Jump to content

Dårlig batteri?


niklasf91

Recommended Posts

Hei:)

 

Skiftet dynamo for litt siden da den ikke ladet lengre...

Nå lader den og alt fungerer fint, men....

For 1 uke siden begynte batteriet og tømme seg fort, selv om jeg kjørte.

Jeg merket at vis jeg satt på varme i sete, varme i frontruta og i bakre så ble lyset i speedometeret svært svakt og hvis jeg da stoppet bilen, så startet den ikke igjen... Da ble det å trille den igang.

Med en gang jeg slår av alle de elektriske greiene så blir lyset på speedometeret sterkere, og hvis jeg kjører 200m, stopper, skrur av bilen, så starter den igjen.

 

Har jeg dårlig batteri? Eller er det noe med den nye dynamoen?

 

Takker for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

Prøv med ei god gammeldags feilsøking. Drifttilstanden du beskriver her bruker mye strøm, og er slik sett veldig krevende for ladeanlegget. Begyn med å mål spenningsfall med alle de forbrukerene du nevner påslått, og mål maksimal ladespenning på varm dynamo ved lavt strømforbruk.

Om ladespenninga ut ifra dynamo er på 12,5v med alle forbrukerene på og mens du holder motor på ca 3000rpm så betyr det at du bruker hele kapasiteten til dynamo.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Klart er det en mulighet, men ettersom du nettop har hatt gåen dynamo, og med den nye dynamoen har brukt veldig mye strøm, så er det stor sjangse for at battereit bare er tappet ned, og trenger ei god oppladning. Om du har spenningsfall vil det jo bare gi enda dårligere lading. Om du får 0,5v eller mer spenningsfall med maks forbruk totalt målt på både jording og +, så ville jeg utbedret det.

Det kan være nok å gjøre rein kontakflater ved tilkoblinger, eller det kan være nødvendig med nye ledninger.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har mest tro på dårlig lading. Så prøv ei feilsøking med måling av spenningsfall og ladespenning før du eventuelt investerer i nytt batteri.

Jeg klarte selv å bli fri for strøm på min nye bruksbil i forrige uke pga når jeg kjørte hjem fra jobb en dag var jeg plaget med så mye dugg at jeg kjørte med varmapparat på fult og alt av lys på fult i 2,5 mil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekka om det er noe som stjeler strøm? Løsne den negative polen, gni den attot polen å se om den gnister. Gjør den det kan du måle hvor mye strøm som går gjennom ved hjelp av et multimeter. Du setter måleapparatet på Amper, setter den ene pinnen på polen og den andre på kabelen. Pass på at om det gnister mye så kan dette indikere mye strøm. Multimeteret liker ikke høy strøm på amper-målinga før sikkringen ryker. Lurer på om det er 30A.

 

Er det noe som stjeler strøm. Ha en kompis til å måle, mens du tar ut sikkring for sikkring. Helt til apparatet brått vil vise at det ikke går strøm gjennom. Da er det den kursen du nett har fjernet sikkringen til som er problemet. Da kan du feilsøke rundt kretsen som skaper problem.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Isåfall så er det liksågodt å koble ut klokke og radio/cdspiller før man måler strømtap, ettersom de skal trekke litt strøm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...