Jump to content

Sierra 2.0 ohc 1986 går ikke rent


SierraPwr

Recommended Posts

Heisann.

En bekjent sin sierra 2.0 ohc med elektronisk gasser går ikke rent, før var det ganske bra bunndrag for å være en slapp ford..

Men nå jukser den helt fra bunn, den hopper liksom framover..

Har hatt av gasseren og rensa, uten hell. hva kan det være?

 

Skal ha en annen gasser, men finner ingen..

Har Fr32 kam liggende :)

Edited by SierraPwr

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Se over tenningen, altså tennkabler, plugger, rotor, fordelerlokk osv.

Har prøvd å stille tenninga alle mulige måter.. Bytta kabler,rotor og fordelerlokk :)

Når jeg tok av filteret og gassa mens jeg så nedi spjelda, så åpna ikke det andre spjeldet.. altså at den bare gikk på ett spjeld.

Tok opp alt og blåste inn i den ene "dysa", den var tett men åpna etter litt..

Skrudde alt sammen igjen og prøvde, da kom det bensin nedi der :)

Men det hjalp ikke noe på draget.

 

Før slapp den på bløt asfalt på 2000-25000rpm, nå må jeg ha 4500-5000rpm før den slepper.. Altså helt DAu på bunndraget.

den har også blitt veldig tungstarta når den er varm.. tar rundt 10 sek å starte :D

Og rett etter jeg har fått start og kjører igang ganske aktivt, så får den fuelcut:L hah sperrer på 3000rpm Men etter å ha kjørt i 2-3min så går den og jukser igjen..

Hjelp :o

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Hvis ohc'n din slepper på 2000rpm så regner jeg med bakhjulene er utsatt for en solid belastning med g-krefter :lol:

 

Jeg håper du byttet plugger sammen med resten av tenninssystemet? Fuelcut er helt normalt, kjør med full tank så slipper du det.

Går den helt rent når den er kald? så begynner den å fjuske etter hvert som den får temperatur?

Kan være at den får falskluft, altså tar inn luft en plass etter gasseren.

Evt at regreima har hoppet over et hakk, noe den presterte å gjøre på en kompis sin. Det tviler jeg stert på at har sjedd, men en mulighet.

Så kan du prøve med fulltank som jeg sa, kanskje du har kondens på tanken?

 

Der har du vertfall litt å gå utifra. men ikke tenk på regreima, er helt sikkert ikke den

Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!

- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i

F5A1DADDBF3B8BEDE93D52E4B3405B45.png

Link to comment
Share on other sites

Hvis ohc'n din slepper på 2000rpm så regner jeg med bakhjulene er utsatt for en solid belastning med g-krefter :lol:

 

Jeg håper du byttet plugger sammen med resten av tenninssystemet? Fuelcut er helt normalt, kjør med full tank så slipper du det.

Går den helt rent når den er kald? så begynner den å fjuske etter hvert som den får temperatur?

Kan være at den får falskluft, altså tar inn luft en plass etter gasseren.

Evt at regreima har hoppet over et hakk, noe den presterte å gjøre på en kompis sin. Det tviler jeg stert på at har sjedd, men en mulighet.

Så kan du prøve med fulltank som jeg sa, kanskje du har kondens på tanken?

 

Der har du vertfall litt å gå utifra. men ikke tenk på regreima, er helt sikkert ikke den

haha.. det er en orginal ohc altså, på bløt afalt i rundkjøringer med slitte dekk :L hehe alt bør jo sleppe da, men nå må jeg tyyne driten :P

Bytta plugger ja..

den går helt DAss når den er kald.. hopper omtrent framover.

Har prøvd med startgass, ikke noe falskluft noe sted heller..

En ting jeg glemte å si, den går i 4-5sek etter at jeg har vridd om nøkkelen:L haha..

Det skal jo da være tenninga, men har stillt den sånn som alle andre med ohc gjør, har prøvd å stille den fram og tilbake også, men er ikke forskjell omtrent..

Bilen er daukjørt, 2 eiere og dem var Gamle :P sikkert gått på 1 spjeld siden den var ny.

kan jo være ihjelsota ventiler eller no?

Edited by SierraPwr

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om du har ei dårlig bensinpumpe. Hvordan såg pluggene ut?

