2bar stabilt til turtallssperra
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, dohcworth22 said:

Det er ikke lagt på noe drivverkstap her, snakka nettopp med han som bremsa å fikk det bekreftet.
Den er bremset på 2.2bar. Både bremsebenken, bilens map sensor og en digital aem turbotrykksklokke viser 2.2bar stabilt til turtallssperraemoji106.png

Flott!
Da tar vi 675,7 Nm og 504.8 hp og deler på MAP trykket 3,2 BAR og får: imponerende 211 Nm på ca. 4500 o/min fra "den teoretiske sugemotoren".

Ang effekt blir resultatet 157,8 hp på ca. 7000 o/min. => ca. 160 Nm på 7000 o/min. 
Turboen er kapabel i massevis så det må være noe annet som struper.... 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, skrev RS 1000:

Flott!
Da tar vi 675,7 Nm og 504.8 hp og deler på MAP trykket 3,2 BAR og får: imponerende 211 Nm på ca. 4500 o/min fra "den teoretiske sugemotoren".

Ang effekt blir resultatet 157,8 hp på ca. 7000 o/min. => ca. 160 Nm på 7000 o/min. 
Turboen er kapabel i massevis så det må være noe annet som struper.... 

Jeg funderte litt på det her sjøl😊

Når vi er innom hp så klarer kanskje 7670 ærlige 550-600 hp på en riktig bygget cosworth motor på pumpebensin? 

Kan det være trang eksos, litt justering på kam/kammer eller evt. innsug eller eksos temp som blir høy? 

Igjen, artig å se gode resultater og prate litt rundt resultatet evt. diskusjoner rundt hva som kan forbedres hvis eiere er interessert i det da. Er jo ikke akkurat for mye trøkk her inne så gøy når det først skjer noe😊

Og ikke minst, det nærmer seg jo sesong, så.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderte litt på det her sjøl
Når vi er innom hp så klarer kanskje 7670 ærlige 550-600 hp på en riktig bygget cosworth motor på pumpebensin? 
Kan det være trang eksos, litt justering på kam/kammer eller evt. innsug eller eksos temp som blir høy? 
Igjen, artig å se gode resultater og prate litt rundt resultatet evt. diskusjoner rundt hva som kan forbedres hvis eiere er interessert i det da. Er jo ikke akkurat for mye trøkk her inne så gøy når det først skjer noe
Og ikke minst, det nærmer seg jo sesong, så.. 

Grenrøret som står på nå går jeg ut ifra er ett billig kinagrenrør. 
Det har en veldig krapp sving fra cyl1 der det går inn i collectoren, så er redd det er det som struper for hestene.. men igjen, kan det være derfor jeg har fått alt momentet?
ikke lett å se på bilde, men var det eneste jeg hadde..
31aa95f3825ecb5f05c40d4f9dafd9ab.jpg

Annet grenrør jeg har liggende og vil (med litt modifisering) prøve på denne motoren.4bef7f22f4f7b96ca9248796db08b336.jpg

Ang. kammer så er de timet der motoren ga mest effekt og samtidig var tidligst igang. Har ikke noe måling på eksostemp, men tviler på den er høy da det var minimalt med rødfarge på grenrør under bremsing.
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, skrev dohcworth22:


Grenrøret som står på nå går jeg ut ifra er ett billig kinagrenrør. 
Det har en veldig krapp sving fra cyl1 der det går inn i collectoren, så er redd det er det som struper for hestene.. men igjen, kan det være derfor jeg har fått alt momentet?
ikke lett å se på bilde, men var det eneste jeg hadde..
31aa95f3825ecb5f05c40d4f9dafd9ab.jpg

Annet grenrør jeg har liggende og vil (med litt modifisering) prøve på denne motoren.4bef7f22f4f7b96ca9248796db08b336.jpg

Ang. kammer så er de timet der motoren ga mest effekt og samtidig var tidligst igang. Har ikke noe måling på eksostemp, men tviler på den er høy da det var minimalt med rødfarge på grenrør under bremsing.

Kanskje, det er ikke jeg rette personen til å svare på. 

