Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

se der ja, hadde vært artig å prøvt ut enn slik enn ;) men er vell heller tvilsomt å finne enn som er bolt on til 4x4 manifolden og som ikke overstiger mer enn ca 400hk, ser di mindre turboene er på t25 flens :)

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

 

 

On 1/31/2011 at 7:55 PM, Sta1n1 said:

Noen som har tenkt litt på å prøve ut enn slik enn på cosworth motor ? ser ut som noen virkelig spennendes turboer smile.gif RS 1000 har kanskje noe formening om disse ?

http://www.full-race.com/articles/borgwarner-efr-turbos.html


http://www.speedforsale.com/nissangtrparts/images/BorgWarner_EFRturbo6.JPG
Jeg synes at disse rett og slett ser helt fantastisk lovende ut.
Den minste har f.eks en 62 mm kompressor som i fysiske mål kun er ørlite større enn en original Sierra Cosworth 4x4 turbo på 60 mm, men som likevel pumper mer luft enn 70 mm T34 og 76 mm E46.
Selv om jeg ikke VET, så er jeg sikker på at 62 mm kompressor og ett fjærlett 55 eller 58 mm turbinhjul vil gi resultater som frem til nå faktisk har vært umulige å klare.
Prisen er ikke lav, men den er fullt overkommelig og sett i forhold produktet man får, så mener jeg at dette er ett SVÆRT godt kjøp.
Bare se:
Den cruiser inn til 400 + hk på 2,0 BAR ladetrykk og den spooler hardere enn en T3. wub.gif
http://www.full-race.com/store/images/full/borgwarner-efr-6258-turbo-content-1.jpg
http://www.full-race.com/store/turbos/borgwarner-efr/borgwarner-efr-6258-turbo.
T25 Escort Cosworth manifolden har T3 boltmønster, men T25 senterhull. Den bør kunne maskineres til ett boltmønster som passer EFR.
Søkeord efrkatalog.
http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf

 

AWoJ1QU.jpg

EDIT 06.11.2021
Fant endelig noen gode kompressorkart.

Først fantastiske EFR6258 som jeg mener er den ultimate T3 - T34 erstatteren. Som vi ser klarer den over 40lb/min. (400 hp) med 70% virkningsgrad ved 3,5:1 PR som i praksis er i underkant av 2,5 BAR ladetrykk ut av turboen og formentlig rett over 2,0 BAR i innsugsmanifolden med en original intercooler.) 
Følger vi linjen for 2 BAR MAP trykk ut til kompressorkartets høyre grense, så ser vi at kapasiteten er 35 lb/min. Dette betyr at EFR6258 har luftkapasitet nok til å støtte ca. 350 hk med 1,0 BAR ladetrykk. 
LrKA2RR.jpg

GPA8Oww.jpg

GXmJcZa.jpg

Så favorit turboen EFR7064 som dessverre bare leveres med ALT for store turbinhus. Denne turboen MÅ oppgraderes med ett Genuint T3 turbinhus i ca. A/R0.63 størrelse, for å få fremvist egenskapene sine. Se at den med god klaring lett presterer hele 3,4:1 i PR ved 30 lb/min luftfløde med hele 70% virkningsgrad. (Dette er betyr at kompressorhjulet lett klarer å levere 2,4 BAR ladetrykk for å klare 300 hk. ved 4000 o/min. uten noen utfordringer med surge.)

Denne turboen trenger, fortjener og er avhengig av å få ett turbinhus i korrekt størrelse som gir den en mulighet til å spoole up fra lave turtall.  :)   

JnJbGh2.jpg

wdTKfFc.png

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

om det er slik at det går å maskinere enn t25 escort cosworth manifold så skal jeg jammen meg slå til å kjøpe enn slik :) ville du gått for 6258 eller 6758 ? tenkte på enn turbo så var noe alla t34 eller gt3071r bare enn del bedre :D

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

om det er slik at det går å maskinere enn t25 escort cosworth manifold så skal jeg jammen meg slå til å kjøpe enn slik smile.gif ville du gått for 6258 eller 6758 ? tenkte på enn turbo så var noe alla t34 eller gt3071r bare enn del bedre biggrin.gif

Good for you!!!

T34 er har 69 mm kompressorhjul og leverer 43 lb med luft.

EFR6258 har 62 mm kompressorhjul og leverer 44 lb med luft.