Kanskje det, men prøvde å ta ut slangen fra gasseren og dytta slangen i en flaske, da kom det bensin som det skulle.. men den kan jo være sleten :P

Skal sjekke pluggene imarra :)

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

På pluggene kan man ofte lese om bilen får for mye/lite bensin. Olje forbruk eller ikke osv. Dersom pluggene er litt hvite vil jeg tippe pumpa har blitt dårlig over tid.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

På pluggene kan man ofte lese om bilen får for mye/lite bensin. Olje forbruk eller ikke osv. Dersom pluggene er litt hvite vil jeg tippe pumpa har blitt dårlig over tid.

Okei, da skal jeg sjekke det imorgen :)

Den har gått 190.000km, er ikke akkurat utslitt ennå :P

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med startgass, ikke noe falskluft noe sted heller..

Tviler på den har falskluft. Men med denne gassern har man også et varmeelement i bunn av innsug, med ei papirpakning og en O-ring som tetning. Altså en ekstra plass det kan være falskluft, og som er vanskelig å nå med startgass

 

En ting jeg glemte å si, den går i 4-5sek etter at jeg har vridd om nøkkelen:L haha..

Det skal jo da være tenninga, men har stillt den sånn som alle andre med ohc gjør, har prøvd å stille den fram og tilbake også, men er ikke forskjell omtrent..

Ettertenning er ikke unormalt med denne typen gasser nei. Tipper bilen går på 95 oktan også? Normalt skal gassern gå i bensinkutt når man vrir av tenninga for å hindre ettertenning, men ikke alltid den mekanismen fungerer helt bra. Når du har vridd av tenninga skal du først høre at tomgangsmotoren lukker spjeldet helt, og etter motor har stoppet skal spjeldet åpnes litt igjen for å slippe ut bensindamp.

Det er veldig vanlig med feil på denne gassern, og det kan være veldig vanskelig å få den til å fungere helt perfekt igjen. Du kan eventuelt prøve med ett overhalingskit om det er ønskelig å fortsette å bruke denne gassern.

 

 

Har Fr32 kam liggende :)

 

Da er det egentlig ingenting å tenke over. Skru av den elektroniske gassern og innsug og send den til resirkulering. Skaff en DGAV gasser med tilhørende innsug og nødvending ekstra deler.

Port gjerne opp innsuget og monter grenrør.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tviler på den har falskluft. Men med denne gassern har man også et varmeelement i bunn av innsug, med ei papirpakning og en O-ring som tetning. Altså en ekstra plass det kan være falskluft, og som er vanskelig å nå med startgass

 

 

Ettertenning er ikke unormalt med denne typen gasser nei. Tipper bilen går på 95 oktan også? Normalt skal gassern gå i bensinkutt når man vrir av tenninga for å hindre ettertenning, men ikke alltid den mekanismen fungerer helt bra. Når du har vridd av tenninga skal du først høre at tomgangsmotoren lukker spjeldet helt, og etter motor har stoppet skal spjeldet åpnes litt igjen for å slippe ut bensindamp.

Det er veldig vanlig med feil på denne gassern, og det kan være veldig vanskelig å få den til å fungere helt perfekt igjen. Du kan eventuelt prøve med ett overhalingskit om det er ønskelig å fortsette å bruke denne gassern.

 

 

 

 

Da er det egentlig ingenting å tenke over. Skru av den elektroniske gassern og innsug og send den til resirkulering. Skaff en DGAV gasser med tilhørende innsug og nødvending ekstra deler.

Port gjerne opp innsuget og monter grenrør.

 

Det er bare det at jeg ikke finner en Dgav gasser :D

Hadde det ikke vært for posten, så hadde gasseren og innsuget vært montert for lengst :)

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg aldri har hørt om eller opplevd at de mekaniske pumpene går i stykker.

 

 

Åjo mi er goddan, pumper endå men fint lite....

 

 

Putt forgasseren på hylla og kjøp deg ein 32/36 forgasser, då går forbruket ner og effekten opp og rappere og tøffere lyd. Ein win win situasjon ;)

 

Hadde da samme problemet på min men fant ut når man sparer på det var det like godt og stable gamle gasseren på hylla.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...