Jump to content

2.0 8V til 2.3 16V


Dufman

Recommended Posts

Har ikke plukka ut 2litern enda. Spør heller på forhånd så jeg slipper å stå der med en bil som ikke starter.

Har ikke gjort noe med startsperra.

Noen som vet om det er mulig å programmere om IV hjernen til å gå på 2.3'n ?

Passer ledningsnett om hverandre?

Edited by Dufman
Link to comment
Share on other sites

K3nn37, tror du tar litt feil der. Etter alt jeg har klart å finne ut så er det EEC-IV i 8v med fordeler, og RS2000, mens 8v uten fordeler, og scorpio 2.0 16v og 2.3 16v har EEC-V.

 

Det enkleste må nok være RS2000 hjerne og dyser, og da selvfølgelig koble om litt på elnett, om man ikke får tak i det fra RS2000 også.

 

Selv har jeg brukt 8v hjerne og elnett på en 2.0 16v, med kun en kontaktendring til TPS, og laga til toppdeksel til fordeler. Dette er nok ikke direkte optimalt på en 2.3, men det vil nok fungere. Det største problemet med å bruke 8v hjerne er tenning. Hjernen støtter ikke EDIS, og man vil da få problem med å bruke coilpakker som sitter på motoren. Eneste løsning uten at det skal koste penger vil være å frese ut til fordeler i toppdeksel, men man kan også velge å bruke en tenningsboks i tillegg til EDIS. Jeg vil ikke anbefale å bruke elnett og ECU fra sierra sånn uten vidre, da dette krever en del research og modifikasjon.

 

En annen ting er at man bør bruke thermostathus fra 8v for å få kontakten til elvifter, i tillegg til at man da kan bruke kjølevannslanger fra sierra. Uten dette huset må man også ha øvre radiatorslange fra scorpio.

 

Angående programmering av EEC-IV så finnes det muligheter for det, men det koster mer enn det smaker, og alt i alt vil det være bedre å velge MS eller tilsvarende. Hjernen fra 8v på 2.3 vet jeg ikke hvordan vil fungere, men hvis dyser har rette størrelsen så vil jeg anta at 8v hjernen skal klare dette. Det kan være veldig greit med BBL for å kontrollere blandinga om man skal bruke hjerne fra annen motor. K3nn37 har vel prøvd seg med 8v hjerne på 2.3, så han vet vel mer om akkurat dette.

 

Elnett på EEC-IV og EEC-V har forskjellig kontakt, og passer ikke om hverandre. Elnettet fra 8v kan heller ikke brukes direkte på 2.3 uten lettere modifikasjon.

 

Det kreves også ombygging av eksos, da scorpio eksosen ikke vil være optimalt tilpasset sierra. Innsug og eksos fra 8v passer IKKE på 16v toppen.

 

Hvis DU vil få bilen til å gå med 2.3 finnes det garantert hjelp å finne her på forumet, men du bør i første omgang bestemme deg for hvordan du vil ta for deg DIN ombygging, da det finnes veldig mange veier å gå for at dette skal fungere.

 

Selv har jeg prøvd og feilet for å få min 2.0 16v til å fungere greit med 8v elnett. Det har krevd MANGE timer med research for å finne nok info om 8v elnett og 16v motor, i tillegg til forsøk med edis og lurt på andre tenningssystemer. For min del har dette tatt MYE tid, da det var lite info å finne om dette. Er det spørsmål om 8v elnett og tilpassning så kan jeg være behjelpelig.

 

Muligheter mtp elnett og ECU:

8v ECU og elnett, og ombygging til fordeler

16v ECU, elnett og tenningssystem, i tillegg til å deaktivere/koble opp startsperre

RS2000 ECU og elnett.

 

Dette er de tre løsningene jeg ser på som det enkleste, og vil fra mitt synspunkt anbefale elnett og ECU fra 2.3 scorpio, og da få startsperra til å fungere/deaktiveres.

 

Ble vel litt rotete det her, men håper du får noe fornuftig ut av det.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Detta ble mye greier!

Men ut ifra den linja her:

Dette er de tre løsningene jeg ser på som det enkleste, og vil fra mitt synspunkt anbefale elnett og ECU fra 2.3 scorpio, og da få startsperra til å fungere/deaktiveres

 

Kan jeg da bruke el-nettet fra 98' Scorpio'n i 92' Scorpio'n?

Kan jeg strippe begge bila til stålet, og flytte "hele" 98' over i 92' ?

Vet ikke hvordan ledningsnettet i frosken er, men det er jo ikke delt i motorrommet på 92'n.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...