GT3071R har 71 mm kompressorhjul og leverer 50 lb med luft.

Hvis du vil ha en lignende, men betydelig bedre turbo, da blir det;

EFR7064 som har 70 mm kompressorhjul som oppgis til å leverere overoptimistiske 56lb/min.

Det originale turbinhuset er dessverre for stort til at denne formentlig utrolige turboen får vist hva den er kapabel til. 

 

EDIT 2018: EFR7064 + ett Garrett T3 turbinhus i A/R0.48 eller 0.63som er maskinert til å passe på er det optimale for en gatebil slik jeg ser det.

 

Slik jeg ser det ville jeg brukt EFR6258 sammen med originalkammene og

 

 

Ikke når man er resultatorientert.

Hvis det er en slik som skal til for å få jobben gjort, og du gjør den skikkelig, så ser jeg ingen problemer.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Good for you!!!

T34 er har 69 mm kompressorhjul og leverer 43 lb med luft.

EFR6258 har 62 mm kompressorhjul og leverer 44 lb med luft.

GT3071R har 71 mm kompressorhjul og leverer 50 lb med luft.

Hvis du vil ha en lignende, men betydelig bedre turbo, da blir det;

EFR6758 som har 67 mm kompressorhjul og leverer 49 lb med luft.

 

Slik jeg ser det ville jeg brukt EFR6258 sammen med originalkammene og

EFR6758 til AB07 eller BD10 kammene.

 

 

Ikke når man er resultatorientert.

Hvis det er en slik som skal til for å få jobben gjort, og du gjør den skikkelig, så ser jeg ingen problemer.

 

Ok, nå er ikke jeg noe ekspert på å lese kompressorkart men det skal være oppnåelig med 400 hp på 2 bar overtrykk med EFR6258 ? :) skal tegne litt og se om det går å modifisere enn t25 manifold, men trur det vil krasje med t3 bolt mønsteret. Viss ikke blir det enn slik overgang sak.

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

Ok, nå er ikke jeg noe ekspert på å lese kompressorkart men det skal være oppnåelig med 400 hp på 2 bar overtrykk med EFR6258 ? :) skal tegne litt og se om det går å modifisere enn t25 manifold, men trur det vil krasje med t3 bolt mønsteret. Viss ikke blir det enn slik overgang sak.

Javisst, ingen problem.

Synes igrunnen at EFR6258 imponerer mest.

Hvis du bare kapper de originale pinnboltene, så skal det kunne gå fint det der. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

etter som eg har forstått det så kan ikke GTX3071 måle seg med dette her.

 

men tegnet opp hull mønsteret på begge flensene, og det nye hullmønsteret vil jo treffe i det gamle. Vil du da bare bore og gjenge for det om ? legger ved bilde, Ø10mm hulla er for t3 hullmønster og Ø8mm for t25. Trudde ikke det var så bra å gjenge i litt av selve pinbolten ?

 

t25.png

Link to comment
Share on other sites

Vil vel nesten påstå at garret sin gtx serie plutselig er steinalder.

 

Og ville absolut tatt jobben med å bygge om til t2 på manifold, om det er den foten ønsket turbo har.

 

Jeg har selv montert både gt3071/3076r på 2wd manifold og det var på ingen måte bolt on. (samme på 4wd manifold)

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

GTX3071?

Her sier Compturbo ett par ord om 11 bladet kompressorhjul og det ser ikke ut til å være gode greier.

Hvis du sammenligner GT3071R med GTX3071R så ser man at GTX har større maks kapasitet, men kan ikke se at det er gjort noen endringer som forbedrer spool up, tvert imot så går den lettere i surge. :(

Forskjellen ved 200 hk, 20 lb/min er stor, og i feil retning.

GTX3071RandGT3071Roverlap.jpg

 

Etter som eg har forstått det så kan ikke GTX3071 måle seg med dette her.

 

men tegnet opp hull mønsteret på begge flensene, og det nye hullmønsteret vil jo treffe i det gamle. Vil du da bare bore og gjenge for det om ? legger ved bilde, Ø10mm hulla er for t3 hullmønster og Ø8mm for t25. Trudde ikke det var så bra å gjenge i litt av selve pinbolten ?

 

t25.png

Enig med du der.

