Jump to content

XR4i, hvor mange?


86Sierra

Recommended Posts

stoppet vel som euro sierra i 85 men karrossn blei jo videre "bevart" og solgt som xr4ti til US markede og resten av europa, var vel stort sett norden\norge som ikke tok merkur xr4ti inn. d skal sies at d er en del forandringer på Ti'n kontra xr4i, bla "hele" rammevanger,avstivere i dører, bensintanken er plassert midt under bak å reservehjuls brønn er krympet til d halve plassert "mongo" hjul (knøtt lite hjul. max 50km)

ellers er d andre framskjermer, i bunn å grunn samme MEN er forskjell i innfestninga til dem, samt hele frontplata og lyktene. høyre bakskjerm er oxo anderledes da den har et gedigent tanklokk i metall. likt som på mk2 sierra men bare mye større.

Trones snakket oxo om at bakluka var henta fra mk2 sierra rundt 88,da dem kom med den lille vinga på bakluka.

ellers så er d jo fult av "juletre lys" markerings lys på bilen orginalt. samt dobelt opp med bremse lys kontra mk1 sierra.. større fangere som utgjorde ca 10 cm lengre enn std xr4i på totalt lengda. Å så har dem jo døtta inn en hel masse utstyr da. som eks cruise kontroll og AC

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1986 mod? Da har du xr4x4 da.

 

 

 

 

 

 

da må den være ombygd til 2wd, mulig jeg husker feil år, kan finne ut mere i morgen..

Edited by MermoZ

Førstebil: Orginal Sedan Sierra 4x4 Cosworth > Rullende Prosjekt

Mini Prosjekt: Sedan Sierra 2.0i clx > under restaurering inntil videre

Prosjektbil: Cupe Sierra XR4i 2.8i > venter på full restaurering

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kom i dag faktisk over en XR4i her i strøket som jeg ikke kan huske å ha hørt om før :blink:

Hvit og med vingebilgrill. Utvendig ser den rimelig strøken og vellholdt ut. Men det var så klart mørkt, og frost på bilen, så sikkert vet jeg ikke. Bilen sto uten skilt, så jeg vet ikke hvor den var registrert som ny.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

stoppet vel som euro sierra i 85 men karrossn blei jo videre "bevart" og solgt som xr4ti til US markede og resten av europa, var vel stort sett norden\norge som ikke tok merkur xr4ti inn. d skal sies at d er en del forandringer på Ti'n kontra xr4i, bla "hele" rammevanger,avstivere i dører, bensintanken er plassert midt under bak å reservehjuls brønn er krympet til d halve plassert "mongo" hjul (knøtt lite hjul. max 50km)

ellers er d andre framskjermer, i bunn å grunn samme MEN er forskjell i innfestninga til dem, samt hele frontplata og lyktene. høyre bakskjerm er oxo anderledes da den har et gedigent tanklokk i metall. likt som på mk2 sierra men bare mye større.

Trones snakket oxo om at bakluka var henta fra mk2 sierra rundt 88,da dem kom med den lille vinga på bakluka.

ellers så er d jo fult av "juletre lys" markerings lys på bilen orginalt. samt dobelt opp med bremse lys kontra mk1 sierra.. større fangere som utgjorde ca 10 cm lengre enn std xr4i på totalt lengda. Å så har dem jo døtta inn en hel masse utstyr da. som eks cruise kontroll og AC

 

er det ikke avstivere i hjulhusa foran også, samme som 909 motorsport avstvinga, fra vange og opp?

Link to comment
Share on other sites

er det ikke avstivere i hjulhusa foran også, samme som 909 motorsport avstvinga, fra vange og opp?

Man kan vel enkelt si at et motorsportkarrosseri i bunn og grunn er et Merkur Ti karosseri. Jeg vi ikke påstå dette bombastiskt da jeg aldri har sett et ekte MS-kaross slik at jeg har fått sammenlignet. Det finnes også sparsomt med opplysninger på oppbygningen av Grp.A Merkurene. Merkurn ble brukt i Grp.A racing både i Nederland og i DTM i Tyskland fra 1984. Hvis dere leser gamle vingebil manualer som omhandler oppgraderinger til rally etc så ser dere at det til stadighet reffereres til Merkurns Grp.A biler. Husker ikke hva vekforskjellen er på Sierrakarossen og Merkurn men det er en del kg. Sorry for OT.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sierra xr4i var beregnet på det Amerikanske markedet , men den ble aldri godkjent for salg der før de gjorde så store forandringer at det ble et annet karoseri som fikk benevnelsen xr4ti.

Slik jeg har forstått det så gikk manglene på sikkerhet , xr4i manglet bla kollisjonsputer og plasseringen / bensintanken kunne ikke la seg godkjenne.

Da er det trolig gjort endringer i karosseriet i forbindelse med plasseringen av bensintanken antar jeg.

Da går det ikke an å bygge om en xr4i til en xr4ti men kanskje Cosworten og xr4ti har samme karosseri.

Grunnen til at det ble produsert så få av xr4i er at den da trolig var en tabbekonstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

han en 1986 2.8i , e usikker på regnr siden den ikke har hatt skilt på 6-7 år, står nå i tr.heim, og venter på å bli strippet, for så å bli resturert :) trenger dørtrekk som passer, send pm hvis noen er interesert i å hjelpe :)

 

Dette er den jeg har nå..

