Jump to content

Turbo cooler


carbon

Recommended Posts

Jeg har brukt turbo cooleren på flere av mine biler, har hjulpet og holde vann tempen nede. men etter 6-7 runder på banen passerte olje de magiske 100 gradene som noen hevder bør være maks på cossi motoren. Dette med big-wing panne (7 1/2 l) og 19 raders oljekjøler, wrc underspyling av stempler, alu grp.A radiator osv.

 

Dette er helt klart et must på hardt modda cosworth motorer med vannkjølt turbo, for¨å holde vann tempen lav nok (80 grader)

 

Der skal sies at jeg ikke klarte og hold 80 vann og 100 olje grader ved 660 pumpebensin hk og inspirert kjøring(måtte ta en rolig runde etter 6-7 runder for å få ned tempraturene)

 

Eneste medisinen for å ha stålkontroll på temp på en cossimotor er tørrsump. Fatter ikke at ikke flere har forstått dette. Billig forsikring for en motor som går og går.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt turbo cooleren på flere av mine biler, har hjulpet og holde vann tempen nede. men etter 6-7 runder på banen passerte olje de magiske 100 gradene som noen hevder bør være maks på cossi motoren. Dette med big-wing panne (7 1/2 l) og 19 raders oljekjøler, wrc underspyling av stempler, alu grp.A radiator osv.

 

Dette er helt klart et must på hardt modda cosworth motorer med vannkjølt turbo, for¨å holde vann tempen lav nok (80 grader)

 

Der skal sies at jeg ikke klarte og hold 80 vann og 100 olje grader ved 660 pumpebensin hk og inspirert kjøring(måtte ta en rolig runde etter 6-7 runder for å få ned tempraturene)

 

Eneste medisinen for å ha stålkontroll på temp på en cossimotor er tørrsump. Fatter ikke at ikke flere har forstått dette. Billig forsikring for en motor som går og går.

 

Jeg er litt spent på å høre hvem som sier det er max 100grader på cosworth motoren?

 

100grader er perfekt for å brenne av div forurensinger og kondens. Moderne oljer klarer fint 120 grader driftstemp.

Ideel temperatur for rallybilene var 110grader.. Så lenge man ikke overstiger 120 grader regelmessig bør det gå fint.

Alt uttalelser fra Rainbird/SCS leiren som vet godt hva de holder på med..

 

Vanntemp derimot er litt mer kritisk..

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier at rundt 100 grader er maks anbefalt tempratur på olja i en cosworth motor for holdbarhet.

Jeg er ikke noe "forum-hore" men har bygd og rasa et par motorer i løpet av mitt bil liv.

Er ikke uenig med deg i at en arbeidstempratur i motoren på over 100 grader er mer "effektiv", med dessverre har ikke den gamle OHC blokka gode nok egenskaper til å tåle høye tempraturer og trykk samtidig. (for dårlig legering i forhold til for eks supra blokka som kan bankes på +-120 grader i olja uten problem)

Jeg har sprukket 200 blokker med std. borring og null tegn til tenningsbank pga. høy tempratur i motor.

 

Dette er diskutert med blant annet Jenspeed som er veldig forkjemper av 80 grader vann, 100 olje for maks levetid på motor. Julian Godfrey og Svein Kristiansen (Ringspeed).

 

Har bygd et par motorer for noen gutter rundt om, og sier alltid at før vi skal bruke mye penger på trim, så skal vi sikre motoren. Dvs, nok mengde med olje og kjøling av motoren. Om det ikke blir sånn slik så har jeg takket nei til å bygge for de. ALFA OMEGA på cosworth motoren for at det skal holde ved aktiv kjøring over tid, som f.eks på bane/rally.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier at rundt 100 grader er maks anbefalt tempratur på olja i en cosworth motor for holdbarhet.

Jeg er ikke noe "forum-hore" men har bygd og rasa et par motorer i løpet av mitt bil liv.

Er ikke uenig med deg i at en arbeidstempratur i motoren på over 100 grader er mer "effektiv", med dessverre har ikke den gamle OHC blokka gode nok egenskaper til å tåle høye tempraturer og trykk samtidig. (for dårlig legering i forhold til for eks supra blokka som kan bankes på +-120 grader i olja uten problem)

Jeg har sprukket 200 blokker med std. borring og null tegn til tenningsbank pga. høy tempratur i motor.

 

Dette er diskutert med blant annet Jenspeed som er veldig forkjemper av 80 grader vann, 100 olje for maks levetid på motor. Julian Godfrey og Svein Kristiansen (Ringspeed).