Men hvor gjør du av wastegate eksosen da? Går den inn rett i down pipen etter turboen? 

Det med mottrykk er jo også en egen vitenskapelig utfordring. 

3" eksos er allerde på 400 Whp målt at det er for lite, så.. 

Så det optimale er vel å kunne kjøre med ett 5" eksosanlegg, men hvordan få til det på en Cosworth? Hmm.. 

Kjører selv med dobbel down pipes som riktignok går inn sammen 1 meter etter turbo, planen er egentlig å kjøre separat wastgate eksos helt bak, men det har jeg ikke prioritert å lage enda. Har bremset 446 Whp med myye mindre turbo enn deg og 4x4 eksosmanifold. 

Ja, den eksosmanifolden ser jo litt seriøs ut. Det er bremset ærlige 600 hk på en 2wd manifold, og de ligner jo litt på hverandre? 

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

Kanskje, det er ikke jeg rette personen til å svare på. 
Men hvor gjør du av wastegate eksosen da? Går den inn rett i down pipen etter turboen? 
Det med mottrykk er jo også en egen vitenskapelig utfordring. 
3" eksos er allerde på 400 Whp målt at det er for lite, så.. 
Så det optimale er vel å kunne kjøre med ett 5" eksosanlegg, men hvordan få til det på en Cosworth? Hmm.. 
Kjører selv med dobbel down pipes som riktignok går inn sammen 1 meter etter turbo, planen er egentlig å kjøre separat wastgate eksos helt bak, men det har jeg ikke prioritert å lage enda. Har bremset 446 Whp med myye mindre turbo enn deg og 4x4 eksosmanifold. 
Ja, den eksosmanifolden ser jo litt seriøs ut. Det er bremset ærlige 600 hk på en 2wd manifold, og de ligner jo litt på hverandre? 

Wastegate eksosen går inn i downpipen en liten halvmeter etter turboen..
Men blir montert nytt eksoshus med intern wastegate så er veldig spent på hvordan det fungerer!b9c9337afe6573a2630a715b842dace3.jpg
Hvilken turbo kjører du?
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, skrev dohcworth22:


Wastegate eksosen går inn i downpipen en liten halvmeter etter turboen..
Men blir montert nytt eksoshus med intern wastegate så er veldig spent på hvordan det fungerer!b9c9337afe6573a2630a715b842dace3.jpg
Hvilken turbo kjører du?

Kult, det blir spennede, jeg har trua på intern WG, kjører det selv med suksess. 

Jeg har en GT3071R Spesial😁 A/R0,63 turbinhus. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, arreis 78 said:

Kanskje, det er ikke jeg rette personen til å svare på. 

Men hvor gjør du av wastegate eksosen da? Går den inn rett i down pipen etter turboen? 

Det med mottrykk er jo også en egen vitenskapelig utfordring. 

3" eksos er allerde på 400 Whp målt at det er for lite, så.. 

Så det optimale er vel å kunne kjøre med ett 5" eksosanlegg, men hvordan få til det på en Cosworth? Hmm.. 

Kjører selv med dobbel down pipes som riktignok går inn sammen 1 meter etter turbo, planen er egentlig å kjøre separat wastgate eksos helt bak, men det har jeg ikke prioritert å lage enda. Har bremset 446 Whp med myye mindre turbo enn deg og 4x4 eksosmanifold. 

Ja, den eksosmanifolden ser jo litt seriøs ut. Det er bremset ærlige 600 hk på en 2wd manifold, og de ligner jo litt på hverandre? 

http://randbmotorsport.co.uk/shop/Mike_Tech/Part_1_-_Exhaust.pdf Her er det litt å kikke og tenke på!
 

er jo endel artikkler der en kan/bør kikke litt på, http://randbmotorsport.co.uk/shop/FF_Articles.asp

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, skrev Afr:

http://randbmotorsport.co.uk/shop/Mike_Tech/Part_1_-_Exhaust.pdf Her er det litt å kikke og tenke på!
 

er jo endel artikkler der en kan/bør kikke litt på, http://randbmotorsport.co.uk/shop/FF_Articles.asp

 

Ja, syykt mange hensyn å ta. 

