Jump to content

A4LD?


granadaghia

Recommended Posts

Heisann. Lurte på om noen kan fortelle meg hvordan a4ld girkassa fungere? Er der 3 eller 4 posisjoner for girvalg på den? Tenkte å bytte til 4trinn`s girkasse i granadaen men fortsette å bruke samme spak innin bilen.

Som sikkert dei fleste veit er det 1-2-D-N-R...i granada, vil då bruke samme på den a4ld kassa, men den skal ha overdriv men er den elektrisk slik du kan koble opp med en bryter feks slik en kan koble til overdriv når den står i posisjon "D"???

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Lurte på om noen kan fortelle meg hvordan a4ld girkassa fungere? Er der 3 eller 4 posisjoner for girvalg på den? Tenkte å bytte til 4trinn`s girkasse i granadaen men fortsette å bruke samme spak innin bilen.

Som sikkert dei fleste veit er det 1-2-D-N-R...i granada, vil då bruke samme på den a4ld kassa, men den skal ha overdriv men er den elektrisk slik du kan koble opp med en bryter feks slik en kan koble til overdriv når den står i posisjon "D"???

 

A4LD

 

The C3 was modified into the A4LD four-speed by adding an overdrive gear, which the C3 lacked. This transmission was introduced with the 1985 Bronco II and Ranger, again with four- and six-cylinder engines only. It was replaced by the 4R44E and 4R55E in 1995.

This was the first Ford automatic to use an EEC-controlled torque converter lock-up clutch. Electronic shift control for the 3-4 shift was later added, another first, though other gears remained hydraulic.

Nyere er ikke altid bedre!

Link to comment
Share on other sites

Den er grei da......men det som eg ikke forstår heilt enda det er korleis dette igrunn fungerar i praksis? Er der 3 eller 4 "stillingar" for girspaken på denne kassa? For vist eg skal ha den i granada som er 1-2-D.....og skal fortsatt bruke den spaken korleis får eg da inn "overdrivet"? Enkel bryter for å koble inn overdrive eller?

 

 

A4LD

 

The C3 was modified into the A4LD four-speed by adding an overdrive gear, which the C3 lacked. This transmission was introduced with the 1985 Bronco II and Ranger, again with four- and six-cylinder engines only. It was replaced by the 4R44E and 4R55E in 1995.

This was the first Ford automatic to use an EEC-controlled torque converter lock-up clutch. Electronic shift control for the 3-4 shift was later added, another first, though other gears remained hydraulic.

Link to comment
Share on other sites

A4LD kassa har 1-2-3-D, når spaken står i D må i tillegg solenoiden få signal for å gå i overdrive. Jeg ordnet det med en bryter som for øvrig er aktivert mer eller mindre hele tiden. Selv med bryter aktivert er det bare å dra den ned i 3-2-1. Setter aldri kassa rett i drive, med drar spak og girer opp og ned som en manuell. Kassa har og en solenoid som tar seg av lock-up. Jeg har koblet det opp i bilen der kretsen går innom en sikkerhetsbryter på bremsepedal, men bruker det aldri. Blir for mye styr og jeg anbefaler deg å la den være.

 

H.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...