Javisst. Det gjør ingenting så lenge pinnbolten ser godt tilskrudd før du kapper den og planer flaten.

 

Hva mener folke om BorgWarner EFR 7670 Turbo som 550hk turbo?

Kompressorkartet viser at den leverer 55 lb. med luft ved kun 2,8 PR. Dette tilsvarer ca. 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden, så 550 hk skulle gå som en lek.

Hvis du bygger motoren tilstrekkellig lav komp. og mekanisk kraftig nok til å takle belastningen så klarer turboen fint 3,5 BAR ladetrykk, så dette er selvsagt gode greier. :)

 

Når det er sagt så syne jeg personlig at EFR7064 er ett mye bedre valgt til denne effekten. Denne kan lade 3,0 BAR i mellomregisteret og gi suveren aks. og så cruise inn til 550 hk med passelige 2,4 BAR ladetrykk ut fra turbo og med antatt T34 respons pga 52,2/70 mm kompressorhjul. :wub:

Ved 2,0 BAR ladetrykk klarer den ned til 24 lb, 240 hk, så den er motstandsdyktig mot surge.

Denne virker å være en gudegave.. :D

Alle konkurrentene sliter nå..

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skrev feil i innlegg anngående turbo afr 7670, da jeg mente 7064. Vurderer sterkt denne for 8 dyseoppsettet på min nye motor. Eneste jeg er litt kritisk til er AR83 eksoshus, da jeg ville hatt AR63 og lagt på 500+ hk. Vanskelig og maskinere noe turbonetics greier til disse turboene vil jeg tro.

Men ok med lite baktrykk når det blir varmt på Rudskogen.

Link to comment
Share on other sites

Skrev feil i innlegg anngående turbo afr 7670, da jeg mente 7064. Vurderer sterkt denne for 8 dyseoppsettet på min nye motor. Eneste jeg er litt kritisk til er AR83 eksoshus, da jeg ville hatt AR63 og lagt på 500+ hk. Vanskelig og maskinere noe turbonetics greier til disse turboene vil jeg tro.

Men ok med lite baktrykk når det blir varmt på Rudskogen.

Godt.

Jeg kan berolige med følgende:

En Cosworth T3 turbo påsatt A/R 0,63 turbinhus spooler som en T34 påsatt A/R 0,48 turbinhus. Grunnen er at på T3 turboen er forholdet mellom de kreftene turbinen produserer og de kreftene kompressoren trenger mer gunstig og passelig da de ble designet til å fungere sammen.

Baktykket på T3 er selvsagt også mye lavere pga det større turbinhuset.

Frem til at T3 kompressoren går tom, så er T3 den mest effektive turboen av disse to. Dette har jeg gjort og testet myself. :)

 

Som du ser er hybrid% på EFR turboene svært gunstig og turbinene er sterke i forhold til de krefter som de lettdrevne kompressorene krever.

Jeg er overbevist om at du kan ta det helt med ro. Her får du både god spool up og minimalt baktrykk.

Det er INGEN grunn til å tro at vi amatører kan "forbedre" noe som helst på disse. ;)

Vi bør heller konsentrerer oss om selve motoroppsettet og ikke rote oss bort i typisk norske svære greier som ødelegger det meste.

På generelt grunnlag, og isolert sett, er det også slik at egentlig, jeg presiserer egentlig, er ett A/R 0.63 turbinhus ugunstig lite for 500 ærlige hk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfaring med diverse turboer på cosworth, har de med minst hybrid funket best.

Kjørte en mitsubishi tdo6c17 (den var nesten ikke hybrid) med ar79 eksoshus og den spola raskere en både t-34 AR63 og netics e-50 ar 63.

Link to comment
Share on other sites

Borg warner skal vel tjene penger som alle andre selgere så noe garanti for at dette fungerer på en 2.0 Cosworth tror jeg ikke 100% på før det blir testet i praksis.

Ser at utav "B2 frame" er det 4 størrelser og afr 7064 den minste turboen. Valgene på eksoshus forhold er noe begrenset. Ser det kan leveres 82 hus til den største 1000hk turboen, skulle tro at det hadde vert litt heftig..

 

Har også samme erfaring som deg over.

Hadde jeg kunne byttet comp hjul til noe mindre på min GT3582R , der ballangseringen/turbo holdt, hadde jeg gjort det i stede for kjøpe ny turbo.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...