Jump to content

Bremsekalipper


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Merket igår og idag risting i rattet, som kom og gikk. Tenkte ikke mer på det før jeg idag på vei hjem fra jobb kjente svilukt i bilen. Kom hjem, og kjente en sterk varme fra høyre fremhjul. Trakk konklusjonen at bremsene satt fast. Så demonterte kaliperen og tok ut klossene, for å prøve å smøre opp stempelet litt. Men jeg fikk fortsatt ikke til å dytte inn stempelet, ikke en gang med en tvinge. Så da gikk jeg inn i bilen og pumpa på bremsa til stempelet var helt ute. Jeg får fortsatt ikke dyttet stempelet innover, slik at det nå står fast helt ute.

 

Regner med kalipperen må byttes? Har aldri gjort dette selv. Er det bare å skru av slangen, og skru den fast igjen på den nye kalipperen? Og hvordan lufter man?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

gjorde dette på en annen bil, å den var ganske å kjip å få inn igjen stempelet. denne kalipteren var riktig nok løs.

Skal vel være plug and play det med kalipteren. luftingen gjør du som vanlig til det ikke er noe luft i systemet. dvs pumpe på bremsen, hold pedalen, løsne nippelen så det kommer ut noe, deretter stram den igjen. så kan du gjenta det mange ganger til bremsen tar med engang ;)

Link to comment
Share on other sites

Okay. Skal gjengene på slangekoblingen pakkes med noe? Ala gjengeteip eller noe?

 

Er Ford det billigste stedet å få ny kalipper fra?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke ha noe på gjengene til bremseslangen, Biltema har billigst caliper, men skal du ha noe tilnærmet orginal kvalitet anbefaler jeg Meca eller Mekonomen, ikke billig men billigere enn Ford sine.

Edited by vmk91

Ford Sierra 90' 2.0 OHC

Toyota Hilux 98' 2.4TD SR5

Toyota LandCruiser 86' 2.4TDI

Ford Granada 85' 2.3 V6

Link to comment
Share on other sites

Ser mekonomen skal ha 1300,- + 300,- i pant(?) for sin. Har sendt prisforespørsel på mail til Ford, så får høre hva de skal ha. ;)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Kjøp calipper-verktøy på biltema! Står det er til bakre bremse-calipper, men brukte dette fremme på 04 mod focusen til mor.. funka fint til det :wub:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy1/

 

Mye lettere å klemme stempelet inn igjen, og uten å klemme noe skeivt.. Er en risiko å bruke tvinge ^_^

 

 

Edit: kan både skru og klemme inn stempelet med dette verktøyet, og har brukt det flere ganger på sierran også fremme :smartass:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Prøv å skru stempelet inn. Husker ikke om det er til høyre eller venstre. Da vil jeg tro du slipper å bytte calipperen.

 

 

sitter først stempel så fast er som regel calliper gåen av rust .. bare unntaksvis de kan reddes med å demonteres og pusses opp .. lurt å overhale en som ikke sitter i sju steine :rolleyes:

 

har sikkert en ok calliper til deg jeg .. ferdig overhalt om du vil :smartass:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...