 

Har bygd et par motorer for noen gutter rundt om, og sier alltid at før vi skal bruke mye penger på trim, så skal vi sikre motoren. Dvs, nok mengde med olje og kjøling av motoren. Om det ikke blir sånn slik så har jeg takket nei til å bygge for de. ALFA OMEGA på cosworth motoren for at det skal holde ved aktiv kjøring over tid, som f.eks på bane/rally.

 

Okay. Hvis du refererer til meg som forum-hore regner jeg med du ikke tok tonen i innlegget mitt helt riktig.. Jeg spurte og fikk svar. Takk.

 

Lurer på om Engelskmennene har andre erfaringer da de generelt sett anbefaler litt høyere temperaturer.

Godfrey har jo over middels peiling så han er det vel lurt å høre på.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Nei da, var ikke det jeg mente Tore...

bare underbygger at det jeg vet er basert på egne erfaringer og ikke noe jeg har plukket opp på diverse fora som pf el.:)

Og jeg mener heller ikke at ikke at en cosworth motoren kan klare høyere temp en dette, men for maks holbarhet så er disse tempraturene å etterstrebe.

 

Ja Godfrey, Svein og Jens har vel preppa hver sin del med ford/cosworth motorer i RC som blir noe av det mest hardcore utprøvingen man får av disse motorene.

 

No hard feelings..

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Nei da, var ikke det jeg mente Tore...

bare underbygger at det jeg vet er basert på egne erfaringer og ikke noe jeg har plukket opp på diverse fora som pf el.:)

Og jeg mener heller ikke at ikke at en cosworth motoren kan klare høyere temp en dette, men for maks holbarhet så er disse tempraturene å etterstrebe.

 

Ja Godfrey, Svein og Jens har vel preppa hver sin del med ford/cosworth motorer i RC som blir noe av det mest hardcore utprøvingen man får av disse motorene.

 

No hard feelings..

 

Hehe regnet vel med at det ikke var sånn ment. Litt seint og lett for å bli revet med.

Vi har da hatt hyggelige telefonsamtaler før så ingen grunn til å ødelegge forholdet :lol: for alt du vet kommer det en telefon når det nærmer seg oppstart her i gården ;)

Link to comment
Share on other sites

Denne turbo vannkjøleren monteres på returvannet til Turboen ikke sant? Bestilte en slik nå nettopp B)

Jeg kjørte med E50 turbo uten vannkjøling før, men etter at jeg monterte 3076 med vannkjøling merka jeg godt at vanntempen går opp. Kjølviftene starter gankse ofte, spesielt ved tomgangskjøring. Lurer på om jeg skal montere noen små vifter på denne slik at jeg kan kjøle vannet selv på tomgang, greit å ha mulighet til å roe ned tempen på motoren før jeg stopper den.

 

Gleder meg veldig til en ny sommer med mye Cosworth kjøring :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vannkjølt turbo, 19 rader oljekjøler med egen ut og inngang (ikke orginalsandwich) på blokka med an12 slanger, stor bunnpanne, aluradiator, stort oljefilter. Olje til turbo kommer rett fra kjøler og filter.

Forandret noen vannkanaler i toppen og blendet noen oljekanaler i blokk.

Jeg har på meste kjørt ca 40 min i strekk på rudskogen uten antydning til skummel vann eller oljetemp.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Du kjører vel E-85 Breda? Som brenner 100+- grader kaldere en bensin.

Hadde du de samme tempraturene når du kjørte bensin?

Det kommer også ann på hvordan motoren er mappet, dvs. hvor mye bensin de pøser på ved vakum i motor.

Hvem bremset motoren din Breda? Krille bremset min.

Jeg tror rent motormessig(blokk/kjøling) at vi har/hadde samme oppsett(Kjell-Arne også, forsåvidt), jens sin oppskrift du har brukt også, ikke sant?

Men jeg tror kanskje at det er en stor fordel og kjøre uten vannkjølt turbo ved store effektutak.

 

Med skummel vann olje temp mener du de siffrene jeg har nevnt tidligere da? Min ville fort oppi 105 grader i olja når jeg denga den sikkelig på en varm dag. 6-8 runder og 25 grader luft temp.

 

Men synes alle cosworther jeg har kjørt blir varme når jeg bruker de aktivt;) Det har kanskje noe med kjørestilen og gjøre.

 

Er forøverig veldig interessert i å høre hvordan du har modifisert vannkanalene i toppen, har hørt noe om at Stian splitta en topp og fant ut noe smart.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå kjører jeg e85, men hadde heller ikke noe problemer på 99 oktan.