Varm luft inn, varmt vann, varm eksos, varm bensin. 

Har streblet med alt det her sjøl, og det er fanken ikke alltid enkelt å bekjempe høye temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

  

22 timer siden, skrev dohcworth22:

Annet grenrør jeg har liggende og vil (med litt modifisering) prøve på denne motoren.

4bef7f22f4f7b96ca9248796db08b336.jpg
 

Ser ut til å være en kopi av grenrøret på YA-motoren som siden ble til YB 2wd manifolden. Ett glimrende valg til alle som har motorer med mer enn original eksoskam. :) 
Ang. kombinasjonen A/R0.92 turbinhuset på en 2wd manifold, ta en titt på denne hvis du ikke har sett den før:

 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, skrev RS 1000:

  

Ser ut til å være en kopi av grenrøret på YA-motoren som siden ble til YB 2wd manifolden. Ett glimrende valg til alle som har motorer med mer enn original eksoskam. :) 
Ang. kombinasjonen A/R0.92 turbinhuset på en 2wd manifold, ta en titt på denne hvis du ikke har sett den før:

 

 

Fasit😊

Kan jeg få et svar på hva du tenker om hva som kan "strupe" litt av toppeffekten for resultatet til dohcworth22 over her? 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, arreis 78 said:

Fasit😊

Kan jeg få et svar på hva du tenker om hva som kan "strupe" litt av toppeffekten for resultatet til dohcworth22 over her? 

Det er fort gjort å spekulere og lage tå-salat på feil grunnlag og helt unødvendig. :) Ett bremsepapir viser bare ca. 30% av den hele og fulle sannheten så uten mye mer opplysninger om det meste så blir det hele bare løse spekulasjoner i stedet for søking etter feil og videreutvikling av oppsettet. 

Siden dette er en EFR-turbo-tråd så tenker jeg at det iallefall ikke er turboen som er problemet. 
Her en enkel oversikt over luftforbruket til motoren over her med EFR7064:
Turboen er så tom at man mister rundt 0,7 BAR ladetrykk og effektiviteten på turtallsperre er formentlig helt nede på 40 tallet!! 

Likevel ser vi 450 hp mål på NAV med ett overraskende lavt baktrykk.
nCFiqT9.jpg

Sammenligne med denne 675 Nm / 504 hp motoren med EFR7670.
Minner da om at dette er ett sånn "fort-å-gale opplegg" for å enkelt få en viss oversikt. Jeg har brukt inntil flere minutter på dette.  

Legg merke til at man nesten ikke bruker noe som helst på venstre side av senterlinjen til kartet. Jeg mener at dette viser at man enten bør kjøpe større turbo eller mindre turbinhus.    

LvqrY7c.jpg

 

Edited by RS 1000
  • Like 2
  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En flott bekreftelse, 10 år senere. :) 
 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev RS 1000:

En flott bekreftelse, 10 år senere. :) 
 

 

Hvis man ikke klarer å se hele filmen å få med seg alle detaljene. Kan ikke bare du skrive 5 stikkord som er den store forskjellen? 😊😁

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, arreis 78 said:

Hvis man ikke klarer å se hele filmen å få med seg alle detaljene. Kan ikke bare du skrive 5 stikkord som er den store forskjellen? 😊😁

Det kan jeg. :)

1. Absolutt

2. alt

3. er

4. vesentlig

5. bedre.

:D

---------------------------------------------------

Aluminium lagerhus. 

Vesentlig bedre vannkjølingskappe. 

Vesentlig bedre lagre. 

Smidd kompressorhjul. (Som produserer uvanlig flotte kompressorkart.) 

Amazing kompressorkåpe. 

Lettvekts turbinhjul. 

Amazing turbinhus.

Integrert wg gir bedre spool up enn ekstern wg.

Integrert dumpvalve gir bedre respons enn eksterne dumpventiler. (Med ytterst få unntak.)  

Twin "piston" rings i begge ender. 

Samme innkjøpspris som Garrett, men man får med MYYE mer for pengene. 

