Jump to content

Tenningsforsterker Cosworth


armani

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

prøvd å google litt men finner ikke koblinsskjema for å bruke crane cams 6000-6445 som bare tenningsforsterker.. mulig jeg er dårlig på google men var vel en her som hadde gjort detta? ligger sikkert med skjema i esken som er på tur over dammen men tenkte å gjøra ting klart til dela kommer å det klør endel etter å få prøvd bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker følgende enkle huskeregel: Det er 3 par med ledninger.

 

1. Ett par går til batteriet.

2. Ett par går til nye coilen.

3. Ett par går til gamle coilen. Deretter fjernes den gamle coilen.

 

Se figur 7 her: http://static.summitracing.com/global/images/instructions/crn-6000-6440.pdf

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil legge til et lite obs her. 

På mange Ford modeller er det en slepesikring i mellom batteri + og resten av nettet i form av en sølvledning som skal brenne av ved seriøs kortslutning.

Ved å koble alle større forbrukere som tenningsforsterkere , ekstralys osv direkte på batteri, så vil man oppleve spenningsfall og overbelastning av slepesikring. For å beholde fullt trøkk, så er det bedre å koble på slike forbrukere på hoved+ like ved dynamo.

  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke tennplugger er det snakk om og hvor stor pluggåpning bruker du?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bcr8es.. plukka ta hele crane møkka å bestemt meg for 4 seperate coiler styrt av sprutet.. fatter ikke at jeg ikke gjorde det med en gang.. testa forskjellig med pluggåpning fra 0,4 til 1,2.. går best på gruppe a coil med 0,4-5 i åpning

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Du brukte ikke Crane CDI boksen sammen Crane LX92 CDI coilen da, men med inductive Gr.A coilen da, eller?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det motsatte på den forrige lavkomp, e85 motoren. Prøvde med MSD ls coiler, og Audi tfsi coiler. Og bilen var direkte vond å få start på, og ustabil på 2kilo, monterte så inn ett komplet cranes kit, INK tilhørende coil, på med en tenningsmodul, og inn via e11v2 'n.

Det gjorde rett og slett underverker.

Blir og gjøre det samme på neste motor, coper er veldig i vinden om dagen, og de gjør nok en grei jobb, til tross for at de koster litt, og blir kort liva om de tynes.

Link to comment
Share on other sites

Det er "vår" erfaring også. Denne:

med MSD 6 anlegg som er betydelig veikere enn Crane, men motoren er veldig lettstartet, går helt fuskfritt til tross for lett vanvittig ladetrykk til en gatebil å være og som i tillegg BRUKES slik, fuskfritt på cruising med høye AFR og alt sammen uten å bruke kostbare spesialplugger slik man gjerne må med multicoil.  

 

Husker også en annen kar med Cosworth som skulle montere datasprut og ble anbefalt det jeg hater, multitooth og multicoil. Han valgte i stedet enkel trigger og enkel coil med ett sluttresultat som forundret flere rundt eieren. Sjelden hadde de sett så problemfritt opplegg. :)  

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Du brukte ikke Crane CDI boksen sammen Crane LX92 CDI coilen da, men med inductive Gr.A coilen da, eller?

brukte den sammen med cdi møkka fra crane ja.. tilsalgs hele settet for dem som vil prøve seg videre ;) gi bud :)

Jeg gjorde det motsatte på den forrige lavkomp, e85 motoren. Prøvde med MSD ls coiler, og Audi tfsi coiler. Og bilen var direkte vond å få start på, og ustabil på 2kilo, monterte så inn ett komplet cranes kit, INK tilhørende coil, på med en tenningsmodul, og inn via e11v2 'n.

Det gjorde rett og slett underverker.

Blir og gjøre det samme på neste motor, coper er veldig i vinden om dagen, og de gjør nok en grei jobb, til tross for at de koster litt, og blir kort liva om de tynes.

da har jeg komplett sett tilsalgs ;)

:whistling: veit ikke så mye om detta coil greiene men kjører nå problemfritt på bcr8es med da standard åpning 0,7 med 4 seperate coiler med signal pr coil rett fra hjernen til hver coil. bilen går reint på 2 bar starter lettere jevnere tomgang å ikke no fusking på normal kjøring så fornøyd nå ihvertfall. kan sikkert finna ut hva dem coila som blei montert i dag heter, nå veit jeg ikke annet enn att prisen var ca 1000 lappen for stykke :rolleyes:

Edited by 1986 3door
Link to comment
Share on other sites

Til 1000kr stk bør det være litt futt ja :)

Nesten like mye som en Accel ultracoil koster.

Og da regner jeg med det er CNP og ikke COP.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Samme som MegaSquirt anbefaler og selger med følgende advarsel:"As with any race coils, the manufacturer does not provide a warranty.:" 

 

https://www.diyautotune.com/product/ign-1a-race-coil/

Som vi ser er den oppgitt til 103 mj energi pr. gnist.

