Jump to content

Batteri lader ikke?


niklasf91

Recommended Posts

Kjørte hjem fra hytta på mandagen, etter 10 min kjøring lyste batteri lampen og spilleren skrudde seg av, bilen begynte å fuske, og stoppet etter 15 sekunder ca. Så banket vi litt på dynamoen med tanke på at det muligens hadde gått... Trillet i gang bilen og den startet. Kjørte videre og batteri lampen gikk av etterhvert og spilleren startet igjen. Når jeg kom hjem, skrudde jeg av bilen tok ut bagasje og skulle starte bilen igjen da den ikke ville starte og batterilampen lyste igjen... Den ville ikke trilles i gang, men den startet med startkabler, men skrudde seg av når man fjernet startkablene...

 

Info: Det var -4 grader på hytta og masse snø.

 

Er det dynamoen som har gått eller dårlig batteri?

Hvordan kan jeg sjekke hva som har gått?:)

 

På forhånd takk:)

Edited by niklasf91
Link to comment
Share on other sites

Begynn med å lade opp batteriet over natta med en lader. Så starter du bilen og måler ladespenningen med ett multimeter mellom + og - på batteriet.

Her bør du ha 13-14 volt på tomgang.

Har du ikke det er dynamo defekt. Kjenner ikke til Scorpio men er fullt mulig den har løse børster/regulator i dynamo som isåfall er kurant å bytte. I 9 av 10 tilfeller ved defekt dynamo er det dette som er problemet.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å lade opp batteriet over natta med en lader. Så starter du bilen og måler ladespenningen med ett multimeter mellom + og - på batteriet.

Her bør du ha 13-14 volt på tomgang.

Har du ikke det er dynamo defekt. Kjenner ikke til Scorpio men er fullt mulig den har løse børster/regulator i dynamo som isåfall er kurant å bytte. I 9 av 10 tilfeller ved defekt dynamo er det dette som er problemet.

 

løse børster/regulator i dynamo? Hva er det?:)

Link to comment
Share on other sites

er som regel ein kvit sak med ein svart runding på, festet med 2 skruer bakpå dynamo er ca 10cm brei og 2-3cm høg. det er denne som regulerer ladinga kort fortalt. når desse er ødelagt lader ikkje dynamo mer... er ganske vanlig problem og koster ikkje så mye som regel.

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

løse børster/regulator i dynamo? Hva er det?:)

 

f401035279bos.jpg

 

Dette er en regulator, den sitter bak på dynamoen din.

 

Bytt den, så kan det hende dynamoen begynner å lade igjen.. Om ikke må nok dynamoen i seg selv byttes.

Mekonomen, Bil-Xtra, Biltema, Bosch forhandlere etc. har nye, koster ikke mye over 100 lappen..

 

Ikke vær hardfør når du setter på den nye, børstene (de to fjærbelagte tappene) knekker lett..

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg målt batteriet. Ikke alt for nøyaktig voltmeter, men det får gå :) Fikk 13 volt når motor var av, og 12 volt når motor var på. Så da har vel dynamoen tatt kvelden?

 

Jepp.

 

Prøv med ny regulator, funker ikke det så er det sikkert noen her som har en brukt dynamo liggende en plass.. ;)

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

Prøv med ny regulator, funker ikke det så er det sikkert noen her som har en brukt dynamo liggende en plass.. ;)

Har bytta den nå med en ny en fra bitema;) Den stopper ikke, men lampa lyser fortsatt? Men den blir svakere når jeg gasser da?

Nå jeg først er i gang, hvordan lufter jeg bremsene? Jeg har skiftet bremserør på bakre høyre hjul, og blitt fortalt at jeg må lufte bremsene etter det:)

Link to comment
Share on other sites

Mål spenningen ved tomgang og ved turtall. Sjekk kabler og koblinger. Sjekk viftereimer for slakke, evt stram etter. Hvis du ikke får høy nok ladespenning, så er

Årsmodell og motor er det du har?

Hvis du har mulighet for å måle syrevekt på batteriet, så gjør det. Da får du i allefall et svar på om batteriet er i god nok form.

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha holdt på med å banke på dynamoen, byttet dynamo regulatoren, og rusa opp og ned i 30 min så fungerte den endelig! Lampa sluttet å lyse og motoren gikk fint. Men når jeg skrudde av motoren så ga batteri lampa ett lite "blink".

 

Jeg bruke bilen i ca 3 timer, litt fram og tilbake, så har jeg skrudd av bilen 2 ganger, og det gikk fint. Men så lot jeg bilen stå i 15 min og skulle starte den igjen, så gikk batteri lampa på og motoren stoppet etter 1 min... Da var det tydeligvis ikke batteri regulatoren som var feilen?

 

Bilen starter og går når man har starkabler koblet til en annen bil, men lampa lyser for det. Og n¨år man fjerner startkablene så stopper motoren.

 

Noen ideer? :)

 

Målte dynamoen på + og - kablene, der fikk jeg ca 4 volt?

Link to comment
Share on other sites

Du har en tykk og en tynn ledning til dynamoen. Den tykke er ledningen ladestrømmen til batteriet går i. Den tynne er "styrestrøm" og gir beskjed til dynamo om å lade. Tar du av denne ledningen og måler mellom den og jord skal du ha spenning når du setter på tenninga. Strømmen kommer fra tenningslåsen og går gjennom ladelampa og til D+ på dynamo. Dvs at når den er tilkoblet og du setter på tenninga/starter gir du strøm til D+ for å starte magnetiseringa/ladinga i dynamo. Nå lyser ladelampa. Så fort dynamo lader av seg selv går D+ fra å være jord til å være +. Dermed slukker pæra. + på begge poler på pæra slukker lyset.

ERgo tror jeg nok dynamoen din er kast, siden det ikke hjalp med børster og ledningene later til å være ok.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har en tykk og en tynn ledning til dynamoen. Den tykke er ledningen ladestrømmen til batteriet går i. Den tynne er "styrestrøm" og gir beskjed til dynamo om å lade. Tar du av denne ledningen og måler mellom den og jord skal du ha spenning når du setter på tenninga. Strømmen kommer fra tenningslåsen og går gjennom ladelampa og til D+ på dynamo. Dvs at når den er tilkoblet og du setter på tenninga/starter gir du strøm til D+ for å starte magnetiseringa/ladinga i dynamo. Nå lyser ladelampa. Så fort dynamo lader av seg selv går D+ fra å være jord til å være +. Dermed slukker pæra. + på begge poler på pæra slukker lyset.

ERgo tror jeg nok dynamoen din er kast, siden det ikke hjalp med børster og ledningene later til å være ok.

HAHA! Tenkte ikke på at den minste kablen var styrestrøm :P Få prøve i morgen å måle fra pluss og minus fra batteriet:)

Må nok ha ny dynamo ja... Men jeg kan tydeligvis ikke lage tråd på "kjøpes"? Hvorfor det?

Edited by niklasf91
Link to comment
Share on other sites

Så teit, slik er det ikke på bimmers eller ts-ogn... Kan noen lege ut en tråd for meg da? :P

 

Nå er ikke dette bimmers eller ts-ogn heller..

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg merka:P

 

Da har jeg skaffa ny dynamo og den fungerer strålende:D

 

Godt å høre!

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...