Jump to content

forskjell på zetech og dohc motor ?


ford87

Recommended Posts

Hvis du snakker om 1.6/1.8 16V med DOHC eller Zetec på toppdekselet så er det i praksis samme motor. Bare detaljer som skiller, deler passer omhverandre. De med Zetec-logo er nyere og det sies at disse har mindre problemer med ventiltikking.

 

Begge bør kalles Zetec (Zeta). Hvis du sier du har en DOHC-motor vil Sierra-folket tro du snakker om 8V-motoren i de siste Sierraene.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rotet litt med bokstavene, rettet nå.

 

Rådeboltene sies vel å være det svakeste punktet, ellers er det ganske holdbare saker.

Oljepumpene går i oppløsning ved rundt 7500rpm.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

De med Zetec-logo er nyere og det sies at disse har mindre problemer med ventiltikking.

Men større problemer med at ventilene setter seg fast i styringene. Det er et ordtak: Alltid er der noget :P

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

her i vinter kjøpte jeg en Orion 1.8i 16v dohc delebil.

 

har ingenting å misslike med den motoren. vi skulle se hvor mye den tålte og siden jeg ikke skulle bruke noe fra motoren så tenkte vi på å ødelegge den. vi kjørte på turtallskutt over 1 mil, igjennom sentrum å ut av byen og tilbake. vi sjekka motorrommet, neida gikk like fint som før.

 

etter det hadde vi 1 liter cola og masse vann i olja, og skulle ikke klare å drepe den da heller. så kom grusen, litt bomgiring så begynte det å skje saker her. har aldri vært borti en motor som har klart ei sånn misshandlig så bra.

 

denne sto det DOHC på toppdekselet :)

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Men større problemer med at ventilene setter seg fast i styringene. Det er et ordtak: Alltid er der noget :P

 

Hørt at det var de motorene det sto på DOHC på som slet med at ventilene satt seg fast på jeg da :P

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

tåler disse nærmer seg 300hk på orginal innmat?

300 er kanskje å dra det litt langt for en 1.8, men denne har visst 235 holdbare hester med urørt bunndel.

2.0 har selvfølgelig litt større potensiale.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hørt at det var de motorene det sto på DOHC på som slet med at ventilene satt seg fast på jeg da :P

Jeg har vært borti 2 mondeoer med zetec som har hatt dårlige styringer og ventilheng. Men er meget mulig dohcene også hadde dette problemet. Som sagt, det jeg har hørt er at zetec motorene har dette problemet, men selfølgeli også mulig dohc har. :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Så mye du vil. Det er vel bare fantasien og lommeboka som setter grensene .... ;)

hvor masse tror du det vil kosta viss jeg bygger motor tåler 300hk+?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...