 

Følgende kombinasjon gir minst like kraftig gnist til en betydelig lavere sum og uten "Racing" forbeholdet: 

Som vi ser er den oppgitt til 118 mj pr. gnist. som er bra.

 

https://www.diyautotune.com/product/ign-4-four-tower-coil-pack/

https://www.diyautotune.com/product/quadspark-four-channel-ignition-module/

 

Til orientering og sammenligning er Crane HI-6 med LX92 coilen er oppgitt til hele 1200 mj. 

http://www.summitracing.com/int/parts/crn-6000-6445

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

fikk ihvertfall ikke bilen til å gå reint med crane greiene.. mulig d er noe feil med tenningsmodulen min eller noe annet, men kan ikke skjønne d da den gikk reinere med orginal coil bare at den ikke ville være med på ladetrykket på turtall.. går ihvertfall knallfint nå uten feilslag :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fikk ihvertfall ikke bilen til å gå reint med crane greiene.. mulig d er noe feil med tenningsmodulen min eller noe annet, men kan ikke skjønne da den gikk reinere med original coil bare at den ikke ville være med på ladetrykket på turtall.. går ihvertfall knallfint nå uten feilslag :)

Hvilke tennpluggledninger bruker du nå og hvilke brukte du før? Ett kraftig tenningsanlegg trenger gode pluggledninger og en frisk rotor for at strømmen skal komme frem til pluggen. 

Kan f,eks nevne følgende. Chevrolet sitt HEI system er ett av de kraftigste tenningssystemene som er levert på serieproduserte  motorer. Det er imidlertid ikke perfekt og tenningsmodueln får problemer med å levere 100% gniststyrke fra 18 000 gnister i minuttet. (9000 o/min på 4 syl. motor.)

 

Når man oppgraderer og monterer CDI boks så brenner man vanligvis bort kullstiften inne i fordelerlokket  da den har for mye motstand og blir for varm.  

Det er mye strøm som skal frem på kort tid så man trenger gode saker.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

samma ledninga bare klemt på annen ende inn på coila nå. blå grove kabler som det står ford motorsport på.. som sagt kan godt hende det er noe som ikke stemmer med tenningsmodulen min eller no skurr på en ledning.. veit ikke kommer ikke til å forske mere for nå funker d knall :)

Link to comment
Share on other sites

samma ledninga bare klemt på annen ende inn på coila nå. blå grove kabler som det står ford motorsport på.. som sagt kan godt hende det er noe som ikke stemmer med tenningsmodulen min eller no skurr på en ledning.. veit ikke kommer ikke til å forske mere for nå funker d knall :)

Akkurat. Jeg tenker at det forklarer saken. Lokal erfaring med de blå motorsportkablene er at de holder fra middelmådig kvalitet og nedover. Skikkelig skuffende. Kjøpte slike selv og er fremdeles irritert over å ha hørt på andre! Det er og blir Magnecor som gjelder og jeg føler meg helt sikker på at resultatet hadde blitt ett annet dersom du hadde hatt slike. Dette er ment som "kjekt å vite" når du skal selge Craneboksen. Den leverer ordentlig med "juice",  og setter derfor høye krav til resten av tenningsanlegget, inkl. tennpluggledningene.

 

Ett tips til deg er at du VURDERER å sende dine nå, customkabler, til Magnecor slik at de kan lage nye til deg i den kvaliteten motoren din fortjener. :)

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Da kan denne tråden løftes til nytteverdi for nye brukere. :) 
Oppgradering for motorer med fordeler og originalsprut hvor man ofte ikke kan justere dwell kartet, hele 1200 mj : https://www.summitracing.com/parts/fst-6000-6405

Oppgradering for motorer uten fordeler: 

Dwellkartet for IGN-1A coilene som må legges inn i sprutet: 
M3n9rwz.png

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så trolig fint med deg @RS 1000 er at du blant annet oppdaterer gamle tråder når du har noe nytt å informere om. Det er genialt for da kan man følge utviklingen i tråden selv om tråden i utgangspunktet er "foreldet" og ny info kan være løsningen på fra før vanskelige saker. Takk 👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp, helt enig med deg @xr4ti :) @RS 1000 Fortjener mye skryt for bidrag her inne! 

For selv om jeg ikke har en Cosworth eller en bil med turbo, finner jeg denne typen informasjon meget interessant og nyttig hvis jeg en gang i fremtiden skal gå i anskaffelse av en bil med pustehjelp :)

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Det var hyggelig å høre. Takk skal dere ha. :) 
Jeg misliker sterkt å se at folk bruker tid, krefter og penger på å få dårlige resultater. Det er rett og slett til å bli forbannet av. Ingen lærer noe som helst positivt av slikt og det burde i utgangspunktet være helt unødvendig. 


Da får man bare informere etter beste evne og være tydelig, i ett forsøk på å redusere mulighetene for at dette skjer. :) 
Hva folk så velger å gjøre med informasjonen, det er helt opp til den enkelte. 

  • Like 5
  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...