Bremsing har selvfølgelig MYE å si, men det er det mange som ikke skjønner.

Anders bremset bilen min begge gangene på 99 og christer nå på e85.

Jeg bygde ny motor i mars 2010, for å få endringene man bør ha på e85, så jeg har godfrey rallycross spec nå, samme bunn som isacsen.

 

Klart, jo flere kilder som gjør kjølevannet varmere er jo dumt. En turbo uten vannkjøling gjør nok ingenting negativt på tempraturen ihvertfall.

Jeg har ikke engang oljetemp måler i bilen, men hadde en løs en den første tiden, og den var aldri over 100 uansett, bane eller motorvei.

Klart at kjørestilen har noe å si. Kjører man bilen til fordtreff 2 ganger i året, så blir den nok ikke farlig varm. Jeg føler ihvertfall ikke at jeg kjører spesielt rolig med bilen selv, men varm blir den ikke uansett. Og nå med e85 så er det jo, om mulig, enda bedre.

 

Det med vannkanalene får du se om Stian vil avsløre. :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

hva kostet det med den billett freste kassetten for å stabilisere veiva?

Har lurt litt på en 2,5 liter E-85 motor, mer er redd blokka blir for ustabil og man blir nødt til å sette inn denne forstrkede bunn "kasetten"son blandt annet Sverre kjører med.

 

Er det Julian som har maskinert ut de orginale lagerbukkenene, eller er det noen som gjør dette i Norge?

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke tørrsump. Snakka med Sverre om bunndelen hans.

Han har frest ut hele bunndelen av blokka, dvs. lagerbukkene for veiva, og mener han sa det var julian som hadde fått ordnet en hel "kassett" med bærelagere(av ukjent legering) som slippes inn i bunndelen av blokka og strammes opp av 10 longstuds som er fundamentert i denne kasetten og går opp gjennom blokka til toppen.

 

Dette var da de hadde problemer med 850-900 nm da blokka flekset så mye i mellom lagerbukken at veiva knakk.

 

Høres dyrt ut.

 

Noen som har teste Alu. blokka på høyeffekt motorer?

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Se har ja...ser tøft og stabilt ut.

Hvem gjør dette og pris?

 

 

Det var nok en løsning for mer rigid opplagringen av veiva, eller er det jeg som har misforstått?

Er det dette man gjør i RC nå tildags? Jeg forstod det som at de freste ut hele bunndelen av blokka og satte i en billett opplagringsdel, utgått kanskje?

Både Sverre og KRB har snakket om dette, riktig nok et par år siden.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo tørrsumppannen som jeg trodde du snakket om. Tittet på den når jeg var der borte. Men snakket med Julian om den og han mente ikke at den var noe umiddelbart behov hos meg. Men bremset jo 700 nm på hjula nå, så kanskje jeg må ha etterhvert. Det merkes jo eventuelt.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

700 nm er ikke til å kjimse av i en 2wd:)Får du grep, og kjører du ladetrykket som gir 700nm?

 

Nevnte julian noe pris på denne bunnpanna? Er jo ett flott stykke arbeid.

Ser han skriver om Pace tørrsump panna som et økonomialternativ.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Neida, 700 nm er mer en nok til å ødelegge massevis. Grep får jeg litt ut på andré gir. Kan selvfølgelig provosere fram lite grep videre oppover også. Og ja, kjører trykket som den ble bremset på. Ser ingen grunn til å oppgi tallene fra benken og ikke kunne stå for de.

Nei pris sa han ikke noe om. Ble ikke noe mer snakk om den, siden jeg ikke skulle bruke sånn.

Ja, bra maskineringsarbeid, men pace er jo bare panna, uten det ekstra til bæringen.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Neida, 700 nm er mer en nok til å ødelegge massevis. Grep får jeg litt ut på andré gir. Kan selvfølgelig provosere fram lite grep videre oppover også. Og ja, kjører trykket som den ble bremset på. Ser ingen grunn til å oppgi tallene fra benken og ikke kunne stå for de.

Nei pris sa han ikke noe om. Ble ikke noe mer snakk om den, siden jeg ikke skulle bruke sånn.

Ja, bra maskineringsarbeid, men pace er jo bare panna, uten det ekstra til bæringen.

 

Sånn det skal være! Aldri skjønt poenget med å skru ned trykket..

 

Mener jeg har hørt prisen på denne girdlen/tørrsumpen.. skal sjekke litt..

 

Edit: Ca. 40tusen for bunnpanna/tørrsump/girdle som brukes i rallycross.. Nærmere 80 for hele tørrsumpoppsettet.. Ville priser :lol:

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...