Jump to content

Foring rattaksel


vmk91

Recommended Posts

Var så heldig å bli sendt på teknisk kontroll av kjære Statens Vegvesen i helga, pga at politiet i Trondheim har razzia på alle ungdomsbilene i området.

Der de fant masse smating på min 1990 Sierra 2.0 OHC som de mente var "trafikkfarlig" bl.a denne foringen til rattakselen som står i torpedoveggen.

Har aldri hørt noe om at denne må byttes pga slakke, men de mente at det var livsfarlig å kjøe med så jeg fikk 30 dager på å bytte den for så å møte opp på visning.

 

Lurer på om noen her inne har erfaring med å bytte denne, hvor jeg får tak i ny eller smarte triks på å fikse den slik at slakken forsvinner.

 

Takker for svar :)

Ford Sierra 90' 2.0 OHC

Toyota Hilux 98' 2.4TD SR5

Toyota LandCruiser 86' 2.4TDI

Ford Granada 85' 2.3 V6

Link to comment
Share on other sites

smal sak å bytte. litt trangt under med pedalene.

dette er en sykdom på sierra,

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/steering-suspension/steering-equipment-misc/emd1802.html

 

Takk for kjapt svar, har bestilt foringen, men lurer på om jeg må ut med hele rattstammen for å bytte denne foringen, ble litt usikker når jeg sjekket.

Ford Sierra 90' 2.0 OHC

Toyota Hilux 98' 2.4TD SR5

Toyota LandCruiser 86' 2.4TDI

Ford Granada 85' 2.3 V6

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapt svar, har bestilt foringen, men lurer på om jeg må ut med hele rattstammen for å bytte denne foringen, ble litt usikker når jeg sjekket.

 

Nei, det slipper du.

Jekk opp bilen forran, demonter rattaksel krysset. Fra innsiden av bilen fjerner du metallklipset som forhindrer foringa i å gli inn i bilen. Slå plast-innerforinga ut mot motorrommet. Pirk deretter ytterforinga i gummi ut samme veg.

Der etter monterer du den nye foringa i motsatt rettning. Fra motorrom, mot torpedo. (alle deler snudd motsatt vei.) Easy Fix.

Link to comment
Share on other sites

neida.

løsne 1 stk bolt i motorrommet, 10mm hode, så er stammen løs fra resten av styringen, så presses foringen ut fra innsiden.

pass på at du monterer den nye rett vei, så se på dem gamle hvordan den satt.

 

det værste med hele opperasjonen er å flytte den sølbrikken opp og ned på stammen, den som er på innsiden der.

 

trenger ikke jekke opp bilen, klarer å løsne denne fra oppsiden mens bilen står på bakken ;)

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å ta ut hele rattakslene av bilen når du gjør dette også. Den metoden har jeg benyttet når jeg har skifta foring.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er å ikek gjøre som det står i Haynes boka (bytte fra innsida, som forsåvidt er det 'riktige') Tar fort en time eller to før du har fått på hele interiøret slik det skal være :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har risting i rattet når jeg passerer 80km/h er det foringen i rattet?

 

Åpne panseret og strekk armen din ned til rattakslingen og kjenn etter slakk i torpedoveggen så finner du fort ut av det.Men kan være flere årsaker som feks skjeive hjul

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...