Jump to content

problemer med tenning av 2.9 v6 12v


IceTurbo

Recommended Posts

hei

 

har litt problemer med 2.9 12v motoren min, den smeller tilbake i luft filteret når e gir gass på lavt turtall, også noen ganger dauer den, nye plugger, og ledninger på den, også bruker den edel bensin.

 

takker for svar :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

om det har noe og si så har bilen du har kjøpt stått i ro i sånn ca "40" år og nesten aldri vært fyra.

kansje :P

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei

 

har litt problemer med 2.9 12v motoren min, den smeller tilbake i luft filteret når e gir gass på lavt turtall, også noen ganger dauer den, nye plugger, og ledninger på den, også bruker den edel bensin.

 

takker for svar :)

"Alle" som har hatt "merkelige" problemer med disse eldre V6 motorene og sjekket ventilløftet har sett at pga bruk av feil motorolje så er kammen utslitt. Jeg foreslår derfor alltid at man begynner med å sjekke dette og evt følger opp med en kompresjonstest.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" som har hatt "merkelige" problemer med disse eldre V6 motorene og sjekket ventilløftet har sett at pga bruk av feil motorolje så er kammen utslitt. Jeg foreslår derfor alltid at man begynner med å sjekke dette og evt følger opp med en kompresjonstest.

Virker ikke som det er det som er problemet (men skal ikke være sikker :P), men det er for tynn olje på den for den begynner å tikke med en gang den blir litt straffa, kjøpt 4takter mc olje som du foreslo + org ford filter.

 

Tror e har funnet ut problemet, tenningen står på veldig mye fortenning, men når e skrur den ned dauer den bare, så når e dro ut tps'en så var det ingen forandring i motoren, så bytta e den med en e hadde til dohc, og fikk stilt ned tenningen sveiv den fint på tomgang, men e fikk ikke opp turtallet, men det viste seg att dohc tps skal vri seg motsatt vei enn den til 2.9, så det var vel derfor. fant en til tps ligaenes men har ikke fått prøvd den ennå. det er 12grader fortenning org 2.9 skal ha? hvilken av merkene på hjulet er ca 12grader?? hvis noen vet? :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...