 

 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, skrev RS 1000:

Det kan jeg. :)

1. Absolutt

2. alt

3. er

4. vesentlig

5. bedre.

:D

---------------------------------------------------

Aluminium lagerhus. 

Vesentlig bedre vannkjølingskappe. 

Vesentlig bedre lagre. 

Smidd kompressorhjul. (Som produserer uvanlig flotte kompressorkart.) 

Amazing kompressorkåpe. 

Lettvekts turbinhjul. 

Amazing turbinhus.

Integrert wg gir bedre spool up enn ekstern wg.

Integrert dumpvalve gir bedre respons enn eksterne dumpventiler. (Med ytterst få unntak.)  

Twin "piston" rings i begge ender. 

Samme innkjøpspris som Garrett, men man får med MYYE mer for pengene. 

 

 

He he fantastisk😁

Som forventet så kom det selvsagt noe gode og velvalgte ord! 

Garrett GT3071R med 7+7 kompressorhjul, A/R0,63 turbinhus med efr wastegate klaff spooler som bare f.... forsatt det altså. Brutalt rett og slett! 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, arreis 78 said:

He he fantastisk😁

Som forventet så kom det selvsagt noe gode og velvalgte ord! 

Garrett GT3071R med 7+7 kompressorhjul, A/R0,63 turbinhus med efr wastegate klaff spooler som bare f.... forsatt det altså. Brutalt rett og slett! 

:) 
Akkurat din, nå custom  Garrett turbo, ble utviklet og optimalisert til akkurat din motor over flere år for at du skulle klare å oppnå det som er dine personlige og unike mål. Det er ikke akkurat enkelt å fremskaffe en turbo som er identisk til customturboen din og ergo blir kombinasjonen av alle resultatene den leverer vanskelig å slå. ;) Eneste turbofabrikant som kan ha en turbo som kan være en utfordrer, som jeg kan komme på i farten, er XonaRotor.

Grunnen til dette er at EFR har ett hull i utvalget. EFR7064 har 52 mm inducer (56 lb/min) som er for lite i forhold til ett "vanlig" 500 hp effektønske og EFR7670 har 57 mm inducer (65 lb/min) som er litt for stort for maksimal respons på en 2,0L motor, spesielt hvis man roter det til på vanlig måte med det tilhørende "500 + hk" kamvalget. Standardutvalget i turbinhus til EFR turboene er begrenset.

Jeg mener at XonaRotor sin XR6157S med 55 mm inducer (61 lb/min) https://xonabyaet.co.uk/collections/all-products/products/xona-rotor-x2c-xr6157s-320-640-bhp-performance-turbo

og Customturboen din fyller dette hullet. 

Kjekt å høre at bilen stadig oppleves slik. :D 
Hvis du nå tenker at du i praksis har helt unødvendig og overdrevet god respons og spool up, da kan EFR7670, en eksoskamoppgradering og en 2wd eksosmanifold være kandidater i fremtiden. Du spretter vel opp rundt 100 hp om det skulle bli av interesse. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, skrev RS 1000:

:) 
Akkurat din, nå custom  Garrett turbo, ble utviklet og optimalisert til akkurat din motor over flere år for at du skulle klare å oppnå det som er dine personlige og unike mål. Det er ikke akkurat enkelt å fremskaffe en turbo som er identisk til customturboen din og ergo blir kombinasjonen av alle resultatene den leverer vanskelig å slå. ;) Eneste turbofabrikant som kan ha en turbo som kan være en utfordrer, som jeg kan komme på i farten, er XonaRotor.

Grunnen til dette er at EFR har ett hull i utvalget. EFR7064 har 52 mm inducer (56 lb/min) som er for lite i forhold til ett "vanlig" 500 hp effektønske og EFR7670 har 57 mm inducer (65 lb/min) som er litt for stort for maksimal respons på en 2,0L motor, spesielt hvis man roter det til på vanlig måte med det tilhørende "500 + hk" kamvalget. Standardutvalget i turbinhus til EFR turboene er begrenset.