Førstegangs reg 24.04 1985

AD56 Regga, gjøvik bil, rød av farge.

uten el vinduer.

 

twin turbo: Den xr4i twin turbo bilen fra tr,heim husker jeg godt.

Husker ikke eksakt hvor gammal jeg var, men rundt 16-17 år da jeg satt på den første gangen, hadde ikke opplevd makan!

Det går ennå skrønehistorier om den bilen.

 

LEIF: Ser du bor et steinkast unna meg bare.. Aldrig sett noe xr4i på byneset tidligere.

Har kun oppservert en sølv går en som står ut i en gård, med det blir vell mer mot Rye, i den kronglete svingen med det litt spesiellhuset, på fjord sia, mot flakk..

jeg har en sølv grå vinge bil, å en kompis har en grønn vingebil, disse gikk en hel del på bynese i fjor sommer.

Link to comment
Share on other sites

Dette er den jeg har nå..

Førstegangs reg 24.04 1985

AD56 Regga, gjøvik bil, rød av farge.

uten el vinduer.

 

twin turbo: Den xr4i twin turbo bilen fra tr,heim husker jeg godt.

Husker ikke eksakt hvor gammal jeg var, men rundt 16-17 år da jeg satt på den første gangen, hadde ikke opplevd makan!

Det går ennå skrønehistorier om den bilen.

 

LEIF: Ser du bor et steinkast unna meg bare.. Aldrig sett noe xr4i på byneset tidligere.

Har kun oppservert en sølv går en som står ut i en gård, med det blir vell mer mot Rye, i den kronglete svingen med det litt spesiellhuset, på fjord sia, mot flakk..

jeg har en sølv grå vinge bil, å en kompis har en grønn vingebil, disse gikk en hel del på bynese i fjor sommer.

 

Hvis bilen din er AD regga er den fra Østfold vel? Gjøvik har vel JC eller deromkring hvis jeg husker rett :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen din er AD regga er den fra Østfold vel? Gjøvik har vel JC eller deromkring hvis jeg husker rett :)

 

sto gjøvik i vognkorte, men jeg kan selvsagt ha sett feil :P

 

edit, så feil.. sist regisrerte eier har gått under gjøvik trafikkstasjon..

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen din er AD regga er den fra Østfold vel? Gjøvik har vel JC eller deromkring hvis jeg husker rett :)

 

Jeg har to ,den ene står nedi gården mot sjøen utforbi Flakk med svenske skilter + jeg holder på å fikse opp en annen inni et kjellerverksted der , den ble solgt ny i Trondhem. Jeg har og hatt en som jeg kjøpte nesten ny i 1984 ( demokjørt hos Ford i Mo i Rana) Den var YA registrert og han som kjøpte den etter et lang liv hos meg av meg resturerte den, men jeg vet ikke lengre hvor den ble av.

Edited by leif
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ei lita hjemmeside ( www.xr4i.net) og ønsker gjerne bilder og litt tekst om flere slike i Norge , så gjerne send en mail med bilde`r og hva som skal vises av fx navn , adresser etc. Det kan være lurt å ikke opplyse for mye som hvor bilen er pga tyver etc.

Jeg har to sølvfarvede 83 xr4i , den ene er Svensk og skal vises for omregistrering nå den 15 Mars.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hvit 1984 modell, DE-reg. Den har alt, bortsett fra sentrallås og AC. Men kanskje det kommer med tiden. Turbo er kjøpt, men ikke montert.

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

            Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

           Toyota Corolla stv.             2002   "

            VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

 

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

            Vespa GTS 300ie             2012   "

            Vespa GTS 250ie             2008   "

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Brodern hadde en hvit xr4i BC93224 Noen som har den her inne??

 

Jeg har noen private bilder av andre biler med skiltnummer xr4i. hvor vertfall en til er BC

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det dukket opp en 83mod på Blocet.se som så så bra ut at jeg klarte ikke å holde meg unna.

Skal hente den i sør Sverige så fort at exportprøveskiltene er i orden.

Må nok selge en tror jeg , har nok tatt hjem litt for mye.

Ellers så har jeg lagt inn bilene på min hjemmeside , bruker ikke reg nr,(pga unngå adressehjelp til tyver) bare de to siste bokstavene i chassi nummeret , som forteller prod måned og år så send gjerne noen bilder, trenger ikke noe navn, men gjerne et nick name til a4711a@hotmail.com eller leif@xr4i.net

 

www.xr4i.net

Link to comment
Share on other sites

jeg har en 90' modell xr4i, mk2.

Oi! Skjeldene saker. Du som kjøpte den røde som lå på finn.no?

Denne? Link til anonnse

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Oi! Skjeldene saker. Du som kjøpte den røde som lå på finn.no?

Denne? Link til anonnse

 

Det er ikke den Per Olav. Den kjøpte hans far ^_^ Den bilen (du linket til) gjennomgår grundig rustsveising og blir brakt tilbake til den stand den fortjener.

Denne han har er en hvit han nylig byttet til seg via en felles bekjent av oss. Den går pr dags dato med BOA motor, cosworth framfanger&bakfanger og MK1 vingebil vinge som er skrudd ned i bakluka...:angry: (Skal settes i "org" tilstand nå)

 

Den blir å beskue neste lørdag ^_^

Edited by LM-Cossy

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...