Jump to content

Hjemmelaget bremserulle eller hjelp å lage en


BR Racing V6

Recommended Posts

Har tenkt å få laget en hjemmelaget bremserulle , men sveiser ikke selv.

 

Noe i denne stilen som disse gutta har laget. http://powerdrift.no/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=3522#p28985

 

 

 

Åpen for forslag. salg eller hjelp å bygge en solid en.

 

frode

 

97966801-.

 

send pm eller sms. om ønskelig.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Å sveise kan du lære deg frode. Enkelt å sveise slik grovt stål. Den ser kjekk ut den rulla dems, men jeg ser potensiale til forbedring av bremsen på den. I stedenfor å bruke de ordinære tromelbremsene, som fort ville få varmgang, så kunne det vært en ide å fått tak i en retarder og satt på uttaket til mellomakselen. Dette er noe som sitter i alle større lastebiler og er ikke no mere hokus pokus enn en omvendt converter som man finner i alle automatbiler.

En typisk retarder i et 50 tonn vogntog/semi har en effekt på 500-800hk. Den genererer sef enorme mengder varme, men den er vannkjølt, så ei sirkulasjonspumpe, ett 200liters fat med vann, en stor radiator og ei god vifte vil gjøre susen for ekstremt lange pull. Som ved f.eks ved en komplett mapping.

Retarderen sitter normalt i forbindelse med girkassen, men er ikke en fast del av denne. Den er trinnløs og blir kjølt av kjølevannet til motoren. Husker fra militæret at TT (militær beskrivelse av scania143 med maskintralle brukt til å frakte tanks o.l) måtte holde motorturtall over 2000rpm for å forhindre koking ved hard bruk av retarder i lange utforbakker.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei. alt er mulig. men ting tar tid med meg og mine 100 prosj i ilden konstant. å starte tuningverksted krever mye når man ikke har alt for mye startkapital.

 

Jeg har undersøkt med en type bremserulle. men den måler kun effekt., får ikke den bremsevirkningen som en dynapac evt kan.

 

bremserulle til litt over 100laken kan spares til om en liten tid. men en billig installasjon er sikkert krevende og tungvint i starten. Jeg bare lufter teorier om emnet.

 

ellers kan man jo sikkert skrive litt inn her hva div ruller koster brukt rundt om og hva man bør satse på-.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Funker jo på ett vis til 2wd den lastebilannordningen der, men du får jo ikke frem noen tall som sier noe om effekt da. Men at du kan mappe ett sprut ganske bra på en slik er det ingen tvil om.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen andre som har laget en slik en? tegninger? har fått ordnet meg en proff som sveiser for meg når jeg trenger det.

 

:D

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som har laget en slik en? tegninger? har fått ordnet meg en proff som sveiser for meg når jeg trenger det.

 

biggrin.gif

 

 

Er utafor verkstede vårt dette, her ser du litt mer hvordan den ser ut i disse dager.

Han med RX n støpte en platting med feste annordning til akselen, og byggde / sveiste en ramme rundt, så ble det fylt på med stein og grus, så det var litt bedre og kjøre av og på.

Bilen blir stroppet ned i akselen samt i forkant.

 

Syk lyd etter 1 min ohmy.gif

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du tenkt å mappe en bil mot effekt på denne måten, når du ikke vil få ut noen tall på om endringer du har gjort gir mer eller mindre effekt? Du kan mappe mot en fin AF-kurve, men du vet aldri hva som gir mest effekt før du har den på en skikkelig brems.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Spesielt.

 

Skulle vil likt å ha noe man kjører hjula nedi, alà bremsetester, men en lastebil-aksel er jo ikke dumt.

 

Man må jo ha hastighetsmåling, det har man på ABS-sensorene på akslingen.

En retarder til å bremse, da disse bremsene kommer til å bli elendige ganske fort, og ikke minst ustabil friksjon.

 

Man må kunne lage noe avansert styring av retarderen, som kan gi deg tilbakemelding om bremseeffekten, så man vet hvor mange Nm man bremser med.

 

Så krever det ett dataprogram som kan regne om dette til korrekt moment, turtall og da korrekt hk antall.

 

En hydraulisk retarder av stor type med god kjøling er ett must.

 

Man får jo også noe man kaller telma-brems, mye brukt på gamle busser, elektromagnetisk brems, virker jo kjappere og mere nøyaktig enn en retarder, men problemet er varme, denne er bare montert på mellomakselen, og er lett monterbar, får man styring på kjøling er vel det den beste.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lagt dette på is foreløpig. det håpes å kunne finne en løsning med en ekte dyno senere:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...