Jeg mener at XonaRotor sin XR6157S med 55 mm inducer (61 lb/min) https://xonabyaet.co.uk/collections/all-products/products/xona-rotor-x2c-xr6157s-320-640-bhp-performance-turbo

og Customturboen din fyller dette hullet. 

Kjekt å høre at bilen stadig oppleves slik. :D 
Hvis du nå tenker at du i praksis har helt unødvendig og overdrevet god respons og spool up, da kan EFR7670, en eksoskamoppgradering og en 2wd eksosmanifold være kandidater i fremtiden. Du spretter vel opp rundt 100 hp om det skulle bli av interesse. 

At min turbo sammenlignes på det nivået som EFR og Xonar driver med sånn ca er selvsagt hyggelig og til ære for deg! 😊

Som nevnt 10 ganger før så er det artig hvordan det fungerer på gata, etter en vinter med diesel og 320Nm så går jo mest sannsynlig de fleste Cosworther fælt i forhold😉

Det blir ikke aktuelt med EFR7670 på en gatebil for min del sånn som det er nå, så er det faktisk glemsak.

Det er skjeldent turtallampe blinker på 3 gir, så respons og spool up er så til stede at å ha noe mer hk skjer ikke. Nesten uansett turtall jeg girer på så er det fult trøkk på neste gir😃

Det å ligge på delgass og bare legge flat pedal på 4 gir på 1700 o/min og det bare trekker opp motbakkene. Det er en sinnsyk rar opplevelse fra en orginal 2,0l Cosworthmotor med 450 hk turbo😁

Kommer ikke til å gi fra meg noe moment, spool up, respons etc for 100 ubetydelig dyr.. 

Edited by arreis 78
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var en god bekreftelse på at du har tatt alle de valgene som er korrekt for deg. :)

Jeg har jo sett nok av folk som sier at de er SÅÅÅ godt fornøyd med motoroppsett og hk-resultat, men så snur de hele oppsettet 180 grader når de skal bygge motoren på nytt. :D

Man må ofre en betydelig flokk med hester for å få ut god respons ja. :)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drister meg til å prøve og laste opp grafen fra bremsinga av bilen min i kveld, siden det sitter en EFR 9180 i den. 
Det er en 3,2 liter Bmw motor, og drivstoffet er ethanol. Dette er hjuleffekt målt med semislicks på rulle. 
Ser at talla i grafen stopper før 7000rpm, men i realiteten går pullet til 8000rpm. 
Turboen imponerer i allefall meg som tidligere er vandt med treige greier stort. 
Ladetrykket er begrenset til 1,2 bar i nedre delen av registeret for å holde momentet nede, mens det øker til ca 1,6 fra rundt 4500rpm. Ladetrykket er ikke med på grafen her. Den blå stipla linja er baktrykk. 
Over 5000rpm med gromt register gleder jeg meg til å prøve på Rudskogen allefall. Må bare ha ny clutch først da det var den som satte en stopper for videre morro. 

Per-olav-ethanol.pdf

  • Like 1

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...
On 2/18/2022 at 3:18 PM, arreis 78 said:

https://www.pulsarturbo.com/

Er det noen som har testes en av disse?

Eller finnes det en turbo her som kan gi suksess på en frisk Cosworth motor?

Jeg har sett igjennom disse turboene og forsøkt å sette opp noen kombinasjoner til en komplett "Cosworth-turbo", uten å ha lyktes med det.
Det mest interessante produktet jeg klarte å finne var dette: PULSAR 05-07 6.0 Powerstroke 10 Blade Drop-in Upgrade Whistle Turbine Wheel - Pulsar Turbo Systems 

Ellers tenker jeg at dette er turbinhuset som man med fordel kan vurdere til EFR7064 og EFR7670.

kTiWKrZ.png

http://slturbo.com/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Og etter en god stund så måtte også disse krype til korset for å tilfredsstille "publiken".
Når det er sagt så er det nesten utrolig kjekt å se hva de har valgt å sette fokus på i beskrivelsen. Dette er nytt. :) :D 

Alle ser jo resultatet her: 
 


Hvem fikk med seg tallene til høyre? :)  

xxaDSIV.png

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...